همان گونه که در سلسله مقالات پیشین اشاره کردیم بسیاری از علائم قابل مشاهده پیری در صورت بیشتر به علت کاهش حجم پوست اتفاق می افتد. لذا در این مقاله به مزایا و محدودیت های و انواع ژل های تزریقی جهت رفع چین و چروک ها و جوانسازی پوست می پردازیم.

ژل ها یا فیلر های پوستی بر مبنای طول مدت اثر به ۴ نوع تقسیم بندی می شوند :

  1. کوتاه اثر
  2.  طولانی اثر
  3. نیمه دائم
  4. دائم

فیلرهای کوتاه اثر معمولاً کمتر از ۴ ماه ماندگاری دارند. فیلرهای طولانی اثر مدت زمان ۶ ماه تا یکسال اثر بخش هستند و فیلر های نیمه دائم بر اساس ترکیب و برند خود یک تا دو سال یا بیشتر ماندگاری و اثر دارند. فیلر های دائمی چنانکه از نامشان پیداست ماندگاری دائمی دارند.

به مرور زمان ژل های تولید شده طول اثر بیشتری پیدا کرده اند. طبق آمارهایی که انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی آمریکا منتشر کرده‌اند شایعترین ترکیب مورد استفاده در فیلرهای تزریقی ماده اسید هیالورونیک است.

اسید هیالورونیک یک گلیکوزآمینوگلیکان طبیعی در ماتریکس خارج سلولی پوست است که حمایت ساختاری و تغذیه ای از آن را بر عهده می گیرد و سبب ایجاد حجم و پرشد گی در پوست می گردد.

در محصولات تجاری موجود و در دسترس اسید هیالورونیک از لحاظ ترکیب وغلظت متفاوت هستند که این موضوع بر روی مدت اثر بخشی آن ها و نیز خطر تورم پس از تزریق موثر است. مثلاً فیلر ژوویدرم اولترا   Juvederm Ultra نسبت به فیلرHydrelle  خطر تورم پس از تزریق کمتری دارد و میزان تورم ناشی از تزریق آن خفیف تا متوسط هست.

انواع ترکیبات اسید هیالورونیک موجود جهت تزریق در پوست اثر پرکنندگی و ایجاد سفتی پوست متفاوتی دارند. لذا لزوم انتخاب صحیح نوع فیلر تزریقی توسط پزشک مسلط و مجرب در امور زیبایی را برای ما گوشزد می نماید.

ظاهر فیلرهای اسید هیالورونیک شفاف و بدون رنگ هستند و برخی از آنها جهت ایجاد بی حسی و کاهش درد هنگام تزریق حاوی ماده لیدوکائین می باشند.

Radiesse که یک نوع ژل نیمه دائم محسوب می شود حاوی ماده هیدروکسی آپاتیت کلسیم بوده و شامل گویچه های میکروسکوپی CaHAمعلق در ژل کربوکسی متیل سلولز است. پس از تزریق این نوع فیلر ماده موثر آن در عرض ۳ ماه جذب می شود. در این زمان سلول های فیبروبلاست که وظیفه ساختن کلاژن را برعهده دارند تحریک شده و کلاژن جدید می سازند که نتیجه آن افزایش قوام پوست و ایجاد اثر پرکنندگی بیشتر و ماندگاری است.

 

این نوع فیلر حمایت ساختاری قابل توجهی از بافت‌های هدف را فراهم می‌نماید و یک ترکیب سفید مات یا شیری رنگ است.

برای مطالعه بیشتر:

از تزریق ژل در نواحی صورت چه می دانید؟

جوانسازی پوست با تزریق توکسین بوتولینوم

فیلرهای درمی از طریق پر کردن نقائص موجود درپوست یا فضاهای عمقی تر باعث اصلاح چین و چروک‌ها و افزایش حجم اجزاء پوست صورت می گردند. برای مثال صاف شدن گونه ها و خطوط استاتیک اخم پس از تزریق فیلر درمی اصلاح می شوند.

گپ و گفت با ماهان معین، ترانه سرا، خواننده و تهیه کننده ( تماشای فیلم کامل)


یک نوع تقسیم بندی دیگر هم براساس مکانیسم عملکرد فیلرها وجود دارد که انواع فیلرها را به دونوع حجمی و مواد محرک بیولوژیک طبقه‌بندی می نماید.

فیلرهای حجمی باعث جایگزینی حجم بدون تاثیر قابل توجه بر بافت‌های مجاور می شوند. در صورتی که فیلرهای محرک بیولوژیک منجر به تحریک سلولهای فیبروبلاست جهت افزایش تولید کلاژن می‌شوند. فیلر های حجمی رایج شامل کلاژن و اسید هیالورونیک و فیلر های محرک بیولوژیک شامل هیدروکسی آپاتیت کلسیم و اسید پلی ال لاکتیک هستند.

 انتخاب فیلردرمی هنگام تصمیم گیری جهت درمان بستگی به عوامل متعددی دارد. در ابتدا محل درمان و شدت کاهش حجم بافت مد نظر قرار می گیرد. در بعضی مناطق مانند لب ها – اسکارها (جای زخم و جوش) و خطوط اخم نیازمند فیلرنرم تر و انعطاف پذیر تری هستیم. در حالی که برای سایر مناطق مانند چانه یا گونه نیاز به فیلرهای ساختاری تر وجود دارد.


بیمه مسافرتی با پانزده سال سابقه در ایران و کانادا به همراه امکان پرداخت ارزی یا ریالی و خدمات ویژه از درب منزل : مشاوره تلفنی

والدین، سوپر ویزا، تحصیلی، کاری، توریستی


طول مدت اثر و ماندگاری فیلر‌ها هم نکته دیگری است که باید مورد نظر قرار گیرد. مدت اثر محصولات کلاژنی حدود ۴ ماه یا کمتر و برای اسید هیالورونیک در حدود ۴ تا ۱۲ ماه و در مورد هیدروکسی آپاتیت کلسیم ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

مزایای فیلترهای درمانی عبارتند از:

  1. نتایج قابل مشاهده فوری
  2. در صورتی که استفاده از آنها باعث نتایج غیر قابل قبول شود اثر فیلرهای موقت اکثرا خود به خود برطرف می گردد.

عوارضی که ممکن است در صورت تزریق فیلرهای پوستی بروز نمایند عبارتند از تورم و کبودی موقت که در مدت زمان کمی قابل برطرف شدن هستند.

در پایان به برخی موارد اشاره می نمایم که جهت تزریق فیلرها منع مصرف محسوب می شوند :
  1. حاملگی یا شیردهی
  2. عفونت نواحی درمان (هرپس سیمپلکس و آکنه)
  3. سابقه ایجاد اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید
  4. اختلالات انعقادی یا مصرف داروهای ضد انعقاد
  5. مصرف داروی آکوتان Accutane در شش ماه گذشته
  6. آتروفی پوست
  7. اختلال ترمیم به خصوص در اثر نقص ایمنی
  8. بیماری های مزمن و فعال پوست
  9. بیماری سیستمیک کنترل نشده
  10. سابقه واکنش های ازدیاد حساسیت و آنافیلاکسی
  11. آلرژی های شدید متعدد
  12. حساسیت یا آلرژی به ترکیبات فیلردرمی
  13. اختلال بدشکلی بدنBody Dysmorphic Disorder و انتظارات غیرمنطقی و نامعقول از درمان .