مستند بانوی معمار | پلاک ۵۲

آخرین شماره مجله پلاک52

مستند بانوی معمار

مستند بانوی معمار

کاری از گروه فرهنگ و هنر پلاک۵۲

 

قسمت اول : خواهران حریری

مژگان و گیسو حریری، خواهران معمار ایرانی هستند که تا کنون ۲ بار (سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲) در فهرست برترین معماران دنیا قرار گرفته و نام بلند‌آوازه‌شان در لیست ۵ زنی که دنیا را جای زیباتری برای زندگی کرده‌اند، ثبت شده است. خواهران هنرمندی که علاوه بر معماری، زیبایی را در طراحی جواهرات، طراحی مبلمان و نگارش نیز به تصویر کشیده و دامنه کارهایشان در سه قاره گسترانیده شده است.

خواهران حریری هر دو زاده کرمانشاه هستند و به دلیل حرفه‌ی پدر، سال‌های کودکی خود را در مناطق غیر شهری و نزدیک زمین‌های نفتی سپری کردند. شب‌های زیبا و روزهای پر از سکوت بیابان سبب آفرینش تصورات و دنیایی متفاوت‌تر از دنیای کودکان دیگر، برای آن‌ها شد. خواهران حریری معتقدند که کویر همه چیز را بدون کاستن از زیبایی، به سمت ماهیت خود سوق می‌دهد. دو معمار برجسته با بهره از خاطرات کودکی‌شان سعی کردند تا در آثار خود ماهیت هر پروژه را درک کرده و همیشه با یک مفهوم اصلی و تلاش برای سادگی، کارایی و پایداری محیط زیست، شروع به ساخت کنند.

قسمت دوم : فرشید موسوی

فرشید موسوی  در سال 1965 در شیراز متولد شد و تا 13 سالگی در زادگاه خود، شیراز زندگی کرد و بعد از آن برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت.  او دانش آموخته مدرسه معماری بارتلت، دانشگاه داندی و دانشکده معماری کالج لندن و همچنین دارای مدرک فوق لیسانس معماری از مدرسه عالی طراحی هاروارد است.

او  به همراه همسرش آلحاندرو زائِراپولو که با هم در زمان تحصیل در هاروارد آشنا شده بوند، شرکت معروف معماری  Foreign Office Architects  را در سال ۱۹۹۵ بنیان نهادند . آن ها موفق شدند با پشت سر گذاشتن 795 رقابت کننده ، برنده طرح برتر طراحی و ساخت ترمینال بندری  150 میلیون دلاری یوکوهاما در ژاپن شوند.

قسمت سوم : پروفسور نسرین سراجی

پروفسور نسرین سراجی بزرگ‌زاد متولد 1336 در شهر تهران است. وی ابتدا در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان پذیرش شد، ولی به دلیل علاقه‌ی زیادی که به معماری داشت، پزشکی را رها کرد و در «مدرسه معماری انجمن معماری» لندن مشغول به تحصیل شد. سراجی پس از اتمام تحصیلات آکادمیک در سال 1989، به پاریس رفت و یک سال بعد ، آتلیه سراجی را راه اندازی و فعالیت‌‎های حرفه‌‎ای خود را به عنوان یک معمار مدرن اندیش آغاز کرد.

او یکی از معروف ترین و پرافتخارترین معماران جهان است.