گل کلم متعلق به خانواده کلمیان است، که شامل بروکلی، کلم کالی و کلم برگ نیز می باشد. گل های روی گل کلم با فاصله ی نزدیکی کنار هم قرار گرفته اند و از جوانه های گل تشکیل شده اند که آنها به یک ساقه ی میانی وصل هستند. از طعم و نرمی گل سرخ آنها در برابر نور خورشید محافظت می شوند تا از تولید رنگدانه ی کلروفیل و بیش از اندازه رسیدن آن جلوگیری شود.

زیستگاه گل کلم آسیا است، اما سالها بعد در منطقه ی مدیترانه، ترکیه و ایتالیا حدود 600 سال قبل از میلاد پدیدار شد. در اواسط قرن شانزدهم، گل کلم در فرانسه و اروپای شمالی نیز شناخته شد.امروزه هند، چین، ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده تولیدکنندگان برتر گل کلم در سراسر جهان می باشند.

ارزش غذایی و ویتامین های موجود در گل کلم:

گل کلم یک منبع عالی از ویتامین C،فولات، ویتامین K ، ویتامین های پیچیده B و ویتامین E است. گل کلم همچنین، حاوی ماده معدنی حیاتی، مانند:کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و آهن است که بدون اضافه کردن کلسترول، برای بدن مضر نمی باشند.



همچنین یک منبع خوبی از پروتئین و چربی های اشباع نشده و اسیدهای چرب امگا 3 است و فیبر رژیمی را فراهم می کند و مقادیر کمتری از قندهای طبیعی را در مقایسه با سایر اعضای خانواده گیاه شناسی مانند بروکلی دارد.

گل کلم همچنین حاوی  منگنز و دیگر اکسیدان های قوی است که به تغذیه بدن کمک می کند. گل کلم ماده ای شیمیایی دارد که گلوکاناستروتین نامیده میشود و آنزیم ها را تحریک می کند و از سلول های بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

رژیم لاغری با گل کلم

گل کلم ازجمله سبزیجات همه‌کاره‌ای است که می‌تواند به‌عنوان جایگزین غلات و حبوبات مصرف شود. با اضافه‌کردن گل کلم به رژیم‌ غذایی خود نه‌تنها مصرف سبزیجات‌تان بالاتر می‌رود، بلکه انتخاب مناسبی برای کسانی است که از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات استفاده می‌کنند، چراکه گل کلم به‌نسبت غلات و حبوبات کربوهیدرات خیلی کمتری دارد. برای مثال، ۱ پیمانه گل کلم حاوی ۵ گرم کربوهیدرات است، درحالی‌که میزان کربوهیدرات همین مقدار برنج به ۴۵ گرم می‌رسد، یعنی ۹ برابر بیشتر از گل کلم.



تماشا کنید : من از کجا، عشق از کجا شاهکار بانو پری صابری


خواص گل کلم مختلف‌اند و گویا باعث می‌شوند گل کلم در کاهش وزن مؤثر باشد. یکی اینکه هر پیمانه گل کلم فقط حاوی ۲۵ کالری است. به این معنی که مصرف زیاد این ماده‌ی غذایی موجب اضافه‌وزن نمی‌شود و همچنین جایگزین کم‌کالری مناسبی برای مواد غذایی پرکالری مانند برنج و آرد است.

حتما می‌دانید که کاهش کالری دریافتی جهت کنترل وزن الزامی است. گل کلم به‌دلیل فیبر بالا گوارش را کُند و احساس سیری ایجاد می‌کند و در نتیجه فرد به‌طور خودکار به مصرف کالری کمتری طی روز روی خواهد آورد. خاصیت دیگری که در گل کلم به کاهش وزن کمک می‌کند، پرآب‌بودن این ماده‌ی غذایی است. ۹۲ درصد وزن گل کلم از آب تشکیل می‌شود و این درحالی است که مصرف مواد غذایی پرآب و کم‌کالری با کاهش وزن بی‌ارتباط نیست.

مواد لازم برای ۳ نفر:

گل کلم ۳ پیمانه

قارچ خرد شده ۳ پیمانه

استاک مرغ ۱ بسته

جعفری تازه ساطوری شده ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

خامه برای تزیین

آرد گندم ۲ قاشق غذا خوری

کره ۳۵ گرم

روغن ۱قاشق غذاخوری

شیر ۱ تا ۲ لیوان

آب ۱  لیتر

سوپ گل کلم و قارچ

دستور پخت :

ابتدا کره و روغن مایع را باهم درون قابلمه بریزید بعد گل کلم را اضافه کنید و کمی تفت دهید و بعد قارچ را اضافه کرده و تفت دهید. سپس آب و شیر را اضافه کرده و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بپزد.

داخل ماهیتابه کمی روغن بریزید و به آن آرد گندم رااضافه نماید و تند تند هم بزنید حدود ۱ الی دودقیقه تا حدی که خامی آرد گرفته شود. توجه داشته باشید که خیلی تفت ندهید که به سمت حلوا برود.

سپس به آرامی آرد را به سوپ اضافه کنید و بگذارید تا سوپ لعاب بگیرد و به آن نمک و فلفل را اضافه نمایید.

من به جای نمک از عصاره مرغ استفاده کردم که خیلی خوشمزه تر خواهد شد.

در آخر کار کمی به آن آب لیموی تازه و جعفری تازه ساطوری شده اضافه کنید و ۵ دقیقه اجازه دهید روی شعله بماند و بعد آن را درون ظرف مورد نظر بکشید و با خامه آن را تزیین کنید.


این فیلم را تماشا کنید

آموزش طرز تهیه سوپ گل کلم و قارچ



نوش جان!