مهاجرت و جابه جایی انسان ها از سرزمینی به سرزمین های دیگر را می توان به رودخانه ای تشبیه کرد که قدمت آن به درازای تاریخ انسان بر روی سیاره زمین است. جامعه مهاجران چند دهه اخیر ایران که به موجب برخی آمارها تعداد آن ها حدود هفت میلیون نفر برآورد می شود اما در این میان نقطه درخشان و افتخار آمیزی که در ارتباط با مهاجران ایرانی خصوصا مهاجرانی که کاناد و آمریکا را به عنوان کشورهای مقصد مهاجرت خود انتخاب کرده اند، ضریب بسیار بالای موفقیت آن ها در همه حوزه های علمی، تخصصی و حرفه ای است که مردم جوامع میزبان به آن نیاز دارند. یکی از اهداف راهبردی نشریه پلاک ۵۲  شناخت و معرفی همین پتانسیل ها و چهره های موفق در جامعه کانادا و آمریکا تشکیل می دهد. بنای کار ما بر این است که هر ایرانی مهاجر از کوچک ترین صنوف گرفته تا صاحبان بزرگترین کسب و کارها و مدیران و گردانندگان شرکت ها، موسسات تجاری و بازرگانی، پزشکان، فعالان بخش ساخت و ساز و معاملات املاک، بیمه گرها، هنرمندان و .... سهم و جایگاهی در این نشریه داشته باشند و از طریق این رسانه خود را به دیگر اعضای جامعه سربلند مهاجران ایرانی معرفی کنند.

در شماره چهلم ماهنامه دیجیتال پلاک۵۲، صفا امیری، موسس و مدیرعامل آکادمی موسیقی صفا در شهر گینزویل فلوریدا مهمان برنامه تیمچه بود و گپ و گفتی ساده و صمیمی با او داشتیم. صفا در کنار تحصیلات عالیه در دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه ایالتی نیو مکزیکو در آمریکا، یک موسیقیدان برجسته است. نگاهی که صفا به تلفیق علم و هنر در زندگی دارد و موفقیت هایی که در این راه کسب کرده، می تواند برای همه به ویژه علاقمندان به موسیقی بسیار الهام بخش باشد:

– صفا امیری عزیز،‌ با سپاس از اینکه دعوت ما برای این گپ و گفت را پذیرفتی، لطفا برای ما بگو که چند سال پیش به آمریکا مهاجرت کردید؟

با تشکر از دعوت شما،‌ من سال۲۰۱۲ به شهر لاس کروسس در ایالت نیو مکزیکو امریکا جهت ادامه تحصیل در مقطع دکترای مهندسی شیمی مهاجرت کردم.

– درباره سوابق تحصیلی در ایران و آمریکا برای ما بگویید.

لیسانس خود درسال ۲۰۱۰ در رشته مهندسی پتروشیمی در دانشگاه شیراز (پهلوی سابق) گرفتم و بعد از اون در سال ۲۰۱۱ به انگلستان مهاجرت کرده و مقطع فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه لیدز دریافت نمودم. و در سال ۲۰۱۲ به آمریکا مهاجرت کردم و در سال ۲۰۱۸ در رشته مهتدسی شیمی در مقطع دکترا فارغ التحصیل شدم . در همان سال شرکتی در حیطه مهندسی ساخت و طراحی دستگاه های اب شیرین و سنسور های املاح سنگین در اب تاسیس کردم. و در سال ۲۰۲۰ آکادمی موسقی صفا را تاسیس کردم.

– اگر قرار باشد بین مهندسی شیمی و موسیقی فقط به یکی به عنوان حرفه اصلی خود بپردازید،‌ انتخاب شما کدام خواهد بود و چرا؟

شاید بهتره بگویم هر دو برای من جایگاه ویژه دارند چون یکی جلای روح هست و دیگری جلای ذهن و تفکر. اما در حیطه موسیقی هیچ گاه متوجه گذر زمان نمی شوم و مرا به عالم دیگر می برد حتی در جایگاه مدیریت یک اکادمی و نه نوازنده.

– از چه سنی به دنیای موسیقی وارد شدید و چه سازهایی را می نوازید؟ سبک شما چیست؟

من موسیقی را از سن ۸ سالگی اغاز کردم با گذراندن دوره دو ساله ارف در شیراز نزد استاد سعید ایران بان. هدف و انگیزه من ادامه موسیقی و به صورت حرفه ای بود و پس از اتمام دوره ارف ساز ویولن رو برگزیدم. البته شاید چون پدرم علاقه واقری به ویولن داشتند این ساز را برگزیدم و اگر به انتخاب خودم بود پیانو را انتخاب می کردم. اگر چه ساز ویولن رو به صورت تخصصی نزد اساتید برجسته اموختم به دلیل علاقه وافر به نوازندگی تقریبا ساز های زیادی رو می توانم بنوازم من جمله تنبک ، پیانو ، دف، و تار و گیتار.
چون ویولن یک ساز غربی هست طبیعتا صیحیح آن است ابتدا که از طریق یادگیری ویولن غربی،  اصول ان را بیاموزیم  و من هم همین کار را کردم. شش سال موسیقی کلاسیک غربی را آموختم و بعد از ان به دلیل علاقه وافر به موسیقی ایرانی، ویولن ایرانی را به صورت تخصصی ادامه دادم. من در سن ۱۲ سالگی به هنرستان موسیقی باربد شیراز رفتم و به مدت دو سال در هنرستان تحصیل کردم و پس از ان به دلیل حمایت نشدن هنرستان شیراز و رو به انحلال رفتن، از آن خارج شدم و موسیقی را در کنار درس به صورت حرفه ای نزد همان اساتید هنرستان من جمله استاد شجاع الدین لشکرلو ، و دکتر کاوه کشاورز ادامه دادم.

از سن ۱۸ سالگی تدریس ویولن رو صورت حرفه ای درسه اموزشگاه موسیقی نکیسا ، سرایش و فاگوت اغاز کردم و پس از ان به تهران رفته و در آزمون عملی صلاحیت تدریس مدرسان موسیقی که در خانه موسیقی ایران برگزار می شد شرکت کردم و موفق به کسب کارت صلاحیت تدریس شدم که بوسیله ان در هرآموزشگاهی در شیراز می توانستم تدریس کنم.

– در مورد اجراهای زنده ای که داشته اید توضیح دهید.

اولین تجربه اجرای زنده من زمانی که در سال اول دبیرستان درس می خواندم  تکنوازی هایی برای دانش اموزان و والدین آنها  بود که در تالار احسان شیراز انجام دادم . پس از ان گروه موسیقی کوچکی  متشکل از خواننده ، نوازنده تنبک ، سنتور و خود من که ویولن می نواختم، تشکیل دادم . از آن به بعد در همه مناسبت های دانش اموزی از من خواسته می شد که با گروه کوچکمان  اجرا ی زنده داشته باشیم که تجارب بسیار  دل نشینی بود.

اما اولین تجربه نوازندگی در ارکستر برای من در سن ۱۴ سالگی در ارکستر زهی آوا به سرپرستی دکتر فلاحی در شیراز بود و به مدت دو سال با ایشان همکاری کردم و تحربیات ارزشمند ی در اختیار من قرار دادند. پس از قبولی در دانشگاه شبراز در سال ۲۰۰۶ همکاری خود را با کانون موسیقی دانشگاه آاغاز کردم و عضو شورای مرکزی کانون موسیقی دانشگاه شیراز شدم و در سه سال متوالی در تکنوازی های دانشجویی اجراهای زنده داشتم که در تالار فجر دانشگاه شیراز و یا در دیگر شهرستان های استان فارس بود.

در همین حین همکاری خود را با ارکستر هنگام به سرپرستی آقای روزبه تابنده را اغاز کردم و به مدت یک سال با این گروه همکاری کرده و در تالار حافظ شیراز کنسرتی به مدت دو شب برگزار کردیم. سپس در دانشگاه شیراز گروه موسیقی کوچکی را راه اندازی کردم متشکل از دو نوازنده ویولن و یک ویولن سل و اجراهای خوبی رو انجام دادیم.

– قطعه محبوب شما کدام است؟

من با چهارمضراب های ایرانی سرمست می شوم من جمله چهارمضراب هایی که در دستگاه شور نواخته میشود علی الخصوص با ارشه استاد بزرگ حبیب الله بدیعی که ایشون سرلوحه من بود در کل این سال ها.

– آیا در تنهایی برای خودتان می نوازید؟

بله صد در صد. من در اکثر مواقع که تنها هستم به نواختن پیانو مشغول می شوم و معمولا قطعات در گام اصفهان و یا مینور را که غمگین هستند بیشتر به دلم می نشیند، حتی در مواقعی که شاد هستم.

– آیا تا کنون سابقه داشته که هنگام اجرا، بخشی از قطعه را فراموش کنید؟

بدون شک این موضوع اتفاق می افتد و حتی باید عرض کنم یک بار در یک احرای زنده برای دانشجویان ایرانی دانشگاه لیدز انگلستان به همراه گروه موسیقی کوچکی که داشتیم قرار بود قطعه عقرب زلف کجت را اجرا کنیم و پس از انکه پیانیست ما مقدمه قطعه را اجرا کرد من حال و هوای قطعه دختر بویر احمدی را داشتم ونا خداگاه ان قطعه را نواختم و یک لحظه متوجه شدم که بقیه اعضای گروه دارند مرا با حیرت می نگرند که این دارد چه می نوازد اما‌م ن قطعه را به تنهایی به پایان رساندم . هیچ کدام از تماشاچیان متوجه خبط من نشدند چون ان ها در جریان نبودند که بین ما اعضای گروه چه گذشته! لذا وسط اجرا قطعه را قطع نکردم و ان را به انتها رساندم و بعد به حضار گفتم که داستان چه بوده و مجددا قطعه تمرین کرده را اجرا کردیم. به هر حال منظورم این هست که اعتماد به نفس در اجرا حرف اول را می زند و در اجراهای زنده می بایست بتوانیم اعتماد به نفس لازم را جهت اجرا جلوی جمع را کسب کنیم که این کار با تمرین فراوان امکان پذیر خواهد بود.

– داستان شکل گیری آکادمی موسیقی صفا چیست؟

آکادمی موسیقی صفا در ژانویه ۲۰۲ همزمان با شیوع ویروس کرونا به صورت رسمی در شهر گینزویل فلوریدا تاسیس گردید.و فعالیت ان معطوف به اموزش موسیقی غربی به صورت حضوری در شهر گینزویل بود. پس از مدتی که ناچار به برگزاری کلاس های آنلاین شدیم تصمیم گرفتم که از این فرصت استفاده کنیم و به ایرانیان خارج از ایالت هم خدمات موسیقایی ارایه دهیم و این شد که در جولای ۲۰۲۰ دپارتمان موسیقی ایرانی در اکادمی موسیقی صفا به سورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

برای موفقیت در آموزش آنلاین موسیقی ،نوع اراٸه خدمات، بسیار مهم است. ما در آموزش به چند نکته توجه می کنیم : مدرسین خوب و کار بلد، شیوه آموزش خوب و اراٸه خدمات بعد از کلاس به هنرجویان

حالا مفتخرم که اعلام کنم که امروز اکادمی با همکاری بیش از ۳۰ مدرس مجرب در هر دو بخش موسیقی ایرانی و جهانی به بیش از ۵۰ هنرجوی ایرانی و غیر ایرانی و خدمات موسیقی ارائه می دهد.



از ۱ تا ۵ به اجرای بابک شلمان امتیاز بدهید ( امتیاز خود را ثبت کنید)


– چه سازهایی را در آکادمی آموزش می دهید؟

کلیه سازهای ایرانی و جهانی ، د‌پارتمان موسیقی کودک ، آواز پاپ ، محلی و اصیل ایرانی ، دیکته موسیقی و کار با نرم افزارهای موسیقایی ، تئوری موسیقیی و سلفژ ، آهنگسازی ، تنظیم و میکس و مسترینگ. علاره بر آموزش موسیقی، اخیرا دپارتمان آهنگسازی در آکادمی احداث شده  که هدف آن ساخت موسیقی برای خوانندگان، فیلم سازان و مستند سازان و انتشار آن در آمریکا و ترکیه است.

– بهترین سن برای شروع یادگیری موسیقی چه سنی است و جوان ترین و مسن ترین هنرجویان شما چه سنی دارند و چه سازهایی را آموزش می بینند؟

به اعتقاد من، در آموزش موسیقی، سن مطرح نیست. علاقه و پشتکار حرف اول را می زند. تنها نکته ای که هست این است که هر چه سن بالاتر رود نیاز به تمرین بیشتری خواهد بود.جوان ترین هنرجوی اکادمی کودک ۵ ساله و مسن ترین هنرجوی اکادمی خانومی ۶۰ ساله هستند که هنرجوی آواز هستند.

– ملاک شما برای انتخاب اساتید چیست و با کدام اساتید همکاری دارید؟

کلیه اساتیدی که آکادمی موسیقی صفا با آن ها فعالیت می کند، رزومه درخشانی در حیطه نوازندگی ، اجرا و آموزش دارند. آکادمی مفتخر با همکاری با اساتید به نام و سرشناس همچون استاد انوشیروان روحانی و استاد بابک امینی هست. ما در انتخاب اساتید بسیار حساس و سختگیرانه عمل می کنیم تا بتوانیم خدماتی منحصر به فرد و ارزنده به علاقمندان به یادگیری موسیقی ارائه بدهیم.

پاتوق پلاک ۵۲ :

گپ و گفت با رضا روحانی

گپ و گفت با سارا نائینی

– آیا به عنوان یک آکادمی ایرانی، در جذب هنرجویان غیر ایرانی هم موفق بوده اید؟

یکی از اهداف من اموزش موسیقی ایرانی به غیر ایرانیان بوده که این مهم نیز محقق شده و هم اکنون هنرجویان غیر ایرانی برای مثل از ایتالیا در حال یادگیری ساز دف هستند و این بسیار برای من لذت بخش است. در بخش موسیقی جهانی نیز حدود ۱۵ هنرجوی غیر ایرانی مشغول به یادگیری موسیقی نزد اساتید برزیلی ، مکزیکی و امریکایی هستند.

– آیا شما کلاس های حضوری هم برگزار می کنید؟

بله. در شهر گینزویل فلوریدا کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شوند.

– به نظر شما چه پارامترهایی برای در موفقیت دوره های آنلاین موسیقی بیشترین اهمیت را دارد و شما چگونه در آکادمی خود به این موارد پایبند هستید؟

موفق شدن در دوره های آنلاین چندین پارامتر دارد که بخشی از آنها تجربیات مجموعه ایی است که  آموزش آنلاین را برگزار می کند. ولی برای موفقیت در کسب و کار آنلاین ،نوع اراٸه خدمات، بسیار مهم است. ما در آموزش به چند نکته توجه می کنیم :

مدرسین خوب و کار بلد، شیوه آموزش خوب و اراٸه خدمات بعد از کلاس به هنرجویان،

با این توضیحات، اگر هنرجویی از کلاس آموزشی خود رضایت نداشته باشد، آیا وجهی که پرداخت کرده به او مسترد می شود؟

بله قطعا. ما معتقدیم که جهت پیشرفت قابل قبول می بایست بین استاد و هنرجو ارتباط مؤثری برقرار شود. به همین جهت کلیه جلسات ا‌ول آموزشی به صورت معارفه و رایگان خواهد بود تا هنرجو با اطمینان کامل جهت ادامه کلاس گام بردارد. در جلسه اول، استاد متد آموزش خود را با هنرجو به اشتراک گذاشته و به کلیه سؤالات هنرجو پاسخ می دهد تا شروعی با شناخت کامل، قوی و بدون تردید داشته باشد.

برای شما آروزی موفقیت می کنیم.