مهاجرت و جابه جایی انسان ها از سرزمینی به سرزمین های دیگر را می توان به رودخانه ای تشبیه کرد که قدمت آن به درازای تاریخ انسان بر روی سیاره زمین است. جامعه مهاجران چند دهه اخیر ایران که به موجب برخی آمارها تعداد آن ها حدود هفت میلیون نفر برآورد می شود اما در این میان نقطه درخشان و افتخار آمیزی که در ارتباط با مهاجران ایرانی خصوصا مهاجرانی که کاناد و آمریکا را به عنوان کشورهای مقصد مهاجرت خود انتخاب کرده اند، ضریب بسیار بالای موفقیت آن ها در همه حوزه های علمی، تخصصی و حرفه ای است که مردم جوامع میزبان به آن نیاز دارند. یکی از اهداف راهبردی نشریه پلاک ۵۲  شناخت و معرفی همین پتانسیل ها و چهره های موفق در جامعه کانادا و آمریکا تشکیل می دهد. بنای کار ما بر این است که هر ایرانی مهاجر از کوچک ترین صنوف گرفته تا صاحبان بزرگترین کسب و کارها و مدیران و گردانندگان شرکت ها، موسسات تجاری و بازرگانی، پزشکان، فعالان بخش ساخت و ساز و معاملات املاک، بیمه گرها، هنرمندان و .... سهم و جایگاهی در این نشریه داشته باشند و از طریق این رسانه خود را به دیگر اعضای جامعه سربلند مهاجران ایرانی معرفی کنند.

در تیمچه پلاک۵۲، میزبان سرکار خانم آزاده جورابچی ، مدیریت سازمان مهاجرتی شایا در ونکوور بزرگ بودیم. خانم جورابچی در ایران در رشته مهندسی نفت از دانشگاه علم و صنعت ایران تحصیل کرده اند و مدرک تدریس آزمونهای بین المللی آیلتس از دانشگاه کمبریج دارند و پس از مهاجرت به کانادا، تحصیلات خود را در رشته حقوق مهاجرت تکمیل کرده اند. تحصیلات عالیه  علمی خانم جورابچی در کانادا و ایران و تسلط به زبان انگلیسی به همراه انرژی مثبت و حسن نیت ذاتی ایشان ، این اطمینان را برای موکلین فراهم می آورد که مشورتی صحیح و بدون غرض و دقیقا مطابق با نیازهای خود برای مهاجرت به کانادا از ایشان دریافت خواهند کرد و همین موضوع دلیل اصلی موفقیت و اعتبار  سازمان مهاجرتی شایا است.

– چند سال پیش به کانادا مهاجرت کردید؟

من حدود ۷ سال پیش به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کردیم. البته از زمانی که پرونده مهاجرتی خود را تشکیل دادیم حدود ۱۱ می گذرد.

–  آیا خود شما برای مهاجرت به کانادا، از خدمات مشاور مهاجرت استفاده کردید؟

بله،‌البته داستان مهاجرت ما هم سختیهای خودش رو داشت. زمانی که ما تصمیم به مهاجرت گرفتیم با شرکت مهاجرتی ای در ایران آشنا شدیم و باهاشون قرارداد بستیم،‌ اما بعد از چند ماه اتلاف وقت و دریافت اطلاعات و راهنماییهای غلط تازه متوجه شدیم که این فرد اصلا مشاور رسمی مهاجرت نیست و بعد با راهنمایی یکی از دوستان با یک مشاور مهاجرتی هندی در کانادا آشنا شدیم و فایلمون رو به ایشون سپردیم.

 

سیستم مهاجرتی کانادا پیچیدگی های زیادی داره و تغییرات مداوم در برنامه ها و دستورالعملها در بسیاری موارد می تواند باعث سردرگمی افراد بشود.

البته ما تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشتیم و می تونستیم اطلاعات مهاجرتی رو از سایتهای موجود به دست بیاریم ولی تجربه خیلی از افرادی که به خاطر یک اشتباه کوچک و یا بی اطلاعی از یک موضوع ساده پرونده مهاجرتیشون رد شده بود ما رو مطمئن کرد که بهتره از خدمات یک فرد متخصص استفاده کنیم و حضور و راهنمایی مشاور مهاجرتی ما در این مسیر  کمک بسیار زیادی به ما کرد و فشار زیادی رو از دوش ما برداشت و این موضوع باعث شد که در کنار سختیهای مهاجرت، خاطره خوشی از اون برامون باقی بماند.

 –  به عنوان یک ایرانی، آیا از مهاجرت به کانادا راضی هستید؟

بله بسیار راضی هستم. البته موضوع رضایت از مهاجرت هم مثل خیلی از موضوعات دیگر،‌ کاملا شخصیه و به نظر من به دیدگاه و توقع افراد بستگی دارد. اینکه از کشوری که به اون مهاجرت می کنیم چه شناختی داریم، از خودمون و توانایی ها و بعضا ضعفهامون چقدر آگاهیم و تا چه حد می تونیم خودمون رو با شرایط جدید وفق بدیم.

در کل من فکر می کنم کانادا کشور فرصتهاست. شروع کردن، تغییر کردن و از نو ساختن در این کشور برای همه امکانپذیره به شرط این که خودمون آماده تغییر و پذیرش فرصت ها باشیم.

ادامه تحصیل در کانادا:

آشنایی با دانشگاه بریتیش کلمبیا

آشنایی با دانشگاه تورنتو

آشنایی با دانشگاه مونترال

–  به نظر شما مهاجرت چه فرصت ها و یا تهدیداتی را به همراه دارد؟

به نظر من مهاجرت از ابعاد مختلفی باعث رشد در افراد می شود. مهاجرت فرد رو در معرض ناشناخته ها قرار میده و این موضوع برای برخی فرصت و برای بعضی افراد تهدید تلقی می شود. اگر جزو اون دسته افرادی باشیم که خودمون رو با جایگاهمون در جامعه ای که زندگی می کنیم یکی میبینیم و تاب پذیرش تغییر رو نداشته باشیم،‌ مهاجرت می تواند برامون به یک چالش بزرگ و دردناک تبدیل بشود ولی در عوض همین شرایط برای افرادی که با دید و ذهن باز به استقبال تغییر و رشد میروند می تواند فرصتهای بی نظیری رو ایجاد کند.

پادکست:

مهاجرت: تلاقی امیدها و ترس ها

مهاجرت: کشف و بازسازی هویت

 –  چه تحصیلاتی دارید؟

من در ایران در رشته مهندسی فرآیندهای نفت از دانشگاه علم و صنعت ایران فارغ التحصیل شدم. همینطور دارای مدرک تدریس آزمونهای بین المللی آیلتس از دانشگاه کمبریج هستم. و تحصیلاتم در زمینه حقوق مهاجرت رو در کانادا و در کالج اشتون به پایان رساندم.

 –   چند سال سابقه کار در زمینه مهاجرت دارید؟

من از سال ۲۰۱۷ وارد زمینه کاری مهاجرت شدم و سازمان مهاجرتی شایا از سال ۲۰۱۹ در شهر ونکوور شروع به فعالیت کرد.

–   بهترین خاطره شما در کمک به متقاضیان مهاجرت به کانادا چیست؟

به طور کلی از ارتباط با افراد و کمک بهشون  لذت می برم و معمولا بیشتر از موکلین نگران پیشرفت کارشون هستیم و مسلما بهترین خاطره ام در این حرفه، لحظه هایی است که با یک خبر خوب موکلینمون رو خوشحال می کنیم.

 –  به نظر شما چه فاکتورهایی در انتخاب یک مشاور مهاجرت اهمیت دارند؟

اولین قدم در انتخاب یک مشاور مهاجرت اطمینان از مجوز داشتن اون فرد و فاکتورهای بسیار مهم بعدی دانش، تجربه و اطلاعات به روز و همینطور پاسخگو بودن اون فرد هستند.

 –  متقاضیان مهاجرت به کانادا چگونه می توانند از اعتبار پروانه مشاوران مهاجرت اطمینان پیدا کنند؟

افراد با مراجعه به سایت سازمان نظارت بر مشاورین مهاجرت کانادا در لینک زیر و جستجوی نام فرد می توانند از اعتبار پروانه فعالیت مشاور مهاجرت موردنظرشون اطمینان حاصل کنند.

https://iccrc-crcic.ca/find-a-professional/

 –   به نظر شما استفاده از خدمات مشاور مهاجرتی چه نقشی در مهاجرت افراد دارد؟

به طور کلی تصمیم به مهاجرت،‌ یکی از اساسی ترین و چالش برانگیزترین تصمیمات زندگی هر فرد می تونه باشه. و ابعاد مختلف اون از جمله آموزش زبان، تهیه مقدمات،‌ ترجمه مدارک و مجموعه ای از کارهای دیگه بار زیادی رو به فرد تحمیل می کند و از طرف دیگه،‌ این موضوع سرنوشت فرد و یا خانواده اون رو کاملا تحت تاثیر قرار می دهد.

از سوی دیگر سیستم مهاجرتی کانادا پیچیدگی های زیادی داره و تغییرات مداوم در برنامه ها و دستورالعملها در بسیاری موارد می تواند باعث سردرگمی افراد بشود.

و در ضمن دقت به این نکته هم ضروریه که تشکیل یک پرونده مهاجرتی، تنها به تکمیل کردن فرمها و ارائه یکسری اطلاعات اولیه محدود نمی شود، بلکه در مورد بسیاری از پرونده ها نیاز به تخصص، تجربه و تسلط کامل به قوانین مهاجرت و ارائه اطلاعات و مدارک بر اساس نیاز پرونده فرد دارد.

با در نظر گرفتن تمام دلایل فوق،‌ استفاده از خدمات یک مشاور مهاجرتی متخصص که به قوانین و اطلاعات دقیق و به روز دسترسی داشته باشه به فرد کمک میکنه تا بتونه تمرکزش رو بر موضوعات اساسی و آماده سازی برای مهاجرت قرار بده و پروسه مهاجرت رو با خیال راحتتری طی کند.

 

هدف گذاری های بلندپروازانه اداره مهاجرت کانادا برای جذب مهاجران بیشتر  نوید بخش آینده روشنتریست.

–   در حال حاضر شما کدام روش –  یا روش ها – را برای مهاجرت هم وطنان به کانادا موفق تر می دانید؟

کانادا به عنوان مهاجرپذیرترین کشور جهان با صدها برنامه و مسیر مهاجرتی، که هر کدام از این برنامه ها برای متقاضی با شرایط خاص می تواند بهترین گزینه مهاجرتی باشد. در واقع شرایط هر فرد تعیین کننده بهترین مسیر مهاجرتی برای وی می باشد.

از آغاز بحران کرونا البته، ‌سیستم مهاجرت کانادا هم مشکلات و تغییر و تحولات زیادی رو تجربه کرد. مسیرهای دانشجویی در سال جاری مشکلات زیادی رو برای خیلی از متقاضیان مهاجرت از این مسیر ایجاد کرد و همینطور وقفه بسیار طولانی در قرعه کشی برنامه مهاجرتی نیروی کار ماهر فدرال هم که همچنان ادامه دارد. ولی از سوی دیگر هدف گذاری های بلندپروازانه اداره مهاجرت کانادا برای جذب مهاجران بیشتر  نوید بخش آینده روشنتریست و امیدواریم با بهتر شدن شرایط در سطح جهان و برگشتن به شرایط عادی، هر چه زودتر شاهد اتفاقات مثبت تری در سیستم مهاجرت کانادا باشیم.

 –   متقاضیان از چه طریقی می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با شما اقدام کنند؟

دوستان می توانند با مراجعه به وبسایت ما فرم ارزیابی را به طور کامل تکمیل کنند تا شرایطشان بررسی و جهت مشاوره با ایشان هماهنگ شود. در ضمن می توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام ما  از جدیدترین اخبار و موضوعات مهاجرتی مطلع شوند.

آدرس وبسایت ما: www.shayaimmigration.com

آدرس پیج اینستاگرام ما:    https://www.instagram.com/shayaimmigration

–   در پایان مهمترین توصیه شما به کسانی که تصمیم به مهاجرت به کانادا دارند چیست؟

به همه دوستانی که تصمیم به مهاجرت به کانادا دارند و یا ممکنه در آینده به این فکر بیفتند توصیه می کنم که آموزش زبان انگلیسی رو در اولویت قرار بدهند، و دنبال مسیرهای میانبر نباشند. متاسفانه این روزها، همه ما در معرض تبلیغات جذاب و وسوسه انگیز مهاجرت راحت و ارزان و بدون نیاز به دانش زبان قرار داریم و افراد زیادی به خاطر ناآگاهی در دام این وعده های دروغین میفتند و مسیر مهاجرت و آینده شون رو به مخاطره میاندازند. سعی کنید با دید باز و کسب اطلاعات برای مهاجرت خود تصمیم بگیرید و برای همگی شما آرزوی موفقیت و شادکامی دارم.

برای شما آروزی موفقیت می کنیم.