ساده و صمیمی هستند. وقتی وارد می شوی احساس می کنی سال ها است که آن ها را می شناسی. بوی آشنایی که فضا را پر کرده، تو را در خاطراتت به دورها می برد. به زمانی که دل ها نزدیک تر بود و روزهای هفته را به شوق سفره دورهمی ناهار روز جمعه خانه مادر بزرگ ، می شمردیم. بوی قورمه سبزی دقیقا همان است که از آشپزخانه مادر بزرگ به مشام می رسید و دل برایش ضعف می رفت. همان غذایی که چاشنی آن، عشق بود.

خانم کیان دخت و دخترشان به آور حدود پنج سال پیش به کانادا مهاجرت کرده اند. مادر، کوله باری از سال ها تخصص و تجربه مدیریت را با خود به کانادا سوغات آورده و دختر نگاهی سرشار از هنر و مهربانی. آن ها با هم جواهری ساخته اند در جنوب ونکوور. رستورانی که نمی توان نام رستوران بر آن نهاد چون وقتی به آن وارد می شوی، احساس می کنی مهمان خانه مادر یا مادر بزرگ هستی. به همان زیبایی. اسمش سلشمه است.



 

رستوران سلشمه امروز (۲۶ نوامبر ۲۰۲۲) ،  سه ساله می شود. این مادر و دختر در طی مدت سه سال گذشته که دو سال آن هم در دوران سخت قرنطینه ها گذشت، کار بزرگی انجام داده اند که از عهده هر کسی بر نمی آید. در منطقه ای از ونکوور که شاید کمترین تعداد ایرانی در آن ساکن است، رستورانی ایرانی دایر کرده اند. وقتی به آن وارد می شود، در کنار ایرانیانی که از راه های دور و نزدیک برای گذران ساعتی خوش و صرف یک غذای ایرانی با طعم خوش خوراک خانگی به سلشمه آمده اند، مشتریانی می بینی از ملیت های مختلف که با علاقه غذای اصیل ایرانی نوش جان می کنند، به موسیقی ایرانی گوش می دهند و درباره فرهنگ و رسوم ایرانی پرس و جو می کنند و یاد می گیرند. به قول خانم کیان دخت، ما اینجا به همراه غذا، فرهنگ هم سرو می کنیم. جالب است وقتی که می بینی بعضی از مشتریان غیرایرانی سلشمه دوستان ایرانی خود را با دعوت به یک رستوران ایرانی خاص که در محله خود دارند، غافلگیر می کنند.



به آور رستوران را مدیریت می کند. آشپزخانه هم کاملا زنانه است. پرسنل آشپزخانه زیر نظر خانم کیان دخت آموزش می بینند و رمز و راز پخت غذای خانگی ایرانی را می آموزند و کار خود را شروع می کنند. شاید حال و هوای زنانه ای که در این رستوران حاکم است، اطمینان خاطر مضاعفی بابت کیفیت بالای غذایی باشد که انتظارت را می کشد.

تماشا کنید :

سکانس های برتر سینما | مهمان مامان

خانم کیان دخت اعتقاد دارد که توجه جدی به نظافت، انتخاب بهترین مواد غذایی و خانگی بودن هر آنچه بر روی میزها قرار می گیرد، رمز موفقیت سلشمه بوده است. حتی ماستی که برای تهیه دوغ ایرانی سلشمه استفاده می شود را خودشان تهیه می کنند.  کشک و ترشی و مربای سلشمه که جای خود دارد. پیش غذاها، غذای اصلی، دسرها و نوشیدنی ها همگی با طعم و مزه اصیل ایرانی و خانگی هستند.

آوازه رستوران سلشمه و کار بزرگی که این مادر و دختر در تهیه غذای سالم و خوب برای جامعه ، توسعه فرهنگ ایرانی و کارآفرینی برای بانوان مهاجر به قدری چشمگیر بوده که به پارلمان ونکوور و رادیو سی بی سی هم رسیده است !

Harjit S. Sajjan

آقای Harjit S. Sajjan نماینده ونکوور جنوبی در پارلمان از آن ها به صورت مکتوب قدردانی کرده و رادیو سی بی سی وان در یکی از معروف ترین و پرشنونده ترین برنامه های خود با مجری محبوب  Stephen Quinn، به داستان سلشمه با محوریت نقش زنان در صنعت غذا و حمایت از میراث فرهنگی ایران پرداخته است.

تماشا کنید :

سکانس های برتر سینما | کافه ترانزیت

انتخاب نام این رستوران هم نوآورانه است و داستان جالبی دارد. شاید ابتدا فکر کنیم که سلشمه،  کلمه ای به یکی از گویش های ایرانی مانند ترکی، کردی و یا گیلکی است و به دنبال معنی آن باشیم.  اما به آور می گوید که برای او سلشمه به معنای انتخابی از غذاهای گوناگون و خوشمزه است و این نام ریشه در نسل قبل خانواده دارد. مادرش زمانی که کودک بوده، هنگام بازی های دخترانه با دختربچه های فامیل، روی چراع فیتیله ای غذا می پختند و چون اسم غذا ها را نمی دانستند، در دنیای کودکی به غذای خود سلشمه می گفتند و از بزرگترها می خواستند که از سلشمه های خوشمزه آن ها میل کنند. حالا بعد از گذشت سال ها، سلشمه آن ها هزاران کیلومتر دورتر از سرزمین مادری به واقعیت تبدیل شده است.