یادداشت های یک نماینده بیمه ، مجموعه نوشتاری تحقیقی است که به زبانی ساده و با هدف مقایسه صنعت بیمه در ایران و کانادا به رشته تحریر درآمده است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از هم وطنان در کانادا و آمریکا ساکن هستند اما به ایران نیز رفت و آمد می کنند و یا پدر، مادر و سایر عزیزانشان در آنجا زندگی می کنند، مطالعه این مطلب می تواند مفید باشد.

ساختار قانون گذاری در کانادا ترکیبی از قوانین فدرالی و قوانین استانی است. شرکت های بیمه هم می تواند به صورت فدرالی ثبت شده باشند یا استانی. اگر شرکت بیمه ای فدرالی ثبت شود می تواند در سراسر کشور فعالیت کند و متقابلا شرکت هایی که استانی ثبت شده اند فقط اجازه فعالیت در آن استان را دارند.

طبق آخرین آماری که من پیدا کردم ، ۱۹۲ بیمه گر به صورت فدرالی و ۱۵۴ بیمه گر به صورت استانی مجوز فعالیت دارند و مجموع حق بیمه تولیدی برای بیمه در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۸۷.۵میلیارد دلار بوده است.

بیمه های مسئولیت و اموال-سال ۲۰۱۹

 

بیمه های عمر و درمان – سال ۲۰۱۹

 

مطالعه این مطالب را هم به شما پیشنهاد می کنیم:

اداره بیمه کانادا

مدتی پیش با Insurance Bureau of Canada (IBC) که امیدوارم عنوان اداره ( دفتر) بیمه کانادا ترجمه مناسبی برای آن باشد آشنا شدم که فعالیتش برایم جالب بود و به نظرم تا حدودی شبیه سندیکای بیمه گران است چون بیشتر شرکت های بیمه عمومی ( P&C) فعال در کانادا در آن عضو هستند.

البته مسئولیت IBC که به عنوان انجمن ملی صنعت بیمه در این کشور شناخته می شود و در سال ۱۹۶۴ میلادی تاسیس شده است ، به عنوان پایگاه مشترک بیمه گران برای پاسخگویی به سوالات مردم، آموزش و بالابردن درک عمومی جامعه از بیمه است. دفاتری در شهرها و مناطق مختلف کانادا دارد که مردم و صاحبان کسب و کار می توانند به راحتی به آن ها مراجعه و درباره موضوعات بیمه ای خود با کارشناسان خبره که تعصبی به شرکت بیمه خاصی ندارند مشورت کرده تا بتوانند بهترین پوشش بیمه ای را برای نیازهای بیمه ای خود تهیه کنند.

فرهنگ سازی، زیربنای توسعه صنعت بیمه

یکی از کارزارهای فرهنگ سازی که اخیرا IBC در حال اجرای آن در جامعه است ، بیمه خودت را بشناس یا Know Your Policy نام دارد که در آن سعی می کنند به میان مردم رفته و با روش های جالبی مردم عادی جامعه را با بیمه آشنا کنند. یکی دیگر از کارهای جالبی که دارند ، Insurance 101 است که در آن سعی می کنند مردم را آموزش دهند چگونه بیمه بخرند، چگونه مراقب باشند موقع خرید نماینده پوشش اضافی به آن ها ندهد ، چگونه چک لیست برای خرید بیمه نامه خود تهیه کنند و موارد دیگری که با زبانی ساده و کاربردی با مردم عادی ارتباط برقرار کرده و آموزش می دهند.

شرکت های بیمه وقتی صحبت از آموزش و فرهنگ سازی به میان می آید ، رقابت را کنار گذاشته، رفیق می شوند و منابع خود را تجمیع می کنند و مسئولیت اجتماعی صنعت را به بهترین نحو بر دوش می گیرند.

برایم خیلی خوشایند بود که شرکت های بیمه وقتی صحبت از آموزش و فرهنگ سازی به میان می آید ، رقابت را کنار گذاشته، رفیق می شوند و منابع خود را تجمیع می کنند و مسئولیت اجتماعی صنعت را به بهترین نحو بر دوش می گیرند. احتمالا این شرکت ها به این باور رسیده اند که اگر به هم کمک کنند تا دانش بیمه ای مردم ارتقا پیدا کند، در نهایت کسب و کارش تک تک شان هم رونق می گیرد و در این حوزه حساس و تاثیرگذار، به جای رقابت ، رویکرد همکاری رقابتی را انتخاب کرده اند.