با توجه به شخصیت به دور از هرگونه تکلف ریچارد برانسون و نوع ادبیات گفتاری ساده و عامیانه او که به دلیل ترک زود هنگام مدرسه در سن ۱۶ سالگی و ورود او به دنیای تجارت حرفه­ ای بوده و همچنین مشکلش در خواندن و نوشتن (Dyslexia : خوانش­ پریشی) و اینکه تقریبا تمام کتاب­های نگارش یافته درباره برانسون از مصاحبه­ های صورت گرفته با او جمع­ آوری و تدوین شده ­اند، به منظور احترام به متن اصلی کتاب و امکان برقراری ارتباط هرچه بیشتر خوانندگان گرامی با حال و هوای واقعی ، طرز فکر و نگرش ریچارد برانسون به زندگی و کسب و کار، ترجمه با زبانی نسبتا محاوره­ ای انجام شده است.

برگرفته از کتاب شورشی باکره ( Virgin Rebel)

دیدن زمین از فضا

بیشتر مردم آرزوی دیدن زمین را از فضا دارند. این را می دانم چون خودم یکی از آنها هستم.

– Reach for the Skies, page20

ناسا ، مراقب خودت باش

می دانید، فکر اینکه روزی فضاپیمایی روی ماه فرود بیاید و درش باز شود و من از آن خارج شوم و روی ماه قدم بگذارم، از بچگی رویای همیشگی من بوده … اما دهه­ ها گذشت و ناسا این در را به روی من و شما باز نکرد و این بود که من فکر کردم که ناسا به یک رقیب جدی برای فعالیت بیشتر نیاز دارد .

– Aspen Ideas Festival, July5, 2007

زندگی در هواپیما من بخش قابل توجهی از عمرم را در هواپیماها گذرانده ­ام،

بعضی وقتها از اینکه برای رسیدگی به کسب و کارم دائم باید سفر کنم احساس یکنواختی می ­کنم و کلافه می­ شوم. ولی هیچ پروازی نیست که من در آن پرواز کنار پنجره ننشینم و به ستاره­ هایم خیره نشوم و از آنها به خاطر چیزی که می­ بینم و احساسی که دارم تشکر نکنم .

– Reach for the Skies, page10

معرفی ویرجین آتلانتیک

من خیلی از مردم را می­ شناسم که از عهده هزینه سفر بر فراز اقیانوس اطلس بر­ نمی­ آیند.(۱)

– New York Times, April20, 1984

صنعت حمل و نقل هوایی در آمریکا برای من خیلی عجیب و غیر قابل درک است که در آمریکا همه چیز حول مشتری مداری می­ چرخد به غیر از صنعت حمل و نقل هوایی!

حفظ فریبندگی سفر هوایی

یکی از سخت­ ترین و هیجان­ انگیز­ترین کارها در مدیریت یک شرکت هواپیمایی – که من هنوز در تعجبم چرا بیشتر شرکت­ ها آن را جدی نمی­ گیرند – این است که بتوانی فریبندگی و جاذبه یک مسافرت هوایی را همیشه و در هر سفر برای مسافرین­ خود حفظ کنید.

– Reach for the Skies, page158

سخت­گیری امنیتی بعد از یازدهم سپتامبر

من هیچ مشکلی با تشدید مسائل امنیت پرواز بعد از حادثه یازدهم سپتامبر ندارم ولی فقط نمی توانم درک کنم که چرا این کار اینقدر بدون فکر و بی­ کیفیت انجام می ­شود… شما می­ خواهید میل بافتنی مادر بزرگ من را هم از او بگیرید و نگذارید آن را با خودش به داخل هواپیما بیاورد؟ مشکلی نیست ولی پس چرا من هنوز هم می­ توانم یک بطری شیشه­ ای پر از نوشیدنی که می ­تواند قابل اشتعال باشد را بعد از گذشتن از آخرین مرحله کنترل امنیتی برای خودم بخرم و آن را به داخل هواپیما ببرم ؟!

– Reach for the Skies, page159-158


تقاضای بالا

در ابتدا قانع نمی ­شدم ولی وقتی به آمار و ارقام نگاه کردیم، دیدیم که تعداد خیلی زیادی از مردم هستند که تقاضای سفر هوایی ارزان قیمت به آمریکا را دارند.

– New York Times,June 3,1984

صنعت حمل و نقل هوایی در آمریکا

برای من خیلی عجیب و غیر قابل درک است که در آمریکا همه چیز حول مشتری مداری می­ چرخد به غیر از صنعت حمل و نقل هوایی که کاملا ضد مشتری و بدون فراهم آوردن کمترین آسایشی برای آنهاست و مسافرین رو مثل احشام! جابه­ جا می ­کنند. به نظرم دست دولت در کار است که با حمایت بیش از اندازه از خطوط هواپیمایی بزرگ، آنها را به شرکت­ هایی ضعیف و غیر رقابتی تبدیل کرده است.

– USA Today, October14, 2003

حرکت بر خلاف ذات و طبیعت انسان

صنعت حمل و نقل هوایی هر روز بیش از یک و نیم میلیون نفر را برای چندین ساعت وارد یک استوانه فلزی بزرگ کرده و آنها را وادار می ­کند که برای رعایت ایمنی، دقیقا همان کاری را انجام بدهند که از آنها خواسته می ­شود. هیچوقت نباید فراموش کنیم که مجبور کردن مردم به انجام کاری، برخلاف ذات و طبیعت انسان است پس کمترین کاری که می­ توانیم برای جبران آن انجام دهیم، فراهم آوردن بیشترین میزان رفاه و آسایش در طول پرواز برای مسافرین است.

– Reach for the Skies, page159


بیمه مسافرتی با پانزده سال سابقه در ایران و کانادا به همراه امکان پرداخت ارزی یا ریالی و خدمات ویژه از درب منزل : مشاوره تلفنی

والدین، سوپر ویزا، تحصیلی، کاری، توریستی


فقط به خاطر کیفیت بالا

وقتی که ما ۳۰ سال پیش خط هوایی خودمان را راه انداختیم، تنها یک هواپیما داشتیم که به خارج از انگلستان پرواز می ­کرد، در حالیکه در همان موقع ۱۵ شرکت هواپیمایی آمریکایی وجود داشتند که ما باید با تمام آن­ها رقابت می­کردیم : پان آمریکا ، تی دبلیو ای ، ایسترن ، پیپل اکسپرس و …. . تمام این شرکت­ ها الان ناپدید شده ­اند… چرا؟ درست است که ما خیلی کوچک­تر آن­ها بودیم ولی کیفیت خدمات رقبایمان افتضاح بود.

– NPR, October10,2012

هر زمان که بخواهید می­ توانیم صدور بلیط یک سره سفر به فضا را برای مادر همسر شما ترتیب بدهیم !

قوانین دولتی غیر رقابتی در آمریکا

وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی در آمریکا خیلی عجیب است چون دولت با حمایت و پشتیبانی زیاد از شرکت­ های بزرگ و اجازه ندادن به بقیه برای ورود به این بازار، عملا باعث شده که این شرکت ­ها بدترین نوع خدمات ممکن را به مسافرین عرضه کنند…. من واقعا امیدوارم که دولت این کار را هر چه زودتر متوقف کند.

– Interview by Tanya Beckett, August 28, 2008

سفر به فضا

ما پیشرفت بسیار چشمگیری در ویرجین گالاکتیک (۲) برای سفر به فضا داشته­ ایم. این کار، حرکتی شگفت­ انگیز است و هر چند که آماده شدن برای سفری به دور دست­ها به زمانی طولانی نیاز دارد، ولی هفته­ ها و ماه­ ها می ­گذرند و ما همچنان ثابت­ قدم شاهد خلق بخشی از تاریخ بشر هستیم.

– Richard`s Blog, March5,2013

پروژه سفر توریستی به فضا توسط ویرجین گالاکتیک

مادر همسر

در خصوص برنامه سفر به فضا : هر زمان که بخواهید می­ توانیم صدور بلیط یک سره سفر به فضا را برای مادر همسر شما ترتیب بدهیم !

– Aspen Ideas Festival, July5, 2007

تبدیل اندیشه به کسب و کار

وظیفه ویرجین گالاکتیک این است که اندیشه­ ها و دستاوردهای فناوری باور نکردنی پرسنل قهرمانش که آسمان موجاوه را نورانی کرده­اند را تبدیل به کسب و کاری فوق­ العاده کند.

– Reach for the Skies, page283

سالم و یک تکه به پایین برگشتن

تا به حال رفتن به فضا مثل رفتن به یک نبرد هوایی بوده است … واقعا معلوم نیست که آیا آدم سالم و یک تکه با پایین بر می­ گردد یا نه…. ولی فناوریی فوق­العاده ­ای که توسط ویرجین گالاکتیک عرضه می­ شود، همه چیز را تغییر خواهد داد… فناوری ما باید همه چیز را تغییر بدهد و گرنه فضا برای همیشه دور از دسترس باقی خواهد ماند … در آنصورت دیگر هیچوقت مردم عادی نخواهند توانست به فضا سفر کنند… بیشتر مردم حتی دیگر این سفر را نخواهند خواست… کسانی هم که بخواهند و آرزویش را داشته باشند، امکانی برای تحقق رویاشان وجود نخواهد داشت.

– Reach for the Skies, page316

اولین کلمات در فضا

در ارتباط با اینکه اولین کلماتش در فضا چه خواهد بود – یک چیزی مثل اینکه:

  الان دیگه فضا هم قلمرو ویرجینِ .

– Conde Nast Traveler, July13, 2010

چرا ویرجین گالاکتیک در آمریکا است ؟

بعضی ها با شیون و ناله و کندن موهاشون با گفتن چنین جملاتی سعی کردند که ذهن مردم را منحرف کنند که ببینید  ویرجین گالاکتیک که قراره با یه سفینه مسافرها رو به فضا ببره ، یه شرکت خصوصی آمریکاییه و سفر به فضا تو خاک آمریکا انجام می ­شه که این مساله روح و روان آدم رو آزار می­ده… چرا ویرجین گالاکتیک نباید تو انگلستان باشه؟  …

جواب شان خیلی ساده­ است : فقط به این دلیل که در حال حاضر آمریکا تنها کشوری در دنیاست که امکان اجرای چنین پروژه ­ای در آن وجود دارد!

– Reach for the Skies, page317-316

نیم ساعته، از نیویورک تا استرالیا

حالا دیگر ما داریم به این فکر می­کنیم که می­ توانیم هواپیماهای جدیدی بسازیم که فاصله نیویورک تا استرالیا را تنها ظرف نیم ساعت طی کنند… ممکن است این موضوع الان غیر قابل تصور باشد ولی این پروژه، قدم بعدی ما در آسمان­ هاست.

– Aspen Ideas Festival, July5, 2007

به فکر تمام مسافرین­ باشید بیشتر مشتریان شما، مسافرین قسمت عادی هستند و این خیلی به دور از عقل است که به فکر راحتی و لذت بردن آنها از سفر نباشید.

پشیمان شدن از ماجراجویی

در پاسخ به این سوال که آیا هرگز از ماجراجویی ­هایی که در زندگی انجام داده پشیمان بوده یا نه :

فکر می­کنم تا حالا ۶ بار در حالیکه داشتم در دریا غرق می ­شدم توسط هلیکوپتر نجات داده شده ام… هر بار فکر می­ کردم که این­ بار دیگر نمی­ توانم به خانه برگردم تا داستان سفر را برای خانواده ­ام تعریف کنم … در این لحظات سخت شما قطعا از خودتان می­ پرسید که آخر چرا آن شرایط را برای خود به وجود آورده ­اید؟!

– TED Talks, March2007

خارج از کنترل در مورد علاقه بیش از حد برانسون به بالون سواری :

اگه روزی بخواهید سراسر دنیا را به تنهایی طی کنید، تنها چیزی که به آن احتیاج دارید یک بالون است … هیچ کسی نمی­ تواند برایتان مشکلی ایجاد کند، هیچ­کسی نمی­ تواند شما را متوقف­ کند…. شما تحت کنترل کسی نخواهید بود.

– Reach for the Skies, page25

به فکر تمام مسافرین­ باشید

بیشتر مشتریان شما، مسافرین قسمت عادی هستند و این خیلی به دور از عقل است که به فکر راحتی و لذت بردن آنها از سفر نباشید.

– Firstpost, October26, 2012

لحظات وحشتناک تنهایی

در ارتباط با سفری که کنترل بالون از دست برانسون خارج شد و او تمام شهامتش را جمع کرد تا بتواند از داخل بالون به درون اقیانوس طوفانی بیرون بپرد :

آن لحظات، لحظاتی کوتاه ولی سرشار از تنهایی وحشتناک عمیقی بودند.

– TED Talks, March2007

بذر یک کسب و کار موفق

نقشه من و نامزدم این بود که به پورتو ریکو سفر کنیم ولی وقتی که به فرودگاه رسیدیم، فهمیدیم که پرواز لغو شده است… مسافرها همه سرگردان و ناراحت بودند و هیچ­کس نمی­ دانست باید چکار کند. یک نفر باید کاری می­ کرد که آن یک نفر هم من بودم… با وجود اینکه هیچ تجربه قبلی از کاری که می­ خواستم انجام بدهم نداشتم، با اعتماد به نفس زیاد یک هواپیما را به مبلغ ۲۰۰۰ دلار دربست اجاره و آن مبلغ را به تعداد صندلی­ هایش تقسیم کردم که هزینه هر مسافر ۳۹ دلار می­ شد. بعدش یک تخته سیاه پیدا کردم و رویش نوشتم :

هواپیمایی ویرجین ، ۳۹ دلار قیمت بلیط یک سره به پرتوریکو.

تمام بلیط­ ها در یک لحظه توسط مسافرین جا مانده از پرواز خریده شد. بلیط خودمان دو نفر مجانی در اومد و صادقانه بگویم، به غیر از آن، سود کمی هم بردم… درست همانجا وسط یک سفر تفریحی بود که ایده تاسیس خطوط هواپیمایی ویرجین در ذهنم شکل گرفت و چندین سال بعد اولین هواپیمای ما پرواز خودش را شروع کرد.

– Screw It, Let`s Do It, page 39 – 40

(۱) ویرجین آتلانتیک در عمل با کاهش هزینه­ ها و فروش بلیط ­های ارزان­تر، امکان این سفر را برای بسیاری از مردم فراهم آورد.
(۲) Virgin Galactic: شرکت‌ پیشتاز در صنایع گردشگری فضایی که زیرمجموعه گروه ویرجین است. تاکنون تعداد زیادی برای این سفر ثبت نام کرده اند اما برانسون گفته است که به منظور اطمینان مسافرین از امنیت پرواز، تا زمانی که خود و اعضای خانواده­ اش به فضا نرفته­ اند هیچ توریستی را راهی سفر نخواهند کرد. او موفق شد در تاریخ June 11,2021 با فضاپیمای ساخت خودش اولین سفر فضایی خودش را به انجام رساند.