با توجه به شخصیت به دور از هرگونه تکلف ریچارد برانسون و نوع ادبیات گفتاری ساده و عامیانه او که به دلیل ترک زود هنگام مدرسه در سن ۱۶ سالگی و ورود او به دنیای تجارت حرفه­ ای بوده و همچنین مشکلش در خواندن و نوشتن (Dyslexia : خوانش­ پریشی) و اینکه تقریبا تمام کتاب­های نگارش یافته درباره برانسون از مصاحبه­ های صورت گرفته با او جمع­ آوری و تدوین شده ­اند، به منظور احترام به متن اصلی کتاب و امکان برقراری ارتباط هرچه بیشتر خوانندگان گرامی با حال و هوای واقعی ، طرز فکر و نگرش ریچارد برانسون به زندگی و کسب و کار، ترجمه با زبانی نسبتا محاوره­ ای انجام شده است.

برگرفته از کتاب شورشی باکره ( Virgin Rebel)

انقلاب در نحوه ارتباط با مشتری

وقتی که ۴۰ سال پیش ویرجین را به وجود آوردم، هدفم این بود که انقلابی در نحوه ارتباط با مشتریان به وجود بیاورم.

– Virgin Mobile Presents: Our Higher Calling, March14, 2012

دیدگاه مشتری به کسب و کار شما

اگر کسب و کار شما نوآورانه است، هدف نهایی ­تان باید این باشد که مشتری همیشه فکر کند که حق با اوست.

– Like a Virgin, page66

آزمودن و تطبیق یافتن

بهترین راه خروج از بحران در یک بازار در حال تغییر، از آزمودن شرایط موجود و نوآوری در کسب و کار مطابق با خواسته ­های واقعی آن بازار بدست می­آید.

– Richard`s Blog, November 27, 2008

در طول سال­های اخیر، استفاده مردم از اینترنت درآمد خیلی زیادی برای شرکت­های هواپیمایی به همراه داشته است… ما بین ۷ تا ۱۰ درصد کارمزد برای هر بلیط به آژانس­ های مسافرتی می ­پرداختیم که خلاص شدن از دست این آژانس­ ها، یک آزادی بزرگ برای ما بود.

خودنمایی مشکلات به همراه توسعه یافتن

پیچیده ­تر شدن اوضاع به زودی شروع به خراب کردن کارها در شرکت در حال توسعه و بزرگ شدن می­کند…. جدا بودن روح نوآوری از فعالیت­های معمول و روزانه آن، می­ تواند مشکلاتی جدی را هنگام اجرای طرح­ های توسعه به همراه داشته باشد. اگر این روح همیشه و در تمام فعالیت­های معمول شرکت جاری نباشد، شروع به نوآوری و ایجاد تغییرات، ناگهان به عنوان چیزی اضافی و مازاد بر عادت ­های روزانه دیده می­ شود، یک چیز خاص و نا شناخته، چیزی جدا از فعالیت­ هایی که شرکت عادت دارد به صورت روزانه به آنها مشغول باشد و برای مقابله با این تغییرات، جبهه ­ای به وجود می­آید. در این هنگام است که وقت­ کشی در شرکت به بیماری واگیر­دار تبدیل می­ شود، خودسری به وجود می­آید، اخلاق ­مداری کم­رنگ و کسب و کار کم­ کم شروع به از دست دادن جایگاه خود در بازار می ­کند.

– Business Stripped Bare, page216

ویرجین پالس (۱)

در ارتباط با شروع به کار ویرجین پالس، عرضه کننده محصولات الکترونیکی شخصی، که بعد از دو سال به دلیل فروش کم فعالیت آن متوقف شد : ویرجین به ویژه عاشق رقابت کردن در بخش­ هایی از بازار است که به نظر می­ رسد مردم بدون دلیل در حال هزینه کردن پولی اضافه هستند. ما فکر کردیم که می ­توانیم بخشی از خدمات الکترونیکی را برای مردم توسعه بدهیم که هم مطابق با سلیقه روز باشند و هم مقرون به صرفه… ویرجین نزد مردم برندی قوی و خوش­نام است و ما احساس می­ کنیم که با ورود به این بازار می توانیم رقبایمان را برای پول درآوردن مجبور به دویدن کنیم.

– USA Today,October 14, 2003

آیا می دانید فلسفه عید پاک چیست؟

زمان مناسب برای خروج از بازار

اگر کارها آنطور که فکر می­ کردید پیش نرفت، ناراحت و مایوس نشوید. در زمان مناسب از دریچه نجات فرار کنید. به این ترتیب می ­توانید تیم­ تان را نجات بدهید و آنها را دوباره دور هم جمع کنید، با هم بحث کنید که کجای کار اشکال داشته و دوباره پروژه ­ای جدید را شروع کنید… شما الان دیگر باتجربه­ تر و عاقل­تر از قبل هستید.

– Like a Virgin,page 47

کم کردن هزینه ­های بالاسری

وقتی از برانسون سوال شد که چگونه موفق به کاهش هزینه سفر هوایی شده است: این سوال رو قبلا زمانی که شروع به فروش آلبوم­ های موسیقی با قیمتی ۲۰ سنت کمتر از بقیه کردیم هم از من پرسیده می ­شد. ما اول کارمان را با فروش پستی آلبوم­ های موسیقی شروع کردیم، بعد که وضع مالی­ مان بهتر شد یک فروشگاه در زیرزمین ساختمانی راه انداختیم و با پس انداز و کسب اعتبار، توانستیم بعد از مدتی حتی عمارت مانور را در نزدیکی آکسفورد بخریم که گروههای موسیقی می­ توانستند آنجا اقامت کنند، خوش باشند و بنوازند… اینگونه بود که ما وارد دنیای ضبط و تولید موسیقی شدیم… الان شرکت ­های هوایی فعال در بازار، بدون دلیل برای خودشان هزینه­ های بالا­سری خیلی زیادی درست کرده ­اند که به آنها اجازه نمی­ دهد بتوانند قیمت بلیط را برای مسافرها کاهش بدهند.

– New York Times, April10, 1984

بهترین فرصت­های پیشِ­ رو

احتمالا بهترین و بیشترین فرصت­ های پیش­ِرو در ایجاد کسب و کارهای نوآورانه­ ای است که از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت می­کنند، مثل توسعه راهکارهایی برای کاهش میزان خروجی آلاینده های کربنی .

– Screw Business as Usual, page205

خرید آنلاین بلیط

در طول سال­های اخیر، استفاده مردم از اینترنت درآمد خیلی زیادی برای شرکت­های هواپیمایی به همراه داشته است… ما بین ۷ تا ۱۰ درصد کارمزد برای هر بلیط به آژانس­ های مسافرتی می ­پرداختیم که خلاص شدن از دست این آژانس­ ها، یک آزادی بزرگ برای ما بود.

– Reach for the Skies,page 181

خطوط هواپیمایی ویرجین

اقامتگاهای خالی = یک ایده تجاری بکر

در خصوص شرکت ویرجین لیمیتد ادیشن(۲) که مجموعه­ ای محدود از اقامتگاه­های لوکس متعلق به برانسون را به علاقمندان اجاره می­ دهد: خوب این ایده زمانی به نظرم رسید که از خودم احساس شرم کردم وقتی که دیدم مالک مجموعه­ای از بهترین خانه­، جزیره و اقامتگاه­های خاص و لوکس در سراسر دنیا هستم که بیشتر وقت­ها خالی هستند… آن­ها مجموعه­ ای از بهترین اقامتگاه­ ها برای استراحت و آرامش پیدا کردن هستند که من در طول سال­ها با سعی، تلاش و وسواس زیاد خریده بودم و به اینصورت می ­توانستم بقیه مردم را هم در لذت بردن از امکاناتی که فراهم کرده بودم، با خود سهیم بدانم.

-Luxury Travel Bible,www.luxurytravelbible.com/luxury-hotels.asp?active_page_id=441


گپ و گفت با رونیا کاظمی، نابغه ایرانی که به شش زبان صحبت می کند 


حرکت رو به جلو

من فکر می­کنم ناقوس مرگ صنعت ضبط موسیقی هنوز بالای سر ما قرار دارد … من سالها پیش دورانی عالی وقتی که ویرجین رکوردز را جلو می­ بردم، در زندگی­ام تجربه کرده­ ام… ما گروه ­های جدید موسیقی را کشف و آنها را به مردم معرفی می­ کردیم… واقعا هیجان انگیز بود… ولی به نظرم آن دوران دیگر به سر­آمده و صنعت ضبط موسیقی متعلق به زمانی در گذشته است… ما باید همیشه رو به جلو حرکت کنیم.

– Digg Dialogg, May4, 2009

به دست آوردن پاسخ ­ها

نوآوری زمانی می ­تواند اتفاق بیافتد که ابتدایی­ ترین سوالات هم پرسیده شود و پرسنل امکانات و قدرت لازم را داشته باشند که پاسخ­ ها را خود بدست بیاورند.

– Business Stripped Bare, page220

کارهای انجام نشده

من عمرم را در صنعت هوانوردی و فعالیت­ های مشابه آن برای تفکیک­ کردن کارهایی که به دلیل به درد نخور بودن انجام نشده ­اند از کارهایی که تا حالا انجام نشده ­اند چون ما به آنها نپرداخته­ ایم، صرف کرده ­ام.

– Reach for the Skies,page 157

نوآوری و خلاقیت فردی

همه نمی­ توانند که کارآفرین مستقلی باشند ولی این به آن معنا نیست که شما نمی­ توانید ایده ­های جدیدی داشته باشید که در محل کارتان برای پیشرفت کردن از آنها استفاده نکنید… اینجاست که افرادی که خلاقیت فردی دارند خودشان را نشان می­ دهند… آنها قدرت خلاقیت خودشان را از درون همان شرکتی که در آن کار می­ کنند، از هر قید و بندی آزاد می­ سازند و خودشان را از بقیه متمایز می­ کنند.

– Richard`s Blog, November 11,2012

همه نمی­ توانند که کارآفرین مستقلی باشند ولی این به آن معنا نیست که شما نمی­ توانید ایده­ های جدیدی داشته باشید که در محل کارتان برای پیشرفت کردن از آنها استفاده نکنید.

دروغ آپریل (۳)

من بسیار هیجان زده­ ام که اختراع جدید ویرجین که مثل همیشه از اولین ­ها در دنیاست را به شما معرفی کنم. ما توانسته ­ایم برای اولین بار به فناوری مورد نیاز برای ساخت هواپیمایی با کف شیشه­ ای دست پیدا کنیم … این اختراع با اولین پرواز داخلی خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک به اسکاتلند همزمان شده است .

– Richard`s Blog, April 01,2013

بیشترین سودآوری با کسب و کارهای به هم پیوسته

در ارتباط با فیلم الکتریک دریمز که در سال 1984 توسط ویرجین فیلمز ساخته شد : شرکت انتشاراتی ما، کتاب را منتشر می­کند، شرکت پخش و توزیع ما، فیلم را پخش می­ کند، شرکت ضبط ما، نسخه­های فیلم را تکثیر می ­کند، شرکت بازی­ های کامپیوتری ما، بازی را می­ سازد و شرکت فیلم­سازی ما، فیلم را …. فیلم­ ها در استودیوهای خودمان ساخته می ­شوند و فروشگاه ­های ما آنها را می ­فروشند… این روشی است که با آن ما سودآوری را در کسب و کار به بیشترین اندازه ممکن می­رسانیم.

– Wall Street journal, August20, 1984

ویرجین کولا (۴)

هنگام معرفی ویرجین کولا: چرا کوکاکولا باید برای همیشه این بازار را در اختیار خودش داشته باشه؟ من در برابر لذت اینکه بخشی از بازار را از دست آنها دربیاورم، نتوانستم مقاومت کنم.

 

همه به من می­گفتند که چنین چیزی غیر­ممکن است و ما برخلاف کسب و کارهای قبلی­ مان، مثل تاسیس شرکت خطوط هوایی، نمی ­توانیم در این بازار هم موفق باشیم. ولی ما همین اول کار توانسته­ ایم که چند میلیارد قوطی ویرجین­کولا را بفروشیم و در کشورهایی که آن را معرفی کرده ­ایم، نوشابه ما با شکل و شمایلی جوان پسند طراحی و برای ذائقه آنها تولید می­شود که این اهمیت زیادی در موفقیت ما به همراه دارد.

– Allan Gregg in Conversation, April1, 2001

پیشرفت کردن

نوآوری با هدف پیشرفت کردن، بخشی طبیعی از کسب و کار است. در کسب و کارهای انفرادی یا شرکت­ های خیلی کوچک، نیاز به نوآوری در کارهای معمول و روزمره کمتر به چشم می ­خورد. داشتن یک شرکت خلاق، پاسخگو و انعطاف­ پذیر وقتی که کوچک باشد به مراتب راحت­ تر است و نیاز کمتری به ایجاد تغییرات و نوآوری مداوم در عملیات جاری دارد.

– Richard`s Blog, November27, 2008

سعی و خطا

در طول سالها ما پیشرو در فراهم آوردن شرایطی راحت و لذت­بخش برای مسافرین­ مان بوده ­ایم. ما برای آنها امکان استفاده از کاناپه و صندلی­ های راحتی، تختخواب، آرایشگر و ماساژور، موتورسیکلت و اتوموبیل لیموزین را در جایگاه ­های اختصاصی­ ویرجین آتلانتیک در فرودگاه ­ها تدارک دیده­ ایم. ویرجین آتلانتیک اولین خط هوایی بود که پشت تمام صندلی­ هایش مونیتور برای دیدن فیلم و برنامه­ های تلویزیونی قرار داد. این­ها بعضی از ایده ­های موفق ما بودند ولی انبوهی از ایده­ های دیگر هم وجود داشتند که موفق نبودند. آیا کسی اجرای برنامه ­های زنده تفریحی در هواپیمای در حال پرواز ما را به خاطر می­آورد!

– Reach for the Skies, page158

(۱) Virgin Pulse

(۲) Vitgin Limited Edition) www.virginlimitededition.com(
April Fool`s (۳) : روز دروغ آپریل در بسیاری از کشورها به عنوان یک روز ویژه با گفتن دروغ‌هایی به شوخی در اول ماه آپریل گرامی داشته می‌شود. در این روز برانسون هم در مورد فناوری ساخت هواپیما با کف شیشه­ای و هم در خصوص پرواز ویرجین آتلانتیک به اسکاتلند دروغ گفته است.
(۴) Virgin Cola