با توجه به شخصیت به دور از هرگونه تکلف ریچارد برانسون و نوع ادبیات گفتاری ساده و عامیانه او که به دلیل ترک زود هنگام مدرسه در سن ۱۶ سالگی و ورود او به دنیای تجارت حرفه­ ای بوده و همچنین مشکلش در خواندن و نوشتن (Dyslexia : خوانش­ پریشی) و اینکه تقریبا تمام کتاب­های نگارش یافته درباره برانسون از مصاحبه­ های صورت گرفته با او جمع­ آوری و تدوین شده ­اند، به منظور احترام به متن اصلی کتاب و امکان برقراری ارتباط هرچه بیشتر خوانندگان گرامی با حال و هوای واقعی ، طرز فکر و نگرش ریچارد برانسون به زندگی و کسب و کار، ترجمه با زبانی نسبتا محاوره­ ای انجام شده است.

برگرفته از کتاب شورشی باکره ( Virgin Rebel)

صرفه­ جویی

در ارتباط با دوران سخت ویرجین در سال ۱۹۷۶:ما از همه آن چیزهایی که به دست آورده بودیم صرفه­ نظر کردیم…. اتوموبیل­ هایمان را فروختیم، آب استخر مانور (۱) را تخلیه کردیم…. آلبوم­های موجودمان در فروشگاه­ها را حراج کردیم… به خودمان حقوقی نپرداختیم… با چندتا از خواننده ­ها همکاری­مان را خاتمه دادیم و نه نفر از کارمندها را هم مجبور شدیم که کم بکنیم.

– Losing My Virginity, page 110

روپرت مرداک (۲)

به نظر من امپراطوری مرداک باید بر اساس قوانین رقابت بازبینی و مشخص شود که آیا مطابق اصول دموکراسی این درست است که یک نفر به تنهایی چنین نفوذی را در اختیار داشته باشد؟

– Real Business, July 14, 2011

احترام به قانون

در ارتباط با بازداشت برانسون در سال ۱۹۷۱ به علت تقلب در پرداخت مالیات فروش آلبوم­های موسیقی: از آن زمان به بعد من همیشه قبل از هر چیزی مطمئن می­ شوم که کارهایی که انجام می دهیم، کاملا اخلاقی و قانونی است تا خیالمان از اینکه یک روز شاید یک نفر بخواهد به سراغ­مان بیاید و ما را بازخواست کند، کاملا راحت باشد.

– Bloomberg Game Changers, May10, 2011

ورشکستگی

وقت هایی بوده که من تقریبا ورشکسته بودم ولی همان موقع از اینکه اسمم را در لیست آدم­های ثروتمند روزنامه ساندی تایمز (۳) می ­دیدم خیلی خوشحال می­ شدم چون فکر می­ کردم این موضوع باعث می­ شود تا مدیران بانک با نرمش بیشتری با من برخورد کنند.

– Business Stripped Bare, page 325

اجتناب از تشریفات اداری و کاغذ بازی

تا جائیکه توانسته­ ام سعی کرده­ ام تشریفات اداری و کاغذ بازی­ ها را به حداقل برسانم و همیشه به تیمم می­ گویم که کسب و کار هم باید مثل زندگی، راحت و شاد و به دور از تکلف باشد.

– Entrepreneur, August27, 2012

مانور ( Manor) اولین استودیو ضبط موسیقی ویرجین

ریسک­ های سنجیده شده

از قبول کردن ریسک­های سنجیده شده نترسید. باور کنید بعضی وقت­ها خطر این ریسک­ ها در عمل از انجام کارهایی که به آنها یقین دارید، کمتر است.

– Like A Virgin, page59

این درست است که ما در کسب و کار ریسک پذیر هستیم و شجاعانه به جلو حرکت می­کنیم اما همیشه مطمئنیم که اگر محاسبات­مان درست از آب در نیاید، راه امنی برای برگشت و نجات خود داشته باشیم.

حرکت در تمام مسیرها

من به شرکت بوئینگ زنگ زدم و گفتم که اسمم ریچارد برانسونِ و یه جت ۷۴۷ دست دوم برای خرید نیاز دارم. آنها از من پرسیدند : « گفتی اسم شرکتت چی بود؟» من برای اینکه اعتبارم را پیش آنها بالا ببرم گفتم :  ویرجین.

به من جواب دادند:

هر چند از اسم شرکتت خوشمون نمیاد (۴)، ولی چیزی که می خواهی را بهت می­دیم و هواپیمای تو می­تونه تو هر مسیری حرکت کنه ..

– Aspen Ideas Festival, July5, 2007

تحمل دوران سخت

ویرجین آمریکا(۵) یک خط هوایی عالیه و ما به آن افتخار می­ کنیم…. ما هم دوران سخت یازدهم سپتامبر که بعد از آن همه خطوط هوایی با مشکل رکود شدیدی مواجه شدند را پشت سر گذرانده ایم. خوشبختانه ساختار مالی ما برای مواجه با چنین دوران سختی آمادگی لازم را داشت و ما کمتر آسیب دیدیم. ما هنوز کمربندهایمان را محکم بسته نگاه داشته ایم و به پرواز ادامه می­ دهیم تا سال های خوب دوباره خودشان را به ما نشان بدهند.

– Time, September 1, 2009

پل ­های پشت سر

حفاظت از پل­های پشت سر حیاتی و سرنوشت­ ساز است. این درست است که ما در کسب و کار ریسک پذیر هستیم و شجاعانه به جلو حرکت می­کنیم اما همیشه مطمئنیم که اگر محاسبات­مان درست از آب در نیاید، راه امنی برای برگشت و نجات خود داشته باشیم.

– Richard Branson: Talking Management, February 16,2010

مسئولیت محدود

در ارتباط با تشریح ساختار اجرایی گروه ویرجین که از ۳۰۰ واحد مجزای کسب و کار تشکیل شده است: به نظرم ما در عمل نشان داده ­ایم که یک گروه تجاری که دارای نام و نشان معتبری است و از کسب و کارهای مستقل و مجزایی هم تشکیل شده که هریک مسئولیتی محدود و مشخص در قبال امور مالی و سودآوری خود دارند، تجربه ­ای کاملا موفق و کارا است. ما هیچ وقت ساختار بارینگز بانک (۶) را نخواهیم داشت که یک نفر آدم کلاه­بردار بتواند کل مجموعه را از بین ببرد.

– Business Stripped Bare, page 4-5

Manor (۱) : اولین استودیوی ضبط موسیقی ویرجین رکوردز

(۲) Rupert Murdoch : متولد سال ۱۹۳۱، در ملبورن، سرمایه‌دار آمریکایی – استرالیایی و سهام‌دار اصلی شرکت نیوز کورپوریشن است. مرداک از دید میزان دارایی ۳۸ امین فرد ثروتمند در ایالات متحده و ۱۰۶ امین نفر در جهان و مجموع دارایی شخصی او برابر با 8.3 میلیارد دلار است. نام مرداک سه بار به عنوان تاثیرگذارترین فرد در جهان بر روی تایم ۱۰۰ قرار گرفته است. همچنین در سال ۲۰۱۰ در فهرست قدرتمندترین افراد جهان که از سوی فوربز ارائه شد، نام او در جایگاه ۲۴ امین فرد قدرتمند جهان قرار گرفت.
(۳) Sunday Times
(۴) منظورشان معنی کلمه ویرجین بوده است.
(۵) Virgin America
(۶) Barings Bank : بانک بارینگز ، قدیمی­ترین بانک بازرگانی انگلستان، در سال ۱۷۶۲ توسط فرانسیس بارینگ تاسیس گردید و در لندن آغاز به کار کرد. این بانک به دلیل عدم به‌کارگیری سیستم صحیح مدیریت ریسک، نتوانست زیان‌های ناشی از عملکرد یکی از کارمندان خود را شناسایی کند و به‌دلیل انباشته شدن این زیان‌ها طی چند سال، به یکباره دچار زیان شدیدی شده و در سال ۱۹۹۵ ورشکسته اعلام گردید.