همه جای عالم سرای اوست

گپ و گفت با رونیا کاظمی
نابغه ایرانی که به شش زبان صحبت می کند

به قول خانم جین لوئیسون، پارسی، بهترین زبان برای شعر و شاعری است و شعر، در تار و پود زندگی ایرانیان تنیده شده است. شاید به همین علت است که از میان دانشمندان، سیاستمداران و جنگجویان، یک شاعر توانست زبان پارسی را از مرگ نجات دهد، تیمارش کند و عمر دوباره به او ببخشد. فردوسی بزرگ را می گویم. هم او که سی سال رنج برد و این قند پارسی را زنده نگه داشت.

اما این فقط زبان نبود که زنده ماند. زبان فصل اشتراک مردم است. نقطه تلاقی فرهنگ است و هنر را خلق می کند. فردوسی با جادوی کلام، فرهنگ و هنر ملتی کهن را نجات داد. آیا داستان رزم کاووس با شاه هاماوران را از زبان فردوسی شنیده اید؟ در گرماگرم رجزخوانی و رزم، کیکاووس (کاووس) خطاب به شاه هاماوارن می گوید : همه شهر ایران سرای من‌ست.  سرایی که در آن مردم با یک زبان صحبت می کنند و می اندیشند. زبان پارسی.

اما گاهی انسان هایی را می بینی که با فراگیری چندین زبان به غیر از زبان مادری، پر و بالی بلندتر به اندیشه خود داده اند تا با مردمانی بیشتر در گوشه و کنار این عالم هم زبان و هم دل و هم فکر باشند. این آدم ها دیگر فقط محدود به یک مرز جغرافیایی نیستند. شاید اگر در زمان فردوسی بزرگ زندگی می کردیم در توصیف این انسان ها می فرمود که همه جای عالم سرای آنها است.

چند ماه پیش به صورت اتفاقی در اینستاگرام با رونیا کاظمی آشنا شدم. یک فرشته نازنین ایرانی که کاملا مسلط  و با لهجه ای زیبا و دلنشین انگلیسی صحبت می کند. به عنوان کسی که چند سالی است زندگی در خارج از ایران را تجربه می کند و سختی یادگرفتن یک زبان جدید را لمس کرده ام و می دانم که خیلی از هم وطنان مهاجر هم با چنین مشکلی رو به رو هستند و شاید خیلی از فرصت های کاری و ارتباطات اجتماعی را به دلیل تسلط نداشتن به زبان دوم از دست می دهند، آشنایی با رونیا،‌ این نابغه نه ساله را به فال نیک گرفتم و هر چه بیشتر درباره او تحقیق کردم، بیشتر شگفت زده شدم.

پلاک ۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید

می گویید چرا؟  الان برایتان می گویم. رونیا در ایران متولد شده و تا حالا هم سفری به خارج از کشور مادری نداشته است. او در نه سالگی، به غیر از زبان مادری، به پنج زبان دیگر هم ( انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی) تسلط دارد. سعی کردم جمعیت کشورهایی که او به زبان هایشان صحبت می کند را سر انگشتی حساب کنم. نتیجه جالب بود. حدود ۲.۵ میلیارد نفر که بیش از یک سوم جمعیت این کره خاکی را در ده ها کشور شامل می شود. واقعا همه جای عالم سرای اوست.

 


با سپاس فراوان از مازیار مجیدی

مشاور خرید و فروش مسکن در نورت، وست و داون ونکوور، نامی نیک با سال ها تجربه – تماس: ۶۰۴۷۲۴۰۲۰۲


 

خلاصه فیلم گپ و گفت با رونیا کاظمی

 

اما شاید آنچه که مرا بیشتر از همه تحت تاثیر قرار داد این بود که رونیا معلمی به غیر مادر و پدر خود نداشته است. احتمالا یکی از دلایل مهم پیشرفت رونیا در یادگیری همین بوده چون وقتی عشق و دلدادگی چاشنی آموزش شود، ستاره ها ظهور می کنند. برایم خیلی جالب بود که رونیا دوست دارد که به هنر نقاشی و نویسندگی بپردازد و خانواده در این راه تمام قد از او حمایت می کنند نه مانند خیلی از ما که هنوز آینده فرزندمان را در رویاهای خودمان تصور و آن ها را از چشیدن طعم شیرین علایق شان محروم می کنیم.

 

 

رونیا کاظمی نه سال دارد اما در همین سن کم می تواند برای خیلی از ما الگویی الهام بخش باشد. آن هایی از ما که می خواهیم زبان جدیدی بیاموزیم یا فرزندی داریم.

امیدواریم از دیدن این فیلم لذت ببرید


پلاک ۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید