با توجه به شخصیت به دور از هرگونه تکلف ریچارد برانسون و نوع ادبیات گفتاری ساده و عامیانه او که به دلیل ترک زود هنگام مدرسه در سن ۱۶ سالگی و ورود او به دنیای تجارت حرفه­ ای بوده و همچنین مشکلش در خواندن و نوشتن (Dyslexia : خوانش­ پریشی) و اینکه تقریبا تمام کتاب­های نگارش یافته درباره برانسون از مصاحبه­ های صورت گرفته با او جمع­ آوری و تدوین شده ­اند، به منظور احترام به متن اصلی کتاب و امکان برقراری ارتباط هرچه بیشتر خوانندگان گرامی با حال و هوای واقعی ، طرز فکر و نگرش ریچارد برانسون به زندگی و کسب و کار، ترجمه با زبانی نسبتا محاوره­ ای انجام شده است.

برگرفته از کتاب شورشی باکره ( Virgin Rebel)

استیو جابز

استیو جابز کارآفرینی است که بیشترین تحسین من را بر می­ انگیزد. او در کارش یک هنرمندِ جنگجوی تمام عیار است که دو برابر بیشتر از هر کسی برای موفقیت جنگید تا بتواند شرکت بین­المللی بی ­نظیری را به وجود آورد. هر کاری که او در این راه انجام داده، برای همه ما یک کلاس درس واقعی است. اگر روزی تصمیم می­گرفت که نام شرکتش را به اپل ویرجین تغییر بدهد، قطعا ما از این یکی شدن بیشتر از او خوشحال می­ بودیم.

– Richard`s Blog, March 30, 2011

دوباره از جا بلند شدن

قدرت و جسارت دوباره از جا بلند شدن بعد از یک شکست یا عقب نشینی، قطعا مهمترین نشانه و ویژگی داشتن روحیه واقعی کارآفرینی است.

– Like a Virgin , page 61

اشکالی ندارد، از جا بلند شوید و دوباره تلاش کنید. از اشتباهاتتان درس بگیرید و همیشه به یاد داشته باشید که اگر در راه تان موفق بشوید، شما در زندگی مردم تغییری مهم به وجود خواهید آورد.

ذهنی باز و پذیرا

کارآفرینی ذهنی باز و پذیرای عقاید و ایده­ های نو به شما هدیه می­ دهد و این ذهن باز کمک می­کند تا بتوانید انگیزه لازم برای رسیدن به آینده ­ای به مراتب بهتر و روشن­ تر با کارهایی که انجام می ­دهید را بدست بیاورید.

– Richard`s Blog, December 26, 2013

خالص در مقایسه با ناخالص

روزی من در جلسه هیات مدیره سوالی پرسیدم مثل اینکه « حالا این چیزهایی که می­گوئید خوب است یا بد ؟» یکی از مدیران به من اشاره کرد و از من خواست تا با او به خارج از اتاق جلسه بروم. بعد به من گفت « ریچارد به نظرم تو هنوز حتی فرق درآمد بین خالص و ناخالص رو هم نمی دونی !» بهش جواب دادم « خوب، راستش من تقریبا تمام 40 سال گذشته رو همیشه از این اصطلاحات فرار کردم» .

– Richard Branson : Talking Management , February 16, 2010

برای انجام ایده ­هایتان تلاش کنید

چالش یعنی اینکه یک ایده بزرگ را دنبال کنید. به نظر من اگر ایده بزرگی در سر دارید، لازم است که برای به ثمر رساندن آن تا جائیکه می­ توانید تلاش کنید. اگر زمین خوردید، اشکالی ندارد، از جا بلند شوید و دوباره تلاش کنید. از اشتباهاتتان درس بگیرید و همیشه به یاد داشته باشید که اگر در راه تان موفق بشوید، شما در زندگی مردم تغییری مهم به وجود خواهید آورد.

– Success, July 1 , 2009

پول همه چیز نیست

خیلی به ندرت برای من و تیمم پیش آمده که فقط به پول در آوردن برای شروع یک کسب و کار فکر کنیم. به نظرم خیلی بی­ ارزش و بیهوده است که سرمایه گذاری روی یک پروژه فقط بر اساس پاسخ این سوال که چقدر پول می ­سازد، انجام شود.

– Like a Virgin, page45

ایجاد تغییرات مثبت در زندگی مردم

مطمئن نسیتم که کسی از اول خودش بداند که کارآفرین­ است. من فکر می­کنم که آنها اول اشتیاق دارند تا در زندگی مردم تغییرات مفیدی به وجود بیاورند، می­ بینند که مشکلاتی در زندگی انسان­ها وجود دارد، فکر می­ کنند که حل کردن این مشکلات فرصتی را در ایجاد کسب و کار جدیدی برایشان فراهم می­ آورد، احساس می کنند که راه حل و ایده خوبی برای حل این مشکل دارند، پس شروع به کار می کنند. در این هنگام آنها دیگر وارد دنیای کار­آفرینان واقعی شده ­اند. به نظر من شما نمی­ توانید خود را کارآفرین بدانید تا زمانیکه تغییر مثبتی در زندگی مردم به وجود نیاورده باشید.

– I Love Marketing, July 8, 2011

کار کردن با دوستان

من نه تنها اصلا موافق این نیستم که نباید دوستان را در کسب و کار مشارکت بدهید بلکه شما را به آن ترغیب هم می­ کنم ولی این به آن معنی نیست که اگر دوست شما همکار و شریک شما شده است ، دیگر می­ توانید چشم و گوش بسته به او اعتماد کنید.

– Like a Virgin, Page 126

به من زنگ بزن

در ارتباط با اینکه چگونه ویرجین رکوردز موفق به بستن قرارداد با گروه موسیقی سکس پیستولز (*) شد :

آنها هنوز با ای اِم آی همکاری داشتند که من تصمیم گرفته بودم هر جور شده با آنها قرارداد ببندم. برای همین به دفترم برگشتم و به مدیر ای اِم آی زنگ زدم و از طریق منشی­ اش، برایش پیغام گذاشتم که اگر می خواهد از دست این گروه موسیقی خجالت آور راحت شود، به من زنگ بزند… منشی او با حالتی خیلی خشک و رسمی به من جواب داد که از تماس شما متشکریم ولی ما از قراردادمان با سکس پیستولز کاملا راضی و خوشحالیم و تمایلی به انتقال قرارداد آنها نداریم. همان شب سکس پیستولز به شوی زنده تلویزیونی بیل گرندی دعوت شدند و حسابی مورد انتقاد حاضرین قرار گرفتند. درست فردای اون شب خود مدیر ای اِم آی به من زنگ زد و از من خواست که ساعت ۶ صبح روز بعد برای صبحانه پیش من بیاید تا با هم در مورد انتقال قرارداد این گروه موسیقی به ویرجین رکوردز صحبت کنیم. اینجوری شد که با شرایطی راحت و قیمتی بسیار پایین این گروه موسیقی را بدست آوردیم که نقش زیادی در موفقیت و سودآوری ویرجین رکوردز داشتند.

– God Save the Queen – The Sex Pistols Interview, September 27,2012

Sex Pistols


تکالیف مدرسه

من تکالیف معمول و عادی که در مدارس به دانش ­آموزان داده می ­شود را همیشه نا­ امید کننده و به درد نخور می­دانم. سالها پیش در دورانی که خیلی جوان بودم، تصمیم گرفتم که خودم را از دست این تکالیف کلیشه­ ای و کسل­ کننده خلاص کنم تا آینده­ ام را همان جوری که خودم دوست دارم بسازم.

– Big Think, June 2, 2011

شروع به کسب و کار

هر کسی می­تواند یک کسب و کار جدید را حتی از خانه خودش شروع کند… شما می­ توانید پنجره­ منازل را بشوئید، سفارش برای اتو کردن لباس­ها بگیرید و یا سگ­ها را به گردش ببرید…. می­ توانید هنرپیشه یا نویسنده باشید… حتی خود ملکه هم از خانه محصولات کشاورزی باغ­ کاخ­های ویندسور و سندرینگهام را از طریق اینترنت می فروشد و پرنس چالرز هم برای محصولات داچی اوریجینالز ، خودش این کار را انجام می­دهد!

– Screw It, Let`s Do It, page 44-45

به نظر من شما نمی­ توانید خود را کارآفرین بدانید تا زمانیکه تغییر مثبتی در زندگی مردم به وجود نیاورده باشید.

سرمایه­ گذاری بلند مدت

در پی سقوط ۶ ماهه سود ویرجین در آمریکا : ما برای آینده سرمایه­ گذاری می­ کنیم. ما دراز مدت فکر و برنامه ­ریزی می­ کنیم نه کوتاه مدت.

– Billboard, June 4,1988

رهبری و مدیریت از دیدگاه ریچارد برانسون

اعتماد به احساس درونی

من بیشتر تصمیم­گیری­ ها را با احساس درونی و تجربیات خودم انجام می­ دهم… اگر می­خواستم برای شروع یک کسب و کار جدید فقط به گزارشات مالی حسابدارها تکیه کنم، به طور یقین تا حالا هرگز وارد کسب و کار خطوط هوایی نشده بودم…. به طور یقین پروژه فرستادن توریست به فضا را شروع نکرده بودم و قطعا بیشتر کسب و کارهایی که دارم را نداشتم. گوش کردن به ندا و احساس درونی و اعتماد کردن به خودم برای شروع یک کسب و کار جدید، برای من که تا حالا با موفقیت­ زیادی همراه بوده است.

– Success, July 1,2009

(*) Sex Pistols: یک گروه راک انگلیسی بود که در سال ۱۹۷۵ در لندن بنیان گذاشته‌ شد. گرچه سال‌های اصلی فعالیت گروه دو سال و نیم بیشتر نبود ولی از آن‌ها به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین حرکت‌ها در تاریخ موسیقی پاپ یاد می‌شود.