با توجه به شخصیت به دور از هرگونه تکلف ریچارد برانسون و نوع ادبیات گفتاری ساده و عامیانه او که به دلیل ترک زود هنگام مدرسه در سن ۱۶ سالگی و ورود او به دنیای تجارت حرفه­ ای بوده و همچنین مشکلش در خواندن و نوشتن (Dyslexia : خوانش­ پریشی) و اینکه تقریبا تمام کتاب­های نگارش یافته درباره برانسون از مصاحبه­ های صورت گرفته با او جمع­ آوری و تدوین شده ­اند، به منظور احترام به متن اصلی کتاب و امکان برقراری ارتباط هرچه بیشتر خوانندگان گرامی با حال و هوای واقعی ، طرز فکر و نگرش ریچارد برانسون به زندگی و کسب و کار، ترجمه با زبانی نسبتا محاوره­ ای انجام شده است.

برگرفته از کتاب شورشی باکره ( Virgin Rebel)

حرفه­ ایِ غیر حرفه ­ای

وقتی ۲۱ سالم بود، یک نفر ویرجین را به عنوان  یک مجموعه حرفه ­ایِ غیر حرفه ­ای معرفی کرد. این خوشایندترین انتقادی بود که تا حالا از خودم شنیده ­ام.

– Business Stripped Bare, page28

واحد مردم

از عنوان  منابع انسانی(۱) متنفرم و من آن را  واحد مردم(۲) اسم گذاشته ­ام.

– HR,July12, 2010

نوع دوستی

این موضوع برای مردمی که برای ویرجین کار می کنند مهم است که بدانند ثروتی را که به وجود می­ آورند برای استفاده در راه­ های مفید و نوع دوستانه خرج می­ شود و ما برای این کار برنامه­ ریزی دقیق و مشخصی داریم.

– Big Think, June2, 2011


در ۵ دقیقه منزل مسکونی خود را با بهترین قیمت در کانادا بیمه کنید ( از ۱۲ دلار در ماه!)

سفیران برند

بعضی ها ممکن است ۵۰،۰۰۰ نفر کارمند ویرجین را هزینه­ هایی مازاد بدانند که باید کاهش پیدا بکند ولی من این افراد را به چشم ۵۰،۰۰۰ سفیر پور شور و حرارت برند ویرجین در سراسر دنیا می­ بینم.

– Open Forum by America Express, June9, 2011

شما به عنوان رهبر، باید یک شنونده عالی باشید، باید یک مشوق و انگیزه­ دهنده عالی باشید و باید در تعریف کردن به موقع از آنها مهارت داشته باشید.

سوال پرسیدن

در سال ۲۰۰۴ ، من یک برنامه تلویزیونی به نام میلیاردر شورشی(۳) را در تلویزیون فاکس(۴) اجرا می کردم. در این برنامه، شرکت کننده­ ها می­ بایست برای برنده شدن کارهای هیجان انگیزی را که من می­ گفتم، انجام می­ دادند… به خاطر می­ آورم که در یکی از قسمت ها یک نفر شرکت کننده به نام سام حشمتی داشتیم که قرار بود با هم برای اولین بار کسانی باشیم که در داخل بشکه ­ای از بالای آبشار ویکتوریا (۵) به پایین خودمان را پرت می­ کنیم…. درست چند لحظه قبل از این کار، من فریاد زدم:

صبر کن .. می خواهم چیزی را نشانت بدهم» .. از بشکه­ ها خارج شدیم و من صخره ­های سنگی کف آبشار را به سام نشون دادم…. سام را نصیحت کردم : « تو فقط ۱۰ ثانیه تا مرگ فاصله داشتی. چشم بسته هیچ حرفی را قبول کنی… هر زمان که لازم می بینی باید سوال بپرسی و خودت عاقلانه تصمیم بگیری.

– Richard`s Blog, December 10, 2008

سام حشمتی در برنامه تلویزیونی میلیاردر شورشی

گوش کردن و پرسیدن

داشتن قدرت گوش­ کردن و همچنین تمایل به اینکه سر خود را تکان بدهید و سوال مورد نظرتان را بپرسید، از مهمترین الزامات نادیده گرفته شده مدیریت یک کسب و کار است.

– Business Stripped Bare, page267

اخراج کردن

بعضی از مدیرها جوری به راحتی از استخدام و اخراج کارمندان­ شان حرف می­ زنند که برای من تنفر انگیز و شرم ­آور است. به نظر من اخراج یک نفر فقط باید به عنوان آخرین راه ­حل ممکن در نظر گرفته بشود.

– Business Stripped Bare, page263

مسئولیت پذیری جمعی

دیدگاه مدیریتی ما در ویرجین بر این پایه شکل گرفته که تقویت روحیه مسئولیت­ پذیری جمعی باعث نزدیک و متحد شدن پرسنل می­ شود. همچنین داشتن افتخار و غرور نسبت به شرکتی که در آن کار می­کنند و وظیفه­ ای که بر عهده دارند نسبت به حالتی که در آن نظام اداری سلسله مراتب داشته باشد و رئیس از بالا به کارمندان دستور بدهد که چکار بکنند، به مراتب انگیزه بیشتری را در پرسنل ایجاد می­ کند.

– HR, July12, 2010

ایجاد انگیزه برای مردم (۶)

اگر ما دنبال شخصی برای مدیریت یکی از شرکت­های مان باشیم، باید مطمئن شویم که آن شخص در ایجاد انگیزه بین مردم (پرسنل) عالی عمل می ­کند، عاشق مردم است، همیشه دنبال نقاط مثبت در آدمها می گردد، به مردم احترام می­ گذارد، کسی را نکوهش نمی­ کند، در رفتارش اگر به پرسنل جوان و تازه ­کار اهمیت بیشتری ندهد، اهمیت کمتری هم نسبت به مدیران قدیمی برای آن­ها قائل نمی ­شود. من فکر می­کنم اینها نحوه مدیریت در یک شرکت خوب را از یک شرکت بد جدا می­ کنند.

– Richard Branson : Talking Management, February 16,2010

حضور داشتن بین پرسنل

خیلی ها از مدیران ترجیح می ­دهند که خودشان را در اتاق­ هایشان و بین پرونده­ ها و یا حضور در جلسات طولانی و بی ­اثر پنهان کنند… به همین دلیل است که ما اصلا اتاق جلسات نداریم. من ترجیح می­ دهم وقتم را بین پرسنلم صرف کنم و چشم به چشم­شان بدوزم و با صداقت و رو راستی با هم درباره پیشبرد کارها حرف بزنیم و با هم برنامه­ ریزی کنیم.

– Forbes, October22,2012

جستجو و تحقیق مستمر

برای بهبود کیفیت به جای اینکه مثل خیلی از مدیران پشت میز در دفترم در لندن بنشینم و خودم را درگیر مسائل یکنواخت و کسالت ­بار روزمره بکنم، هر روزم را با عشق و هیجان زیاد جستجو و تحقیق­ برای یافتن بهترین راه ­های حل مشکلات و بهبود مستمر کیفیت عملکرد گروه ویرجین شروع می­ کنم.

– Wall Street Journal, August 20,1984

مزیت توسعه و تنوع ارتباطات

نکته کلیدی برای من این است که با توجه به توسعه و تنوع راه ­های برقراری ارتباط از راه دور، فکر نمی کنم که برای افزایش بهره ­وری و سودآوری امروزه دیگر لازم باشد پرسنل را مجبور کنیم هر روز در محل خاصی برای انجام وظائف­شان حضور داشته باشند. آنها می­ توانند در محل شرکت و یا حتی از منزل کارشان را به نحو احسن انجام دهند. امکان انتخاب محل کار توسط خودشان، ظرفیت کاری­ شان را افزایش می ­دهد.

– Richard`s Blog, March4, 2013

 

ویژگی­های رهبری خوب یک شرکت

مهمترین چیزی که کمک می کند شما بتوانید شرکتی را هدایت کنید این است که همیشه به یاد داشته باشید که معنی و مفهوم واقعی یک شرکت چیست ؟ به زبان ساده یک شرکت از مجموعه ای از مردم تشکیل شده و شما به عنوان رهبر، باید یک شنونده عالی باشید، باید یک مشوق و انگیزه­ دهنده عالی باشید و باید در تعریف کردن به موقع از آنها مهارت داشته باشید و دنبال نقاط مثبت و رشد و تقویت آنها در وجودشان بگردید.

– Big Think, June2, 2011


گپ و گفت با هدیه صفیاری – کارآفرین در ونکوور (فیلم کامل)


هنر تفویض اختیارات

همانگونه که شما باید شخصیتی قوی داشته باشید که بتوانید ایده یک کسب و کار را از روی کاغذ به مرحله اجرا برسانید، بعد از آن هم باید هنر تفویض اختیارات به بقیه را در خودتان رشد دهید و با تفویض اختیار، خودتان دیگر عقب بایستید… من باید کمک کنم که بقیه کارمندان هم، بخش­ های مستقلی از کسب و کار را خودشان اداره کنند… من نباید و نمی­توانم موقع استخدام پرسنل، برای آنها یک چهارچوب از پیش مشخص شده و غیر منعطف کاری و فکری درست کنم که فقط در آن حرکت کنند.

– HR, July12, 2010

من هیچوقت نمی ­توانم خودم شمع موتور یک هواپیمای جت ۷۴۷ را عوض کنم اما به خوبی می ­توانم بهترین فرد را برای انجام این کار پیدا کنم.

ما در تقابل با آنها

بر اساس تجاربم این نتیجه رسیده­ ام که در بیشتر شرکت­ ها، نحوه و میزان استفاده پرسنل از کلمات  ما  و  آنها ، نشان از وضعیت همبستگی و یکپارچگی در آن مجموعه دارد و مدیران باید خیلی جدی این موضوع را زیر نظر بگیرند…. شرکتی که پرسنلش مدام از مدیران با کلمه آنها یاد کرده و فاصله ­ای بین خودشان و مدیران رده بالا احساس می­ کنند، با مشکلی جدی درونی مواجه است… اگر پرسنل اتحاد و همراهی خودشان با تمام مجموعه شرکت را با به کار بردن کلمه ما نشان ندهند، شرکت در برقراری زنجیره روابط بین مدیران رده بالا و باقی پرسنل درست عمل نکرده است… و اگر این فاصله طبقاتی به وجود آمده به سرعت اصلاح نشود، مشکلات بعدی خیلی جدی­ تری را به همراه خواهد داشت که همه جوانب فعالیت شرکت از توسعه آن تا کیفیت ارائه خدمات به مشتریان را تحت تاثیر منفی خودش قرار می ­دهد.

– Like a Virgin, page52

نیروی انسانی همه چیز یک کسب و کار است

واقعا منظور از کسب و کار چیست؟ کسب و کار همان پرسنلی هستند که آن را حرکت می­ دهند. من هیچوقت نمی ­توانم خودم شمع موتور یک هواپیمای جت ۷۴۷ را عوض کنم اما به خوبی می ­توانم بهترین فرد را برای انجام این کار پیدا کنم، بهترین فرد، و آزادی دادن به او که کار را به خوبی انجام بدهد، و آزادی دادن به او که حتی اشتباه بکند – البته نه در واحد مهندسی ، در سایر قسمت­ها!

– Interview by Tabya Beckett, August 28, 2008

باکره­ های جدید

آگهی استخدام نیروهای جدید برای خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک: چه کسی می ­تواند دوباره باکره (ویرجین) باشد؟ ما تنها شرکتی هستیم که این امکان را در اختیار شما قرار می ­دهد!

– A Day in the Life, August 17, 2011

مدیریت مردم (پرسنل)

کلید موفقیت در مدیریت پرسنل این است که به هرکسی این اطمینان را بدهیم که خودش هم در مدیریت مجموعه نقش دارد…. این فقط وظیفه آنجلا (۷) – مدیر واحد مدیریت مردم در ویرجین – نیست که روش و خط مشی هر نفر را در ویرجین تعیین کند… این مسئولیت روی دوش تک تک پرسنل قرار دارد ….ما اینجا تیم ویژه­ای از کارکنان به نام تیم مردم(۸) را داریم که وظیفه آنها حصول اطمینان از حفظ و یکپارچگی و ثبات ارزش­ های بنیادی، رفتارها و قوانین در خصوص مدیریت نیروی انسانی در تمام شرکت­های گروه ویرجین است. ولی هر شرکتی سهامداران و مدیران خودش را دارد. بنابراین این تیم به جای اینکه بخشی از این شرکت­های بزرگ و درگیر مسائل آنها باشد، به صورت مستقل روی کیفیت عملکرد پرسنل و کنترل رعایت اصول مدیریت کلی مردم (پرسنل) در مجموعه ویرجین تحقیق و بررسی می­ کند هرچند که برای هر شرکت متناسب با کاری که انجام می­دهد اندکی آزادی عمل هم در مدیریت مردم قائل شده­ ایم.

– HR, July12, 2010

شهامت ابراز عقیده

قدرت دادن به پرسنل که آنها می ­توانند خودشان تصمیمات درستی بگیرند، یکی از مهمترین توانایی­ های یک کارآفرین واقعی است… این به آن معناست که شما باید در شرکت فضای امنیت خاطری به وجود بیاورید که در آن پرسنل بتوانند بدون نگرانی، شهامت ابراز عقیده داشته باشند، مسئولیت تصمیماتشان را بر عهده بگیرند و این امکان فراهم باشد که توانمندی خودشان را به شما اثبات کنند.

– Like a Virgin, page89

انتخاب شخص مناسب

ما از کار ضبط موسیقی به سمت تاسیس یه شرکت هواپیمایی حرکت کردیم و همه فکر می­ کردند که ما دیوانه هستیم… به نظر من اینکه یک نفر از بخش تفریحات و سرگرمی بتواند یک خط هواپیمایی تاسیس کند اصلا چیز بدی هم نیست چون نشان می­ دهد که نه تنها ما برای انجام درست این کار مجبور بوده ­ایم که افراد مناسبی را انتخاب کنیم بلکه می­ توانیم افرادی را انتخاب کنیم که مسافرهایمان را هم سرگرم کنند تا همیشه سفری لذت­بخش و به یاد ماندنی با خطوط هوایی ویرجین داشته باشند.

– Interview by Tanya Beckett, August28, 2008

بازتاب زشت بدگویی

وقتی که خیلی کوچک بودم اگر از کسی بدگویی می­کردم والدینم من را مجبور می­کردند که جلوی آینه بایستم و بهم می ­گفتند : « نگاه کن ریچارد، ببین بدگویی کردن چقدر صورتت را زشت کرده…» از آن زمان به بعد، مخصوصا که اگر شما یک شرکت را مدیریت می­ کنید، باید فقط به دنبال دیدن نقاط مثبت در افراد باشید…..به نظر من اگه شما با مردم (پرسنل) خوب و شایسته رفتار کنید آنها هم همانجور با شما برخورد می­ کنند.

– Interview by Michael Buerk, july3, 2011

ویرجین بعد از برانسون

ویرجین قطعا بدون برانسون هم خوب عمل می­ کند … حتی وقتی که بالون من منفجر شود، ویرجین باز هم به رشد و شکوفایی خودش ادامه خواهد داد.

– Big Think, June2, 2011

انعطاف پذیری

شرکت­ ها باید از انعطاف­پذیری خیلی بیشتری در قبال کارمندان شان برخوردار باشند… اگر یکی از پرسنل به شما می­ گوید که می ­خواهد برود و دو ماه دور دنیا را بگردد و گلف بازی کند و پولی هم از شما نمی ­خواهد، خوب اجازه بدهید این کار را بکند… این چنین انعطاف­ پذیری­ هایی به نظر من خیلی مهم هستند چون همه ما بیشتر وقتمان را به کار اختصاص داده ­ایم و این اصلا درست نیست .

– Richard Branson: Talking Management, February 16, 2010

مراقبت و حمایت از پرسنل

ما در هسته مرکزی شرکت همیشه روی این مساله تمرکز می ­کنیم که مطمئن باشیم به پرسنل آنقدر اختیار عمل داده ­ایم که خودشان بتوانند در کار تصمیم ­سازی کنند و خود را واقعا جزئی از مجموعه­ ای بدانند که به غیر از پول درآوردن به چیزهای مهم دیگری هم اعتقاد و باور دارد… من همیشه اعتقاد داشته ­ام که اگر به فکر مردمم در شرکت ها باشم و از آنها حمایت و مراقبت کنم، آنها هم به فکر مراقبت از ویرجین خواهند بود….. این یه مساله خیلی ساده­ است، مثل اینکه به پرسنل اجازه بدهید در کار شریک باشند یا آنها این شانس را داشته باشند که به شکل دلخواهشان کاری را پیش ببرند….. این دیدگاه برای ما اثر بخش بوده و با آن توانسته ­ایم تیم منحصر به فردی از پرسنل را در سراسر دنیا شکل بدهیم که نه تنها نسبت به ویرجین بسیار متعصب هستند، بلکه اعتقاد قوی دارند که با کارشان، دنیا را هم به دنیای بهتری تغییر خواهند داد.

– Screw Business as Usual, page17

موبایل­ ها را کنار بگذارید

چرا خیلی از مدیران در جلسات یا بعد از آن مرتب در حال چک کردن موبایل­هایشان هستند ؟ جدای از اینکه این کار در جلسه دور از ادب و احترام است، روی تمرکز افراد و قدرت تصمیم ­گیری­ شان هم تاثیر منفی دارد.

– Like a Virgin, page 107-108

ایجاد فضایی پر از شادی و نشاط

ممکن است برای مدیران اینگونه نباشد، ولی کارمندان دوست دارند که با مدیران­ شان نزدیک و راحت باشند و سر یک میز بنشینند…. به نظر من برای مدیران یک مجموعه موفق خیلی مهم است که نگرانی از دیده شدن و در دسترس بودن را کنار بگذارند، از طبقات بالا پایین بیایند و در کنار کارمندان­ شان فضایی پر از شادی و نشاط را به وجود بیاورند.

– Richard Branson: Talking Management, February 16, 2010

(۱) Human Resources (۲) People Departments (۳) The Rebel Billionaire (۴) Fox Television
(۵) Victoria Fall : آبشار ویکتوریا آبشاری است طبیعی در جنوب قاره آفریقا که بر روی رودخانه زامبزی و بر روی خط مرزی زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است و به عنوان عریض ترین آبشار جهان شناخته می‌شود.
(۶) به دلیل اهمیتی که برانسون برای نیروی انسانی خود قائل است، در بیشتر موارد از آنها به عنوان مردم – و نه کارمند – یاد می­کند.
(۷) Angela
Team of People (۸) : همانطور که قبلا اشاره شد، به دلیل اهمیت بالایی که برانسون به پرسنل خود دارد، در بیشتر موارد از آنها به نام مردم، که خودش نسبت به آنها مسئول است، نام می­برد و نه کارمند که برایش کار می­کنند.