ریچارد برانسون، کارآفرین بریتانیایی، ویرجین رکوردز را در اوایل دهه 1970میلادی/ اواخر دهه 40 شمسی راه اندازی کرد و در نهایت کسب و کار خود را به گروه چندملیتی ویرجین تبدیل کرد.

برانسون دیسلکسیا ( خوانش پریشی) دارد و به همین دلیل در دوران مدرسه ضعیف عمل می‌کرد. رابرت دریسون که مدیر مدرسه‌ی برانسون بود در آخرین روز مدرسه به او گفت که یا به زندان می‌رود و یا میلیاردر می‌شود.

ریچارد برانسون در کودکی

به دلیل مشکلاتی که در تحصیل داشت، در سن 16 سالگی ترک تحصیل کرد – تصمیمی که در نهایت منجر به ایجاد ویرجین رکوردز شد. او پروژه‌های کارآفرینی را در صنعت موسیقی شروع کرد. این پروژه به بخش‌های دیگر، از جمله سرمایه‌گذاری گردشگری فضایی Virgin Galactic گسترش یافت و او را به یک میلیاردر تبدیل کرد. برانسون همچنین روحیه ماجراجویانه دارد. او دستاوردهای ورزشی زیادی دارد. به عنوان مثال او از اقیانوس‌ها با بالون هوای گرم عبور کرده است.

من در مورد باقی مردم نمی­ توانم تصمیمی بگیرم ولی مشکل خوانش پریشی من باعث شده که نوع ارتباطات خودم و ویرجین کاملا مشخص باشد… ویرجین از ابتدا زبانی ساده، شفاف و معمولی را برای ارتباط با مردم انتخاب کرد. اگر من به سرعت می­ توانستم معنی و مفهوم یک تبلیغ را درک کنم، پس آن برای ویرجین مناسب بود. هر چیزی که نتواند کوتاه و ساده منظورش را به ما برساند، به درد ویرجین نمی­خورد.

– Forbes, October 22,2012

ریچارد برانسون فرزند ایو برانسون (Eve Branson) و ادوارد جیمز برانسون (Edward James Branson) است. ایو برانسون رقاص باله و مهماندار هواپیما و جیمز برانسون وکیل دادگستری بود. ریچارد برانسون دو خواهر کوچک‌تر به نام‌های لیندی و ونسا برانسون دارد.

کارآفرینی از نوجوانی

ریچارد چارلز نیکلاس برانسون در 18 جولای 1950/ 27 تیر 1329 در ساری انگلستان به دنیا آمد. برانسون با دیسلکسیا دست و پنجه نرم می‌کرد و در موسسات آموزشی عملکرد خوبی نداشت. او در مدرسه پسرانه Scaitcliffe که تا سن 13 سالگی در آن تحصیل کرد شکست خورد. سپس به مدرسه استو، یک مدرسه شبانه روزی در استو، باکینگهام‌شایر، انگلستان منتقل شد.

برانسون که هنوز درگیر تحصیل بود، در سن 16 سالگی تحصیل را رها کرد و یک مجله فرهنگی جوانان به نام دانش‌آموز (Student) راه انداخت. این نشریه توسط دانش‌آموزان اداره می‌شد و در اولین نسخه خود که در سال 1966 میلادی/ 1345 شمسی منتشر شد، 8000 دلار فروخت.

مجله Student

در سال 1969 میلادی/ 1348 شمسی، برانسون با یک گروه در لندن زندگی می کرد، که موسیقی بریتانیایی و مواد مخدر در آن رایج بود. در این زمان بود که برانسون به این فکر افتاد که یک شرکت ضبط پستی به نام ویرجین راه اندازی کند تا به بودجه‌ی نشریه‌ی خود کمک کند. این شرکت عملکرد متوسطی داشت اما به اندازه‌ی کافی خوب بود که باعث شد برانسون با تاسیس یک مغازه‌ی ضبط در خیابان آکسفورد لندن، سرمایه گذاری تجاری خود را گسترش داد. با موفقیت فروشگاه جدید، برانسون که مدرسه را رها کرده بود توانست در سال 1972 میلادی/ 1351 شمسی یک استودیوی ضبط در آکسفورد شایر انگلستان بسازد.

اولین فروشگاه ویرجین رکوردز

ورود به دنیای موسیقی

اولین هنرمند در لیبل ویرجین رکوردز (Virgin Records) مایک اولدفیلد (Mike Oldfield) بود که تک آهنگ خود را با نام Tubular Bells در سال 1973 میلادی/ 1352 شمسی با کمک تیم برانسون ضبط کرد. این آهنگ یک موفقیت بزرگ داشت و به مدت 247 هفته در چارت‌های بریتانیا ماند.

پیکان روبروی یکی از فروشگاه های ویرجین رکوردز در لندن

با استفاده از موفقیت اولدفیلد، برانسون با گروه‌های موسیقی دیگری از جمله گروه‌های پانک راک قرارداد امضا کرد. هنرمندانی مانند کالچر کلاب، رولینگ استونز و جنسیس با ویرجین رکوردز قرارداد بستند و به تبدیل شدن ویرجین موزیک به یکی از شش شرکت برتر ضبط موسیقی در جهان کمک کردند.

برانسون و مایک اولدفیلد در استودیو ضبط

زنگ های لوله ای (Tubular Bells) با فروش ۲.۷ میلیون نسخه در انگلستان و مجموع ۱۵ میلیون نسخه در جهان، سکوی پرش ویرجین رکوردز بود.

گسترش نام ویرجین

برانسون این بار شرکت مسافرتی گروه وویجر را در سال 1980 میلادی/ 1359 شمسی تاسیس کرد و بعد از آن، شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic) در سال 1984 میلادی/ 1363 شمسی و مجموعه‌ای از ویرجین مگا‌استور‌ز را تاسیس کرد. با این حال، موفقیت برانسون همیشه قابل پیش بینی نبود و تا سال 1992 میلادی/ 1371 شمسی، ویرجین به طور ناگهانی در تلاش بود تا از نظر مالی سرپا بماند.

اگر کارها آنطور که فکر می­ کردید پیش نرفت، ناراحت و مایوس نشوید. در زمان مناسب از دریچه نجات فرار کنید. به این ترتیب می ­توانید تیم­ تان را نجات بدهید و آنها را دوباره دور هم جمع کنید، با هم بحث کنید که کجای کار اشکال داشته و دوباره پروژه ­ای جدید را شروع کنید… شما الان دیگر باتجربه­ تر و عاقل­تر از قبل هستید.

– Like a Virgin,page 47

برانسون این شرکت را در اواخر همان سال به Thorn EMI به مبلغ یک میلیارد دلار فروخت. او بخاطر از دست دادن این شرکت، سوگوار بود. بنا بر گزارش‌ها پس از امضای قرارداد گریه کرد، اما مصمم بود در تجارت موسیقی بماند.

افتتاح خطوط هوایی ویرجین

در سال 1993 میلادی/ 1372 شمسی، شبکه‌ی رادیویی ویرجین رادیو را تأسیس کرد و در سال 1996 میلادی/ 1375 شمسی، دومین شرکتش برای ضبط به نام V2 را راه اندازی کرد که با هنرمندانی مانند پودر فینگر و تام جونز قرارداد امضا کرد.

گروه ویرجین در نهایت به 35 کشور در سراسر جهان رسید، با نزدیک به 70000 کارمند که امور را در بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا، کانادا، آسیا، اروپا، آفریقای جنوبی و فراتر از آن انجام می‌دادند.

او کسب و کار خود را گسترش داد که شامل یک شرکت قطار، یک حفاظت از بازی‌های لوکس، یک شرکت تلفن همراه و یک شرکت گردشگری فضایی، Virgin Galactic می‌شود.

دستاوردهای ورزشی برانسون نیز او را مشهور کرد. به ویژه رکوردشکنی عبور از اقیانوس اطلس در ویرجین آتلانتیک چلنجر II در سال 1986 میلادی/ 1365 شمسی، و اولین عبور با بالون هوای گرم از اقیانوس اطلس (1987 میلادی/1366 شمسی) و اقیانوس آرام (1991 میلادی/ 1370 شمسی) او را مشهور کرده‌اند.

ویرجین گلاکتیک، سفرها و هتل‌ها

در سال‌های اخیر، برانسون همیشه ماجراجو بیشتر توجه خود را بر روی سرمایه‌گذاری فضایی-گردشگری خود متمرکز کرد. او با Scaled Composites شریک شد تا The Spaceship Company را تشکیل دهد که هدفش توسعه‌ی یک هواپیمای فضایی زیر مداری بود. در آوریل 2013 میلادی/ فروردین 1392، این پروژه با پرتاب آزمایشی SpaceShipTwo جهشی چشمگیر به جلو داشت.

ویرجین گالاکتیک

برانسون از موفقیت اولین آزمایش سفینه فضایی خود خوشحال شد و به NBC News گفت که “ما کاملاً خوشحالیم که در اولین پرواز خود دیوار صوتی را شکستیم و همه چیز به آرامی پیش رفت.” تا آوریل 2013/ فروردین 1392، بیش از 500 نفر بلیط برای سوار شدن بر سفینه فضایی Virgin Galactic رزرو کرده بودند.

قطارهای ویرجین

در سال 2015 میلادی/ 1394 شمسی، برانسون راه اندازی Virgin Voyages، یک خط سفر دریایی جدید، را اعلام کرد. در 31 اکتبر 2017 میلادی/ 9 آبان 1396، این شرکت مرحله‌ی مهمی را طی کرد. گذاشتن کیل برای اولین کشتی این مرحله‌ی مهم بود. کشتی‌های کروز Virgin که برای پذیرایی از 2800 مهمان و خدمه 1150 نفری طراحی شده‌اند، در مسیر حرکت خود در سال 2020 میلادی/ 1399 شمسی پابرجا بودند.

برانسون و سیاست

در دهه 1980 میلادی/ 1360 شمسی، مارگارت تاچر به برانسون لقب “تزار زباله” را داد به این دلیل که او “نظافت بریتانیا” را برعهده داشت. هنگام انتخابات عمومی بریتانیا در سال 1997 میلادی/ 1376 شمسی، برانسون در جشن‌های حزب کارگر حضور داشت و در سالن رویال فستیوال مصاحبه کرد. در سال 2005 میلادی/ 1384 شمسی، او گفت که تنها اختلافات ناچیزی بین دو حزب اصلی در زمینه مسائل اقتصادی وجود دارد. او قبل از اولین انتخابات سال 2000 میلادی/ 1379 شمسی، به عنوان نامزد شهرداری لندن پیشنهاد شد، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که او کاندیدای مناسبی خواهد بود، اما او علاقه‌ای نشان نداد.

در مارس 2015 میلادی/ اسفند 1394، برانسون گفت که تقریباً مصرف تمام مواد مخدر باید در بریتانیا به تبعیت از پرتغال جرم‌زدایی شود. برانسون از ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا حمایت کرد و با همه پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا سال 2016 میلادی/ 1396 شمسی مخالف بود.

در 28 ژوئن 2016/ 8 تیر 1395، در مصاحبه‌ای برای ITV’s Morning Britain، او گفت که یک سوم ارزش شرکتش را بخاطر نتیجه همه پرسی ازدست داده است و یک سرمایه گذاری برنامه ریزی شده با استخدام بیش از 3000 نفر، که او قبل از همه پرسی اعلام کرده بود به بعد موکول شد. او از برگزاری رفراندوم دوم حمایت کرد. برانسون از هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی/ 1395 شمسی، آمریکا حمایت کرد.

اولین سفر تفریحی بشر به فضا توسط ویرجین گالاکتیک

زمین گرمتر می شود

ریچارد برانسون گفته است که نگران گرمایش زمین است و این نگرانی پس از ملاقات با ال گور (Al Gore) ب.ج.د آمد. او سوخت‌های ویرجین را برای ترویج جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی درست کرده است. او همچنین قول داده است که از سود حاصل از تجارت حمل و نقل خود برای توسعه سوخت‌های سازگار با محیط زیست استفاده کند.

در سال 2007 میلادی/1386 شمسی، او چالش زمین ویرجین را راه‌اندازی کرد که در آن به بهترین طرح تجاری برای حذف گازهای گلخانه‌ای از جو، بدون اثرات منفی، جایزه 25 میلیون دلاری می‌داد.

نگاهی به زندگی ریچارد برانسون

او در سال 1972 میلادی/ 1351 شمسی، با کریستن توماسی (Kristen Tomassi) ازدواج کرد اما در سال 1979 میلادی/ 1358 شمسی، طلاق گرفت. او برای بار دوم با جوآن تمپلمن (Joan Templeman) در سال 1989 میلادی/ 1368 شمسی، ازدواج کرد. برانسون با همسر دومش جوآن تمپلمن زندگی می‌کند که از او دو فرزند به نام‌های هالی و سم دارد. در مجموع برانسون سه فرزند دارد. او اغلب در اقامتگاه خود در جزیره نکر در جزایر ویرجین بریتانیا می‌ماند، حتی در حالی که طوفان ایرما در سپتامبر 2017 میلادی/ 1396 شمسی جزیره را نابود کرد، او در آنجا باقی ماند.

ریچارد برانسون در سال 2000 میلادی/ 1379 شمسی، به طور رسمی شوالیه شد.

میلیاردر ماجراجو

ریچارد برانسون برای ثبت رکورد جهانی استقامت خیلی تلاش کرده است. او در سال 1986 میلادی/ 1365 شمسی، رکورد سریع ترین قایقرانی در اقیانوس اطلس را به نام خود ثبت کرد. او همچنین رکورد‌دار بالون‌ سواری با بالون‌های هوای گرم است. در سال 1998 میلادی/ 1377 شمسی، او در تلاش برای انجام یک پرواز جهانی با بالون هوای گرم شکست خورد.

برانسون، کارآفرینی خیر

برانسون با نلسون ماندلا و پیتر گابریل گروه جدیدی به نام The Elders را تشکیل داد که به دنبال یافتن راه حل‌های مسالمت آمیز برای درگیری‌های طولانی مدت و مشکلات جهانی است. از دیگر اعضا می توان به دزموند توتو، کوفی عنان، جیمی کارتر و محمد یونس اشاره کرد. برانسون همچنین در بسیاری از موسسات خیریه دیگر مانند آموزش در کنیا و سربازان صلح مشارکت دارد و در کمیسیون جهانی سیاست مواد مخدر خدمت کرده است.

ریچارد برانسون و نلسون ماندلا

ثروت شخصی برانسون

ساندی تایمز ثروت ریچارد برانسون را 3065 میلیارد پوند تخمین زده است که او را چهارمین فرد ثروتمند در بریتانیا می‌کند. رسانه‌ها از او به دلیل اجتناب از پرداخت مالیات بریتانیا انتقاد کردند. او پاسخ داده است که به دلایل سلامتی ترجیح می‌دهد در جزیره نکر زندگی کند.

افتخارات و جوایز

  • در سال 1992 میلادی/ 1371 شمسی، برانسون جایزه لوح طلایی آکادمی دستاوردهای آمریکا را دریافت کرد.
  • در سال 1993 میلادی/ 1372 شمسی، به برانسون مدرک افتخاری دکترای فناوری از دانشگاه لافبورو اعطا شد.
  • در فهرست افتخارات سال نو مورخ 30 دسامبر 1999 میلادی/ 9 دی 1378 شمسی، الیزابت دوم قصد خود را برای اعطای لقب شوالیه به او برای “خدماتش به کارآفرینی” نشان داد.
  • چارلز، شاهزاده ولز در 30 مارس 2000 میلادی/ 11 فروردین 1379 شمسی، در کاخ باکینگهام برانسون را به عنوان شوالیه اعلام کرد
  • در سال 2000 میلادی/ 1379 شمسی، برانسون جایزه تونی جانس را برای دستاوردهایش در حمل و نقل هوایی تجاری دریافت کرد.
  • در سال 2000 میلادی/ 1379 شمسی، برانسون جزوی از تالار مشاهیر بین المللی هوا و فضا در موزه هوا و فضای سن دیگو شد.
  • برانسون در سال 2002 میلادی/ 1381 شمسی، در فهرست 100 بریتانیایی بزرگ بی‌بی‌سی در رتبه 85 قرار گرفت و مردم به آن رای دادند.
  • او در سال 2007 میلادی/ 1386 شمسی، در فهرست 100 تأثیرگذارترین افراد جهان در مجله تایم قرار گرفت.
  • در 7 دسامبر 2007 میلادی/ 16 آذر 1386 شمسی، دبیر کل سازمان ملل متحد، جایزه شهروند جهان را به برانسون اهدا کرد.
  • در 24 ژانویه 2011 میلادی/ 4 بهمن 1389 شمسی، برانسون جایزه رسانه آلمانی (سازماندهی شده توسط “نمودار کنترل رسانه”) را دریافت کرد که قبلا رئیس جمهور سابق ایالات متحده بیل کلینتون و همچنین دالایی لاما این جایزه را گرفته بودند.
  • در 14 نوامبر 2011 میلادی/ 23 آبان 1390 شمسی، برانسون جایزه ISTA را توسط انجمن بین المللی حمل و نقل فضایی دریافت کرد.
  • در 11 فوریه 2012 میلادی/ 22 بهمن 1390 شمسی، برانسون جایزه شایستگی رئیس آکادمی ملی هنرهای ضبط و علوم را به دلیل مشارکت در صنعت موسیقی دریافت کرد.
  • در 15 می 2014 میلادی/ 25 اردیبهشت 1393 شمسی، برانسون جایزه تجارت برای صلح 2014 را دریافت کرد که هر ساله توسط بنیاد تجارت برای صلح در اسلو، نروژ اعطا می شود.