توکسین بوتولینوم یک سم عصبی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. زمانی که مقادیر کمی از توکسین بوتولینوم به عضلات هدف تزریق شود به دلیل مهار آزاد سازی ماده استیل کولین در محل اتصال عصب و عضله یک اختلال شیمیایی هدایت عصبی رخ می دهد. این امر به طور موقت موجب کاهش انقباض عضله شده و چین و چروک های نواحی تحت درمان را صاف می کند.
زمانی که درمان با توکسین بوتولینوم برای عضلات ناحیه یک سوم فوقانی صورت مانند خطوط اخم و خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم و خطوط عرضی پیشانی صورت می پذیرد با بهترین نتایج قابل پیش بینی و حداقل عوارض جانبی همراه می باشد. توکسین بوتولینوم توسط FDA جهت درمان خطوط دینامیک پوست بالغین ۱۸ تا ۶۵ ساله تایید شده است.

کاربردهای تایید نشده بوتاکس

سایر کاربردهای تایید نشده آن عبارتند از :

کاهش چین و چروک های نواحی تحتانی صورت، گردن و قفسه سینه، لیفت نواحی صورتی و اصلاح غیر قرینگی صورت. همان گونه که در مقاله پیری پوست اشاره کردیم در ابتدا چین و چروک ها و خطوط تنها در زمان تغییرات فعال چهره مانند اخم کردن، خندیدن یا لبخند زدن ایجاد می گردد. در این حالت به آنها خطوط دینامیک اطلاق می گردد و با گذشت زمان این خطوط بر روی صورت نقش می بندند به طوری که در هنگام استراحت نیز قابل مشاهده هستند که در این حالت به آنها خطوط استاتیک اطلاق می گردد.

درمان چین و چروک های داینامیک و استاتیک

درمان با توکسین بوتولینوم در بیمارانی که دارای چین و چروک های دینامیک هستند با بیشترین و قابل توجه ترین میزان بهبودی همراه است. درمان افرادی که دارای چین و چروک های استاتیک هستند آهسته تر انجام شده و به شکل تجمعی صورت می‌گیرد و ممکن است به دو یا سه تزریق متوالی جهت بهبودی قابل توجه نیاز باشد.


 

گپ وگفت با ترنج کیوان – عکاس مد و بازیگر سینما در هند ( فیلم کامل)


 

خطوط استاتیک عمیق ممکن است به طور کامل به درمان با توکسین بوتولینوم به تنهایی پاسخ ندهند و امکان دارد جهت دستیابی به نتایج مطلوب به درمان های ترکیبی با فیلرهای درمی یا پروسیجرهای جوانسازی پوست نیاز باشد. چین و چروک های استاتیک و شلی شدید در بیماران ۶۵ ساله و مسن تر ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر:

از تزریق ژل در نواحی صورت چه می دانید؟ 

نتیجه مطلوب درمان با بوتاکس چه ویژگی هایی دارد؟

تزریق توکسین بوتولینوم در عضلات یا نواحی عضلانی هدف جهت مهار انقباض به‌منظور دستیابی به نتایجی همچون صاف شدن پوست و بالا رفتن برخی نواحی صورت مانند ابرو انجام می‌پذیرد. یک نتیجه مطلوب شامل اثر زیبایی دلخواه با حداقل و یا عدم اختلال عملکردی در نواحی درمانی و عدم بروز عوارض یا آثار ناخواسته دیگر می باشد. درجه مهار عضله با توکسین بوتولینوم با توجه به نوع درخواست بیمار و همچنین نیاز به حفظ عملکرد عضلانی در نواحی تحت درمان تعیین می گردد. برای مثال برخی بیماران تقاضای مهار کامل عضلات مجموعه گلابلایی ( Glabella)‌ با توکسین بوتولینوم جهت رفع کامل خطوط اخم را دارند.

درحالی که برخی دیگر ممکن است درخواست مهار نسبی عضله جهت حفظ توانایی نسبی اخم کردن را داشته باشند. درجات بالای مهار عضلانی معمولاً در درمان نواحی فوقانی صورت انجام می‌گیرد تا نواحی تحتانی آن. در نواحی تحتانی صورت نیاز به مهار نسبی عضله هست تا عضله قادر باشد برخی اعمال ضروری خود همچون خوردن، آشامیدن و صحبت کردن را انجام دهد. اهداف درمانی ذکر شده به نوع درخواست بیمار و توجه به عملکرد های عضلات مربوط به نواحی تحت درمان بستگی دارد.

درمان‌های جایگزین

در حال حاضر تنها درمان مورد تایید FDA برای چین و چروک های دینامیک توکسین بوتولینوم می باشد. سایر درمانهای در دسترس برای چین و چروک های استاتیک شامل پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریشن، ترکیبات جلدی موضعی مانند رتینوئیدها، لیزرهای غیر تهاجمی برای سفت کردن بافت نرم شامل لیزر مادون قرمز و رادیو فرکوئنسی، لیزرهای غیر تهاجمی برای بازآرایی کلاژن مانند لیزرهای ۱۳۲۰ نانومتر و ۱۵۴۰ نانومتر کیوسوئیچ، لیزرهای تهاجمی مثل لیزرهای اربیوم و دی اکسید کربن و اعمال جراحی پلاستیک می باشند.