فاطمه عرب زاده

بچه ها همه جا می دوند؟ صدای بلند تلویزیون و بازی های ویدیویی شما را عصبانی می کند؟ تمام آن دعوا های مداومی که از درون خود چشم پوشی می کنید، باعث می شوند سردرد بگیرید. همچنین همسایگان و دوستانتان از خانواده شما دوری می کنند. همسر شما در انباری طبقه پایین پنهان می شود و منتظر ایجاد آرامش بچه ها است. اگر این موارد برایتان کاملاً آشنا است، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که آرامش را در سرتاسر خانه برقرار کنید و سعی کنید، زندگی آرام تری را در کنار هم داشته باشید.

گام اول

اگر مایل باشید، محدودیت هایی را تعیین کنید و اطمینان حاصل کنید که راه شما دنبال می شود و از قوانین شما پیروی می شود. این اولین و مهمترین کاری است که احتمالاً می توانید انجام دهید. به معنای اینکه زمان بازی، سطح سر و صدا و فعالیت و زمان خواب محدود و همه تحت فرمان والدین باشد. البته گاهی والدین نیز باید بچه ها را برای توپ بازی از خواب بیدار کنند و آن ها را غافلگیر کنند، در غیر این صورت هر روز صبح وضعیت وحشتناکی در خانه تان تکرار خواهد شد. سعی کنید همزمان با بچه ها شما هم به رختخواب بروید تا خانه ای غرق آرامش داشته باشید. برای بچه ها قانون بگذارید که ساعت ۱۰ شب باید بخوابند، این روش مناسبی است تا روز را با انرژی و نشاط آغاز کنند.

زمانی که بچه های شما به مدرسه می روند، خانه تان آرام و دلنشین تر است، بنابراین شما در ذهن تان به رویا پردازی می پردازید، در آن هنگام چه حسی دارید؟ مواردی را که تجسم می کنید، جایی بنویسید و آن ها را به اهدافی تبدیل کنید تا در ایجاد خانواده ای آرام رعایت کنید. در ضمیر ناخودآگاه خود، تصویری واقعی از خانه ای را که می خواهید در آن قرار بگیرید، کشف کنید، همیشه این تمرکز را در ذهن خود نگه دارید و به تدریج به سمت آن حرکت کنید.

همیشه در اولین فرصت پاکت نامه ها را باز کنید و قبض ها را پرداخت کنید. بلافاصله اسناد اضافی را دور بریزید و مدارک مهم را به پوشه اسناد منتقل کنید.

گام دوم

بنشینید و لیستی از چیزهایی بنویسید که به نظر می رسد بیشترین سر و صدا، استرس و عجله را در خانه شما ایجاد می کنند. این ها اولین چیزهایی هستند که شما با محدودیت های خود هدف گذاری خواهید کرد. مواردی را در نظر بگیرید مانند زمانی که شما آماده پذیرایی از مهمان هستید، سطح صدای تلویزیون را کم کرده و استفاده از رایانه را محدود کنید. همچنین ممنوعیت هایی در رابطه با افراد کوچک وضع کنید که پس از اتمام بازی وسایل شان را مرتب کنند. بچه ها به اسباب بازی و سرگرمی نیاز دارند اما نه به معنای اینکه فقط بازی های تلویزیونی و ویدیویی انجام دهند. به جای بازی های ویدیویی می توانند شطرنج، دارت و یا فوتبال دستی بازی کنند.

نمودار کار بنویسید. این نمودار کار باید برای تک تک اعضای خانواده اعمال شود و باید شامل روز و مهلت انجام کار باشد. همین گونه قدم قدم جلو بروید و به مقررات خود عمل کنید، بعد از مدتی آرامش چشمگیری را در منزل تان مشاهده خواهید کرد. برای وعده های غذایی تان برنامه ریزی کنید. اگر همیشه به این فکر می کنید، چه چیزی را برای شام درست کنید؟ هفته ای نیم ساعت برای نوشتن برنامه غذایی تان وقت بگذارید، (غروب روز تعطیل هفته اغلب وقت خوبی است.)

حداقل در طول هفته “ماکارونی – دوشنبه” ، “گوشت – سه شنبه” ، “پیتزا – چهارشنبه” ، “مرغ – پنجشنبه” و “دلمه – جمعه ” این غذا ها را در برنامه خود قرار دهید.

گام سوم

مرتب کردن وسایل به هم ریخته خانه توسط بچه ها احساس استرس، عجله و عدم توانایی مستقیم فکر کردن را بهبود می بخشد. هرچه وسایل منزل تان مرتب تر باشند، آرام تر خواهید بود و احساس خوبی دارید. اگر بچه ها می خواهند با بسیاری از اسباب بازی ها، کتاب ها و بازی های ویدئویی مشغول شوند، با آن ها معامله کنید. برای مثال اگر بیش از ۳ بار پس از بازی با وسایل شان آن ها را در جای مخصوص به خود قرار ندادند، به انباری منتقل و یا به نزدیکترین موسسه خیریه اهدا می شوند.

گام چهارم

برای وعده های غذایی تان برنامه ریزی کنید. اگر همیشه به این فکر می کنید، چه چیزی را برای شام درست کنید؟ هفته ای نیم ساعت برای نوشتن برنامه غذایی تان وقت بگذارید، (غروب روز تعطیل هفته اغلب وقت خوبی است.) لازم نیست لیست غذاها فوق العاده خاص باشد یا خیلی هم ساده ولی در کل شما سعی کنید، حداقل در طول هفته “ماکارونی – دوشنبه” ، “گوشت – سه شنبه” ، “پیتزا – چهارشنبه” ، “مرغ – پنجشنبه” و “دلمه – جمعه ” این غذا ها را در برنامه خود قرار دهید.

به این ترتیب شما ایده ای برای طبخ غذا دارید و می توانید در مورد طعم ها و سبک ها روز قبل تصمیم بگیرید، همچنین مواد اصلی مورد نیاز را روز قبل خریداری می کنید. از مهمان هایتان بخواهید که به محدودیت های شما احترام بگذارند. بچه ها هم این را می پذیرند که زمان تعطیل آن غذایی درست می شود که شما آن را از قبل تعیین کرده اید.

گام پنجم

همیشه در اولین فرصت پاکت نامه ها را باز کنید و قبض ها را پرداخت کنید. بلافاصله اسناد اضافی را دور بریزید و مدارک مهم را به پوشه اسناد منتقل کنید.

اگر فرزندتان یادداشت هایی را از مدرسه آورده است، تصمیم بگیرید چه موقع با فرزند خود بنشینید تا در مورد آن یادداشت ها بحث کنید، سپس آن ها را امضا کنید و در کیف مدرسه بگذارید و اگر پول از شما خواسته شده است، مبلغ را در کیف فرزندتان بگذارید. این اقدامات چند دقیقه ای طول خواهد کشید، اما صرف وقت بیشتر برای امور مدرسه و کودک از اهمیت بیشتری برخوردار است.