فاطمه عرب زاده

مطمئنا شما هم نمی خواهید فرزندانتان در مورد ویروس کرونا نگران باشند، اما کنترل آنچه آن ها می شنوند و می بینند دشوار است. این احتمال وجود دارد که بچه های شما شایعات مربوط به این ویروس را بصورت آنلاین، در ارتباط با دوستان یا در حالی که در ملاء عام هستند، بشنوند که باعث ترساندن آن ها می شود.

خوشبختانه، شما می توانید به فرزندتان کمک کنید تا آرامش، آگاهی و کنترل سلامت خود را حفظ کنند. با صحبت کردن با فرزندتان در مورد ویروس کرونا می توانید، مطمئن شوید که اطلاعات آن ها چقدر صحیح است و دقیقاً می دانند برای مقابله با این ویروس چه کاری انجام دهند.

چگونگی گفتگو با فرزند

قبل از اینکه شروع به پرسیدن سوال کنید، موضوع را مطرح کنید تا مطمئن شوید تا چه حد کودک تان از ویروس کرونا مطلع است. متأسفانه، بیشتر منابع اطلاعاتی می توانند کودک را بترسانند، بنابراین صبر نکنید که آن ها برای این موضوع به سراغ شما بیایند، شما زودتر اقدام کنید و این بحث را شروع کنید.

با دانستن واقعیت و کاهش ترس با فهماندن اطلاعات واقعی به فرزندانتان، می توانید به آن ها کمک کنید که احساس اضطراب کمتری داشته باشند. در اسرع وقت با فرزند خود صحبت کنید. هر چه بیشتر منتظر بمانید، احتمال شنیدن یک شایعه ترسناک بیشتر خواهد بود. زمانی که احساس آرامش می کنید، بهترین زمان برای صحبت در مورد این بیماری است.

به فرزند خود نشان دهید که از ویروس کرونا اضطرابی ندارید یا نمی ترسید. بنابراین با دیدن شما احساس نگرانی کمتری می کنند.

اول خودتان آرامش داشته باشید

زمانی که از شما درباره ی این بیماری سوال می کنند، قبل از نشستن و صحبت کردن، چند نفس عمیق بکشید. این واکنشی آرام است که فرزند شما می تواند از آن تقلید کند. یا آن ها را به پیاده روی بعد از شام دعوت کنید و از این فرصت برای گپ زدن با آن ها استفاده کنید.

از فرزند خود سوال کنید

از فرزند خود بپرسید که درباره ویروس کرونا چه چیزی شنیده است. اگرچه شما نمی خواهید اطلاعات زیادی را که ممکن است کودک شما را تحت الشعاع قرار دهد، ارائه دهید؛ اما مهم است که به آنچه کودک تان شنیده است، رسیدگی کنید.

شنونده خوبی باشید

قبل از ارائه حقایق به آنچه می دانند به دقت گوش دهید. بعلاوه، از آن ها بخواهید شایعاتی را که شنیده اند و یا هرگونه یادداشت یا مقاله ای را که دیده اند به شما نشان دهند. برای سوال کردن می توانید اینگونه بپرسید:

«آیا در مورد ماهیت کرونا چیزی شنیده اید؟»

و در ادامه به آن ها بگویید:

« برای آگاهی از این ویروس می توانید فلان مقاله را مطالعه کنید، یا «چه چیزی راجع به ویروس می دانید؟»

برای بچه های کوچکتر، این به شما کمک می کند، تصمیم بگیرید که چه مقدار درباره ویروس کرونا به آن ها بگویید. اگر آن ها چیزهای زیادی را نمی دانند، می توانید بحث را بسیار ساده ادامه دهید.

اگر فرزندانتان بزرگتر هستند، این به شما کمک می کند تا اطلاعات غلطی را که شنیده اند، اصلاح کنید.