فاطمه عرب زاده

مدیتیشین یا مراقبه تمرینی است که ارزش آن را نمی دانیم، مخصوصا در کارهایی که بسیار استرس زا و پر فشار هستند.

۸ دقیقه مدیتیشن

ویکتور دیویچ، نویسنده کتاب ۸ دقیقه مدیتیشن، ذهن خودت را آرام و زندگی خود را را عوض کن می گوید:

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش فشار زندگی، کنترل کردن همه چیز خیلی سخت شده است. این اضافه بار و استرس بیش از حد باعث اضطراب، ترس و افسردگی در انسان می شود. با اینکه نمی توان این ها را کنار گذاشت، اما روش هایی وجود دارد که می توان زندگی را ملایم تر کرد.

 

 

شاید بد نباشد با هم بعضی از این راهکارها را در این مطلب مرور کنیم.



دیویچ می گوید:

مدیتیشن یکی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن آرامش درونی است. باید به یاد داشته باشید که منظور این نیست که جلوی فکر کردن را بگیریم، بلکه پیشی گرفتن از این همه تفکر است. نکته این است که اگر شما فقط روی تفکرات خودتان تمرکز کنید، باعث می شود که ذهنتان منفجر شود. اما اگر شما روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید، متوجه می شوید که آنها فقط افکاری هستند که می آیند و می روند. به عبارتی لازم نیست که به آنها وابستگی احساسی داشته باشید.

 تنها چیزی که مهم است، استمرار در انجام مدیتیشن است حتی اگر زمان آن کوتاه باشد مطمئنا به شما در داشتن ذهنی آرام کمک خواهد کرد.

۳ قدم برای رسیدن به آرامش

در اینجا ۳ قدم برای رسیدن به ذهنی آرام را برای شما آورده ایم:

  1.   در یک حالت خوب قرار بگیرید برای اینکه آرامش بیشتری پیدا کنید نفس عمیق بکشید و آن را بیرون دهید، برای انجام این کار باید تا آنجایی که می توانید راحت بنشینید.
  2. روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید چشمانتان را ببندید و روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید تا درست و صحیح دم و بازدم را انجام دهید.
  3. از تفکرات خود جدا شوید برای جدا شدن از افکارتان به آنها اصلا توجه نکنید بعد از چند ثانیه تمام افکار، شروع به ناپدید شدن می کنند و ذهن شما مانند یک صفحه سفید پاک خواهد بود.

برای اینکه زمان از دست شما خارج نشود، می توانید از اپلیکیشن ها استفاده کنید.

اکثر مردم صبح را به دلیل آرامش و سکوتی که به همراه دارد، برای مدیتیشن انتخاب می کنند. افراد دیگر این کار را قبل از خواب انجام می دهند تا به کیفیت خوابشان کمک کند. شما می توانید هر زمانی که فکر می کنید برای شما مناسب است این کار را انجام دهید.

تنها چیزی که مهم است، استمرار در انجام مدیتیشن است حتی اگر زمان آن کوتاه باشد مطمئنا به شما در داشتن ذهنی آرام کمک خواهد کرد.