نخست وزیر جاستین ترودو امروز جمعه بیست و دوم ماه می ، سخنان روزانه خود را با اشاره به حادثه دردناک سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی پاکستان با بیش از ۱۰۰ مسافر بر روی منطقه ای مسکونی در حومه کراچی آغاز و با بازماندگان و مردم پاکستان همدردی کرد.

در ادامه نخست وزیر گفت که در طول هفته بیش از دهها تماس تلفنی با نخست وزیران استانی برای بررسی شرایط و انجام برنامه ریزی برای عادی سازی تدریجی و محتاطانه اقتصاد دارد. او گفت که خوشبختانه در بسیاری از مناطق کشور بیماری تا حدود زیادی مهار شده اما این به آن معنا نیست که خطر شیوع مجدد آن از بین رفته باشد.

بازگشت به شرایط عادی

نخست وزیر گفت براری برگرداندن شرایط به حالت عادی باید ۳ اقدام مهم را در دستور کار قرار دهیم. اول باید تعداد آزمایشات تشخیص بیماری را افزایش داده تا بتوانیم مبتلایان را سریع شناسایی و آن ها قرنطینه کنیم. دوم پس از شناسایی مبتلایان باید سیستمی کارآمد برای ردیابی و برقراری ارتباط (Contact Tracing)  فوری با کسانی که با این افراد در تماس بوده اند داشته باشیم تا اطمینان به دست آید که آن ها هم خود را قرنطینه کرده و شرایط سلامتی خود را کنترل می کنند.

نخست وزیر گفت که کارمندان دولت فدرال در حال حاضر قادر به برقراری ۳۶۰۰ تماس در روز و بدون تعطیلی در ایام هفته هستند. او همچنین اشاره کرد که اداره آمار کانادا ( Statistics Canada) در حال آماده سازی ۱۷۰۰ نیروز جدید است که قادر خواهند بود روزانه تا ۲۰،۰۰۰ تماس را انجام دهند. جاستین ترودو گفت که نیروهای دولت فدرال در حال همکاری با اونتاریو برای انجام تماس ها هستند و این آمادگی وجود دارد تا به هر استانی که نیاز دارد کمک شود.

در آخر باید زیرساختی داشته باشیم که در آن اطلاعات جمع آوری شده از هر استان و منطقه ای در سراسر کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری به اشتراک گذاشته شود.

کارمندان دولت فدرال روزانه تا ۳۶۰۰ تماس با مبتلایان احتمالی به بیماری انجام می دهند که این تعداد با ۲۰،۰۰۰ تماس افزایش پیدا خواهد کرد.

نخست وزیر در ادامه با اشاره به وسعت کشور کانادا گفت که شرایط شیوع بیماری در مناطق مختلف متفاوت است و برای اینکه شرایط را به حالت عادی بازگردانیم باید بتوانیم با سرعت موارد مشکوک به بیماری را در هر منطقه ای شناسایی کرده و آن را مهار کنیم.

ردیابی و تماس با مبتلایان احتمالی

به بیماری او گفت که از ابتدا هدف اصلی دولت فدرال و دولت های استانی حفاظت از سلامتی مردم بوده است و مرحله بعدی برای گذر از بحران افزایش آزمایش ها، ردیابی موارد احتمالی ابتلا به بیماری و جمع آوری اطلاعات خواهد بود که دولت فدرال آماده سرمایه گذاری و تامین منابع مالی در این خصوص است. به زودی جزییات روش ردیابی و شناسایی افرادی که تماس با فرد آلوده و یا در مکان های آلوده بوده اند به اطلاع مردم خواهد رسید

آپا اپلیکیشنی برای ردیابی ارتباطات مردم در راه است؟

نخست وزیر گفت که مردم باید اطمینان داشته باشند که بازگشایی اقتصاد برمبنای مطالعات علمی و داده کاوی آماری صورت می گیرد. او وعده داد که به زودی جزییات روش ردیابی و شناسایی افرادی که تماس با فرد آلوده و یا در مکان های آلوده بوده اند به اطلاع مردم خواهد رسید.

نخست وزیر همچنین اشاره کرد که مردم می توانند با مراجعه به سایت دولت کانادا از سامانه جدیدی که برای ارزیابی و اطلاع از تسهیلاتی که واجد شرایط آن هستند بهره ببرند.

نخست وزیر در پایان به افزایش چشمگیر اقدامات توهین آمیز و خشونت بار نسبت به کانادایی های آسیایی اشاره کرد و گفت که تنفر و نژادپرستی در این کشور جایی ندارد و به آسیایی تبارها گفت که مردم کانادا در کنار و حامی شما هستند. نخست وزیر در پایان به به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.