نخست وزیر جاستین ترودو امروز پنجشنبه بیست و یکم ماه می ، سخنان روزانه خود را با اشاره به برنامه های حمایتی دولت از بومیان شروع کرد. او گفت که دولت از روز اول موضوع بومیان را در نظر داشته و سعی کرده با توسعه پناهگاه ها برای زنان آسیب دیده ، پرداخت وام بدون بهره و یا بلاعوض به کسب و کارهای آن ها و پیدا کردن کار برای جوانان و سایر کمک ها از این گروه از مردم کانادا حمایت کند .

نخست وزیر گفت که این روزها هر قشر از جامعه با مشکلات مخصوص به خود برای مقابله با این بحران دست و پنجه نرم می کند و دولت سعی دارد تا متناسب با نیاز هر گروه بسته های حمایتی خود را طراحی کند. وی بیان داشت که مبلغ ۵۰ میلیون دلار بودجه برای سازمان های مرتبط با بومیان محلی اختصاص داده است که برای تامین مواد غذایی، تهیه وسائل نظافت و حفاظت شخصی و حتی خرید کامپیوتر و لپ تاپ برای کودکان و نوجوانان آن ها استفاده می شود.

او با اشاره به اهمیت و نقش ارزشمند بومیان کانادا گفت که امروز ۷۵ میلیون دلار دیگر برای حمایت از بیش از ۱ میلیون بومی که خارج از مناطق کنترل بومیان و در شهرها و حومه ها زندگی می کنند اختصاص می دهد.

کارفرمایان دست به کار شوند

نخست وزیر در ادامه به بحث عادی سازی زندگی پرداخت. او گفت که وقتی از عادی شدن صحبت می کنیم یکی از اولین مواردی که به ذهن انسان خطور می کند برگشتن به کار، دیدن دوستان و همکاران و کسب درآمد است. او گفت اگر می خواهیم به تدریج به حالت عادی برگردیم، کارفرمایان باید فراخوانی پرسنل و یا استخدام را شروع کنند.

او گفت که بعد از چند ماه تعطیلی، کارفرمایان را برای شروع به کار با چالش هایی روبه رو خواهد کرد اما آن ها می توانند با استفاده از بسته های حمایتی دولت مانند یارانه حقوق (CEWS) ، وام اضطراری (CEBA) و وام بلاعوض اجاره (CECRA) بر این مشکلات غلبه کنند.

نخست وزیر خطاب به مالکان اعلام کرد که از روز دوشنبه می توانند با مراجعه به سایت به سایتCanada  Mortgage and Housing Corporation برای دریافت وام بلاعوض اجاره بها اقدام کنند.

وی گفت که پرداخت کمک از این محل با سرعت انجام خواهد شد. ثبت نام برای دریافت وام بلاعوض اجاره املاک تجاری کسب و کارهای کوچک از روز دوشنبه ۲۵ ماه می شروع می شود.

نخست وزیر همچنین وعده داد که دولت در حال تدوین بسته حمایتی برای کمک به تامین اجاره بهای کسب و کارهای بزرگ نیز است و به زودی این برنامه نیز به اطلاع عموم خواهد رسید.

از ماسک محافظ صورت استفاده کنید

نکته مهم دیگر امروز جاستین ترودو این بود که از مردم خواست که به توصیه های دیروز دکتر Theresa Tam عمل کنند و با عادی شدن تدریجی فعالیت ها، بیماری را کاملا جدی بگیرند و اگر نمی توانند فاصله اجتماعی را خود رعایت کنند، از ماسک صورت استفاده کنند. او گفت که منظور از حفظ فاصله ، ۲ متر است.

تبریک به فارغ التحصیلان دانشگاه نظامی

نخست وزیر در پایان اعلام کرد که امروز بیش از ۲۳۰ دانشجوی کالج سلطنتی نظامی کانادا (RMC) با نمرات درخشان فارغ التحصیل شدند و به آن ها که این راه پر افتخار را برای خدمت به کشور انتخاب کرده اند، تبریک گفت. نخست وزیر در پایان به به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.