بازار مسکن در کانادا امسال بدترین ماه آپریل در ۳۶ سال گذشته را تجربه کرد هرچند که قیمت ها هنوز از خود ثبات نشان می دهند.

بدترین آمار در ۳۶ سال گذشته

نامشخص بودن  شرایط اقتصادی آینده کشور که ناشی از بحران شیوع بیماری کووید-۱۹ است باعث شده که تعداد فروش در ماه آپریل سال جاری، بدترین آمار در ۳۶ سال گذشته را به خود اختصاص دهد.

بر اساس آمار رسمی، تعداد املاک به فروش رفته کاهشی معادل ۵۶ درصد نسبت به ماه قبل نشان می دهد. این موضوع باعث شده که بازار خرید و فروش املاک در کانادا بدترین روزهای خود از سال ۱۹۸۴ را تجربه کند.

بنا بر تجربه، بازار املاک در کانادا نسبتا فصلی است. یعنی با گرم شدن هوا میزان خرید و فروش افزایش پیدا کرده و با سرد شدن، کاهش می یابد. این سیکل معمولا هر سال تکرار می شود اما شیوع بیماری کووید -۱۹ و خانه نشینی ها و الزام به حفظ فاصله اجتماعی ، امسال این روند را تغییر داد و علیرغم اینکه هوا به سمت گرم شدن می رود اما بازار رونق ندارد.

مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت مسکن

رابرت کاوکیک ، کارشناس مسائل اقتصادی در بانک مونترال اعتقاد دارد که بازار مسکن به شکل بی سابقه ای تعطیل شده است. با این همه، فروشندگان به امید روزهای بهتر در برابر کاهش قیمت مقاومت از خود نشان می دهند. بر این اساس میانگین قیمت فروش یک واحد مسکونی معادل ۴۸۸،۰۰۰ دلار بوده که نسبت به آپریل سال گذشته فقط ۱.۳ درصد کاهش نشان می دهد و امیدوار کننده است.

بر این اساس میانگین قیمت فروش یک واحد مسکونی معادل ۴۸۸،۰۰۰ دلار بوده که نسبت به آپریل سال گذشته فقط ۱.۳ درصد کاهش نشان می دهد و امیدوار کننده است.

به اعتقاد کارشناسان قیمت ها ثابت و بدون تغییر به نظر می رسند اما این احتمال که تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار بگیرند نیز دور از انتظار نیست زیرا میانگین قیمت ها در ماه آپریل امسال نسبت به ماه مارچ حدود ۱۰ درصد کاهش نشان می دهد که این موضوع با بازار سنتی کانادا که با گرم شدن هوا، بازار رونق پیدا می کند در تضاد است.

 

علیرغم بروز مشکلات اقتصادی، متوسط قیمت فروش ملک نسبت به آپریل سال گذشته فقط ۱.۳ درصد کاهش نشان می دهد برایان دی پارتو از TD Bank می گوید که فروش خانه گران قیمت نقش مهمی در تعیین قیمت متوسط املاک دارد و با توجه به اینکه بازار این خانه ها در ونکوور و تورنتو به شدت سرد شده است، به نظر می رسد میانگین قیمت های فعلی شکننده تر از آنچه که باید باشند، هستند.

کدام برای دریافت وام مسکن بهتر است؟

آیا قیمت مسکن در کانادا تغییر خواهد کرد؟

او اعتقاد دارد که اگر وضعیت به همین شکل برای چند ماه دیگر ادامه پیدا کند احتمالا متوسط قیمت مسکن در کانادا تغییر خواهد کرد. کارشناسان می گویند در بازار فعلی فقط دو گروه از فروشندگان از فروش خود راضی هستند. آنهایی که از پیشنهادی که دریافت کرده اند راضی هستند و یا مالکینی که به دلیل از دست دادن کار و مشکلات اقتصادی ناگزیر از فروش خانه خود هستند.

هر زمان که ارزیابی ها ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش نشان داد، برای خرید درنگ نکنید.

با این همه هنوز نمی توان آینده قیمت املاک را پیش بینی کرد و باید منتظر بمانیم تا شرایط تا حدودی به حالت عادی بازگردد. حمایت های دولتی مانند CERB و CEWS تا اندازه ای توانسته اند فشار و استرس را از روی شانه صاحبان املاک برای فروش اجباری ملک خود بردارند اما این واقعیت را باید در نظر گرفت که این کمک ها دائمی نیستند و باید ببینیم آینده اقتصادی کشور به چه سمتی خواهد رفت.

مارک تینگ تحلیل گر CBC News می گوید که اگر بخواهد خانه اش را در امسال یا سال آینده بفروشد، زودتر این کار را انجام خواهد داد . او اعتقاد دارد که با هر ۱ درصد افزایش در آمار بیکاری، قیمت املاک ۴ درصد کاهش می یابد و می گوید اگر آمار بیکاری دو برابر شود، حداقل شاهد ۲۰ درصد کاهش در قیمت ها خواهیم بود.

البته او ادامه می دهد که بعید نیست که دولت از بازار مسکن حمایت کرده و اجازه ندهد قیمت ها سقوط کنند. او به خریداران توصیه می کند هر زمان که ارزیابی ها ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش نشان داد، برای خرید درنگ نکنید.