جواد موفقیان (زاده فوریه ۱۹۲۷ – درگذشته جولای ۲۰۲۲) یک نیکوکار ایرانی کانادایی بود. وی میلیون‌ها دلار از ثروت خود را بیشتر برای گسترش آموزش، بهداشت و توسعه اجتماعی در ایران، آفریقا، هند، هائیتی، سوئیس، انگلیس و به ویژه در ونکوور کانادا صرف کرده‌است.

موفقیان متولد بهمن ماه سال 1305 در تهران بود و پس از فوت پدرش در یک‌سالگی، روزگار سختی را تا جوانی پشت سر گذاشت. او گفته بود:

گذران دوران سخت از من همان انسانی را ساخت که باید می‌بودم. به عقیده من کلید رسیدن به موفقیت، داشتن ایده‌های عظیم و شگرف است و کلید رسیدن به آن ایده‌ها، کار و تلاش.

جواد موفقیان در ایام جوانی

دکتر جواد موفقیان که در ایران بزرگ شد، هنگامی که یک ساله بود، پدرش رضا بر اثر سکته مغزی درگذشت؛ به گفته وی، مادرش، ربابه، الهام بخش نیکوکاری او بود. او در کودکی به درس‌های مادرش در مورد عشق و نیکوکاری گوش می‌داد و از او آموخت که هر فردی ارزش ذاتی دارد و شایسته است زندگی کامل و سالم و با دسترسی به آموزش داشته باشد. او آنچه درباره نوع دوستی و مهربانی را از مادرش آموخته بود را در تجارت و زندگی در سینه با خود حمل می کرد و همیشه با سخاوت، فروتنی و انسانیت پیش می رفت.

دکتر موفقیان پس از تحصیل در رشته مهندسی برق در تهران، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیمانکاری عمومی ایران را تأسیس کرد که بر ساخت بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، توسعه‌های مسکن و جاده‌های سراسر کشور نظارت داشت. بنیاد او تا به امروز ده ها مدرسه ابتدایی، راهنمایی و فنی را در ایران برای آموزش کودکان در فقیرترین مناطق تهران ساخته است، از جمله یک مدرسه مخصوص دخترانی که دارای معلولیت جسمی هستند.

سردیس جواد موفقیان در دانشگاه بریتیش کلمبیا

مهاجرت به کانادا

موفقیان پس از انقلاب به ژنو در سوئیس نقل مکان کرد تا به فرزندان خود بپیوندد که آنجا به مدرسه می‌رفتند. او می‌دانست که ماندنش در آنجا طولانی نخواهد بود و مدت زیادی در آنجا ماند. پس از بازدید از ونکوور، شیفته مردم، طبیعت بی نظیر  و تنوع فرهنگی غنی آن شد و هفت سال بعد در سال 1987، تصمیم گرفت بریتیش کلمبیا را خانه خود کند. پس از اقامت در ونکوور، جواد موفقیان با همکاری با سازمان‌هایی مانند SFU، دانشگاه بریتیش کلمبیا، بیمارستان کودکان BC، بیمارستان Lions Gate  اقدامات ارزشمندی را پایه گذاشت و نام خود و ایران را در این استان جاودانه کرد.

دکتر موفقیان که در نورث ونکوور اقامت داشت ، در سال 2003 بنیاد جواد موفقیان را برای بهبود رفاه کودکان تأسیس کرد . از گفته های ماندگار او این است که :

” سرمایه گذاری بر روی آینده، رفاه و آسایش کودکان،  یکی از مهمترین سرمایه گذاری هایی هستند که می توانیم انجام دهیم.”

همکاری طولانی مدت بنیاد با SFU چند سال بعد آغاز شد و تأثیر قابل توجهی بر تحقیق، آموزش و یادگیری در سراسر دانشگاه داشت ، از افزایش سلامت جهانی و شهروندی گرفته تا ایجاد جامعه از طریق هنر و فرهنگ.


با دلی غمگین خبر دردناک درگذشت دکتر جواد موفقیان را باخبر شدم. دکتر موفقیان که مردی با صداقت، سخاوت و مهربانی است، به خاطر تلاش دائمی خود برای سلامتی و رفاه مردم در سراسر جهان به یادگار خواهد ماند. دانشکده پزشکی UBC به خاطر بشردوستی دکتر جواد موفقیان ، این فرصت را به دست آورد  که تحقیقات و نوآوری های استثنایی از جمله تحقیقات بین رشته ای پیشرو در زمینه سلامت مغز را در مرکز سلامت مغز جواد موفقیان را ممکن سازد. ما به همراه ریاست دانشگاه ، سانتا جی اونو ،  عمیق ترین همدردی خود را با خانواده دکتر موفقیان به اشتراک می گذاریم.
درموت کلهر
رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا
معاون بهداشت

در سال ۲۰۱۰، موفقیان دچار سکته مغزی شد و بیاد توصیه مادرش افتاد که ثروتش را به نیازمندان ببخشد. در ژانویه ۲۰۱۱، او نصیحت مادرش را دنبال کرد و تمام دارایی‌های خود را به بنیاد خیریه‌ای با نام خودش منتقل کرد تا تمام ثروتش را در موارد انسان دوستانه صرف کند.

مرکز سلامت مغز جواد موفقیان با پرداخت رقم پانزده میلیون دلار توسط جواد موفقیان،  یکی از مراکز معتبر تحقیقات مغز در دانشگاه بریتیش کلمبیا در حال تحقیقات گسترده در زمینه ی علوم اعصاب، روان پزشکی و عصب‌شناسی است.
مرکز سلامت مغز جواد موفقیان

حمایت بنیاد جواد موفقیان از SFU امکان انجام تحقیقات در مقیاس بزرگ را در مورد موضوعات مختلف از جمله راهبردهای پیشگیری از اچ آی وی برای جوانان، نابرابری های بهداشتی و کمک به مادران جوان را فراهم کرده است. همچنین بسیاری از ابتکارات و بورسیه‌های بنیاد او از جمله بزرگترین مطالعه جهان در مورد فرهنگ، اعتماد، جنسیت و رهبری، و همچنین سایر برنامه‌های حیاتی که از پناهندگان، تازه واردان و افرادی که در فقر زندگی می‌کنند حمایت می‌کند، ممکن ساخت.


افتخارات فراوان دکتر موفقیان شامل مدال جوبیلی الماس ملکه الیزابت دوم، هر دو نشان بریتیش کلمبیا و نشان کانادا، و همچنین مدارک افتخاری از SFU و UBC است. برای قدردانی از بشردوستی باورنکردنی خود، او همچنین جایزه بشردوستانه را از مرکز صلح و آموزش دالایی لاما و جایزه Giving Hearts را از انجمن متخصصان جمع آوری کمک دریافت کرد.

دریافت جایزه بشردوستانه از مرکز صلح و آموزش دالایی لاما

مهندس جواد موفقیان در طول عمر با برکت خود ۲۶ فضای آموزشی شامل هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و مجتمع‌های ویژه دانش‌آموزان استثنایی دارای ۴۰۰ کلاس درس و حدود ۸۰ هزارمترمربع زیربنای آموزشی را برای فراهم شدن فرصت برابر تحصیلی ویژه دانش‌آموزان استان‌های تهران، البرز و همدان ساخت که حدود ۱۵ هزار نفر در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

هنرستان محمدشهر، به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع با نیم هکتار زیربنا و ۵۴۰ هنرجو

پلاک ۵۲ صمیمانه‌ترین تسلیت‌های خود را به خانواده وی و همه اعضای بنیاد جواد موفقیان ابراز می‌کند.

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق.