با شیوع بیماری کوید ۱۹ بسیاری از کارهای روزمره تغییر کرد و بسیاری از خانواده ها مجبور هستند در خانه بمانند که البته اصلا هم آسان نیست.ما به شما کمک می کنیم که این شرایط سخت را با موفقیت پشت سر بگذارید. هر چند این شرایط را تا به حال اکثر انسان های قبل از ما تجربه نکرده اند، اما حال اتفاق افتاده است و باید خودمان را با این شرایط وفق دهیم.

 

شیوع بیماری کوید ۱۹برای بعضی از افراد بیمار موقعیت حساس و پر از استرسی ایجاد کرد، بنابراین اقدامات عملی و ذهنی بسیاری وجود دارد که می تواند این وضعیت را برای آن ها قابل تحمل کند. البته خصوصیات هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و هر فرد با توجه به شناختی که از خود دارد، می تواند گزینه مناسبی را از بین راه حل های مختلف به کار بگیرد.

 از اخبار و اطلاعات تلویزیون با خبر باشید!

از اخبار و اطلاعات کرونا به صورت هدفمند و درست استفاده کنید. دریافت اطلاعات از منبع موثق امنیت و احساس آرامش به ما می دهد. همچنین سعی کنید به صورت تماس تصویری با خانواده و دوستان خود ارتباط داشته باشید. زیرا دیدن افرادی که دوستشان دارید، به شما قوت قلب و روحیه می دهد.

 

 ورزش و تحرک داشته باشید!

گوشه نشینی و تنبلی روحیه شما را تضعیف می کند، سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید، ورزش حتی در یک اتاق کوچک هم امکان پذیر است، چه بسا خانه شما حیاط زیبایی هم داشته باشد. علم ثابت کرده است که ورزش کردن اثرات مثبتی بر ذهن و روان آدمی می گذارد.

 توانمندی هایتان را مرور کنید!

استعدادها و قابلیت های شما نقاط قوت شما هستند و فکر کردن به آن ها به شما در تحمل شرایط بحرانی کمک شایانی می کند. پس به آن ها قدرت بیشتری بدهید و آن ها را به کار بگیرد.

شما می توانید احساسات تان را به صورت نقاشی، یادداشت کردن و حتی ضبط صدا بیان کنید. کار های متفاوت انجام دهید، مثلا کیک بپزید یا شروع به نوشتن یک رمان کنید، در هر صورت تلاش کنید احساسات تان را بیان کنید تا روحتان را سبک کنید.

 

 

برای کاهش ترس و اضطراب چه کنیم؟

از کسانی که زمینه وحشت را برای شما فراهم می کنند، دوری کنند. دریافت اطلاعات راجع به ویروس کرونا را محدود کنید. تکرار عکس ها و اخبار موجب به هم ریختن آرامش روحی شما می شود. به افکار خوب و مثبت فکر کنید، برای مثال به اینکه بعد از ریشه کن شدن این ویروس چه برنامه هایی برای سفر دارید فکر کنید.

مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می کنیم:

 به خودتان بفهمانید که این دوره موقتی است!

با رعایت بهداشت فردی، شستشوی دست و صورت و رعایت فاصله فیزیکی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید.

قطعا زندگی در قرنطینه و ندیدن دوستان و اقوام عصبانیت و خشونت را به همراه دارد، پس سعی کنید در این دوران به تربیت کودکان و بگو مگو با همسرتان نپردازید و بهتر است بدانید این دوران زمان مناسبی برای بیان مشکلات خانوادگی نیست.

برنامه های مختلفی برای کودکان تان بگذارید، مثلا درس خواندن، ورزش کردن، استفاده از رایانه یا موبایل، خوابیدن، نظافت و…. موسیقی های آرامش بخش را در فضای خانه طنین انداز کنید تا حس و حال خوب به شما بدهند.

 عدم انجام کارهایی که منجر به درگیری ها و خشونت می شود!

برنامه های آموزش و یادگیری مختلفی برای خودتان داشته باشید. در حد سن و فهم فرزندتان شرایط الان را توضیح دهید.

در این زمان قرنطینه حدالامکان فرزندان را تنبیه نکنید، بلکه آن ها را تشویق کنید تا رفتار بهتری انجام دهند. زیرا آن ها هم از این شرایط خسته هستند. گاهی فعالیت های گروهی و گاهی هم فعالیت های انفرادی با خانواده خود انجام دهید.

 

برای جلوگیری از درگیری و خشونت بین اعضای خانواده گاهی هر کس به تنهایی کار انجام دهد و مشغول فعالیت های روزمره باشد. صبور باشید و این صبوری را به بقیه اعضای خانواده بیاموزید.

 چه اقداماتی علیه خشونت انجام دهیم؟

  • هر روز برای خودتان کار هایی را تدارک ببینید که شما را خوشحال می کنند.
  • با خودتان رو راست باشید و هر زمان که احساس کردید، خشمگین هستید، مسیر تان را عوض کنید، برای مثال تلفن را بردارید و به دوست تان زنگ بزنید.
  • در صورتی که خشونت صورت گرفت، در مورد آن صحبت کنید. اگر بزرگسالان نسبت به کودکان خشونت دارند، شما تنها فردی باشید که از آن ها حمایت می کنید و اجازه ندهید، به آن ها آزار برسد.
  • در صورتی که نتوانستید خودتان مشکلات را حل کنید از مراکز مشاوره و درمانی و مددکاران اجتماعی کمک بگیرید، به یاد داشته باشید حتی در دوران قرنطینه شما تنها نیستید.