آموزش مهارتهای اولیه مالی و پولی به فرزندان بسیار مهم است. برخلاف آموزش هایی مثل کمک به کودک در یادگیری دوچرخه سواری یا شنا صحبت در مورد پول برای بسیاری از والدین نه تنها اولویت مهم محسوب نمی شود بلکه آن را بی اهمیت هم می دانند.

نظرسنجی ها نشان می دهد، که بیشترین بحث والدین با کودکان و نوجوانان در زمینه درس، ورزش و دوری از مواد مخدر است. با این حال تحقیقات نشان می دهند، که والدین اولین و مهم ترین تاثیر را در رفتار مالی کودک خود دارند. فعالیت های ساده زیر به کودکان در مورد اصول اولیه مالی، از جمله بودجه بندی، پس انداز و استفاده از سرمایه می آموزد.

 

بهره‌مندی کودک از نتایج پس انداز

مهمترین عادت مالی، بهره مندی از نتایج پس انداز است. این مهم ترین روش برای دادن انگیزه به کودکان جهت جمع آوری پول است، مفهومی که او می تواند در سن ۴ سالگی درک کند.

دادن پاداش های مالی

از مهارت های ارزشمندی که می توانید به کودکان ۴ و ۵ ساله بیاموزید، این است که به ازای هر کار مثبتی که کودک انجام میدهد، مقداری پول درون قلک او بیندازید. این مهارت مهمی است که باعث می‌ شود، کودکان در بزرگسالی به صورت هوشمندانه، پس انداز و سرمایه گذاری طولانی مدت را انجام دهند. توجه داشته باشید که هیچ راه جادویی دیگری برای افزایش صبر و حوصله کودکان در زمینه جمع آوری پول وجود ندارد.


گپ و گفت با ماهان معین ، ترانه سرا، خواننده و تهیه کننده ( فیلم کامل را تماشا کنید)


فقط با دادن پاداش های مالی می‌توان کودک را به پس انداز و جمع آوری پول ترغیب کرد. البته بازدهی این نتیجه به برنامه‌ریزی و صبر نیاز دارد. برای اثر بخشی این روش در زندگی کودک خود باید از او بخواهید کارهای ساده ای مانند تمیز کردن اتاق، نگهداری غذا در ظروف مخصوص و جمع کردن میز غذا را انجام دهد. سپس در آخر هر ماه قلک کودک را باز کنید و از او بخواهید در مورد میزان پول جمع آوری شده، تصمیم بگیرد.

برای مطالعه بیشتر: چگونه از کودکان خود عذرخواهی کنیم؟

 

تنظیم و استفاده بودجه جمع آوری شده

هیچ چیز به بچه ها به اندازه خرید یک دسر یا شیرینی مورد علاقه انگیزه نمی دهد. برای این منظور ابتدا به نانوایی یا قنادی محل خود مراجعه کنید و یک شیرینی مانند پای سیب یا کلوچه را قیمت کنید.

حالا یک چالش برای کودک خود در نظر بگیرید و از او بپرسید، آیا می توان همان خوراکی را با هزینه کمتر تهیه کرد؟

سپس به فروشگاه مواد غذایی بروید و شیرینی یا کلوچه دیگری با همان طعم، اما کوچک و با قیمت مناسب تر پیدا کنید. می توانید با کودک خود مشورت کنید تا زمانی که باهم راهی برای انجام این کار با هزینه کمتری پیدا نمایید. این فعالیت به کودکان ۶ ساله و بالاتر می آموزد که چگونه می توانند بودجه خود را تنظیم و استفاده کنند. مهارتی که بعدها در زندگی کودک بسیار ارزشمند خواهند بود.

پرداخت سود پس از جمع آوری پول

با دادن ۱۰ دلار به کودک خود شروع کنید. اگر او توانست پولهای داده شده را تا آخر ماه نگهداری کند، در روز پایانی ماه به او مقدار بیشتری پول بدهید. شما می‌توانید این کار را به صورت هفتگی نیز انجام دهید. از او بخواهید سود جمع آوری شده را در جای دیگری قرار دهد. این فعالیت باعث می شود، تا کودک از نتایج پس انداز خود بیشتر لذت ببرد.

آموزش های مالی قبل از ورود کودک به اجتماع، می تواند به او در تصمیم گیری های غیر شتاب زده در زندگی کمک کند و اطمینان بیشتری به رفاه آینده خود داشته باشد.