زن روز در اوایل دهه 1340 شمسی توسط مرحوم مجید دوامی بنیانگذاری شد. دوامی معتقد به روزنامه نگاری جنجالی بود. وی در بازگشت از سفر به امریکا که به منظور یک دوره  مطالعاتی بود، با خود طرحی به همراه داشت که توانست با موافقت دکتر مصطفی مصباح زاده – بنیانگذار موسسه انتشاراتی کیهان روز –  در کیهان آن را به اجرا درآورد که نتیجه آن در سال 1343 شمسی انتشار پر تیراژ ترین مجله  تاریخ ایران یعنی هفته نامه زن روز با مدیریت فروغ اعظم مصباح زاده و سردبیری تام الاختیار مجید دوامی بود.

بانو فروغ اعظم مصباح‌زاده – همسر دکتر مصباح زاده – یکی از سه فرزند جعفر اتحادیه بازرگان سرشناس و فخرالتاج پناهی بود و در چهارم خرداد ماه سال ۱۳۰۴ در تهران چشم به جهان گشود. وی سال‌ها از همکاران صمیمی‌و پر کار کیهان به شمار می‌رفت و مدت‌ها نیز دبیری صفحه خانواده کیهان روزانه را به عهده داشت.

فروغ اعظم مصباح‌زاده

صفحه خانواده با تلاش‌های فروغ خانم و همکارانش به یکی از پر خواننده‌ترین صفحات کیهان تبدیل شده بود. فروغ خانم در عین حال مدیر و صاحب امتیاز مجله پر تیراژ «زن روز» و کیهان بین‌المللی (کیهان انگلیسی) روزانه نیز بود.



مجله «زن روز» از پر طرفدارترین و در واقع موفق‌ترین نشریات تاریخ روزنامه‌نگاری ایران است که در منطقه نیز به عنوان یکی از پیشروترین مجلات اختصاصی خانم‌ها شناخته می‌شد.
اکرم منفرد آریا اولین خلبان زن ایران ( مطالعه کنید)

از رموز موفقیت مجله «زن روز» این بود که تعداد خوانندگان مرد آن چندان کمتر از شمار خوانندگان زن این نشریه نبود.


گپ و گفت اختصاصی پلاک ۵۲ با
بانو اکرم منفرد آریا


صفحه خانواده روزنامه کیهان در میان کارکنان موسسه و خانواده آنها به ویژه کارگران  به صفحه نیکوکاری و اتاق سرویس خانواده محل تحریریه این صفحه نیز به «اتاق خیریه» شهرت داشت زیرا فروغ خانم در کنار انجام امور مربوط به نظارت بر محتوای صفحه خانواده به شنیدن درد دل مراجعان، رفع مشکلات آنها و کمک‌های گوناگون به آنان می‌پرداخت.

 

الیزابت تیلور در ایران

دختر شایسته ایران به ابتکار زن روز

 زن روز قبل از انقلاب 1357 ایران و بعد از اصلاحات مشهور به انقلاب شاه و ملت عملاً پرچمدار مدرنیزم و فمینیسم در ایران بود.



از جمله طرحهای جنبی و جنجالی مجله زن روز برپایی مسابقاتی با عنوان دختر شایسته ایران بود که در زمره  مسابقات جهانی قرار داشت و یک بار منتخب ایرانی این مسابقه موفق شد که در مسابقات جهانی برگزیده شود.

انتخاب دختر شایسته ابتدا با نام دختر بهار در سال ۱۹۶۵ آغاز شد و سیما ایزدجو برنده اولین مسابقه شد. این مراسم به صورت رسمی از سال ۱۳۴۵ با نام دختر شایسته ایران برگزار شد و ۱۳ دختر برگزیده به مسابقه انتخاب دختر شایسته جهان فرستاده شدند که از بین آنان فقط ثمین یاری عنوان دختر شایسته جهان و الهه عضدی و شهره نیک پور، عنوان دختر شایسته نوجوانان جهان  را به ‌دست آورند.

اولین دختر شایسته ایران : سیما ایزد جو سال 134۴
دومین دختر شایسته ایران : میترا نیکان پور سال 1345
شهره نیکپور در سال 1354 دختر شایسته ایران بود که در جهان نیز اول شد(نوجوانان).

دختران ایران از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۴ در رقابت‌های Teen Princess و از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ در رقابت‌های Miss Teenage Intercontinental شرکت کردند.

انتشار این نشریه در حال حاضر نیز ادامه دارد و این نشریه هنوز زیرمجموعهٔ مؤسسه کیهان است.

زن روز – شماره 706 – 23 دی 1357

پایان کار بنیانگذار مجله زن روز

در پاییز سال ۱۳۵۷ و همزمان با انقلاب اسلامی مجید دوامی به جرم فساد مورد تعقیب نیروهای انقلابی قرار گرفت و اعلامیه هایی برای یافتن وی پخش شد .

مجید دوامی بنیانگذار زن روز

دوامی سال ها بدون هیچ فعالیتی در اروپا و امریکا زندگی کرد ، سال های آخر عمر به بیماری آلزایمر مبتلا گشت و نهایتا در شانزدهم اسفندماه ۱۳۸۵ در خانه سالمندان واقع در کشور نروژ درگذشت .

 نویسندگان مطرح مجله زن روز

از نویسندگان مطرحی که با این نشریه همکاری می کردند می توان به نوش آفرین انصاری ( نویسنده ، پژوهشگر و استاد دانشگاه ) ، پوپک نیک طلب و امین الله رضایی ( شاعر ، نقاش و گرافیست ) اشاره کرد .