بلند آسمان جایگاه من است

 اکرم منفرد آریا

از اولین بانوان خلبان ایران

برای چند دقیقه چشمان خود را ببندید و در تاریخ به ۴۶ سال قبل سفر کنید. مقصد شما تهران زیبا در سال ۱۳۵۲ است. بانویی جوان، یک آگهی تلویزیونی می بیند و عشق به پرواز در دلش جوانه می زند.

این بانوی جوان که قهرمان داستان ما است، ۲۵ سال دارد و مادر ۵ فرزند است. او مثل بیشتر انسان های موفق، در کنار خود همسری پشتیبان و حامی دارد. همسری که نردبانی برای ترقی اوست نه سدی در برابر آرزوهایش. قهرمان ما به همسرش می گوید که دوست دارد پرواز کند و همسر تشویقش می کند که به دنبال آرزویش برود.

پلاک ۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید

قدم اول : باشگاه هواپیمایی شاهنشاهی

اینترنتی وجود ندارد تا با جستجویی ساده سر در بیاورد که برای خلبان شدن باید چکار کند… اما قهرمان داستان ما انسانی مصمم است. تمام نشریات را ورق زده، با هر جایی که به فکرش می رسیده تماس گرفته تا بالاخره به این نتیجه رسیده که برای رسیدن به آرزویش می تواند از این باشگاه شروع کند و موفق شده قراری برای ملاقات به دست بیاورد. فردا شب وقتی که آقای همسر از کار به خانه باز می گردد، قهرمان ما با خوشحالی به او خبر می دهد که قرار ملاقاتی برای دیدار با ریاست باشگاه هواپیمایی شاهنشاهی گذاشته است.

وقتی که متوجه می شوند قهرمان داستان ما ۵ فرزند در منزل دارد، به او می گویند که این کار برایش مناسب نیست.

چند روز بعد به اتفاق هم در دفتر سرهنگ افشار طوس، ریاست باشگاه هواپیمایی هستند. مدتی است که زنان برای حضور در فعالیت های تخصصی تشویق می شوند. برای همین از اینکه بانویی تصمیم گرفته وارد عرصه هوانوردی شود، استقبال می شود. اما وقتی که متوجه می شوند قهرمان داستان ما ۵ فرزند در منزل دارد، به او می گویند که این کار برایش مناسب نیست. خطر دارد و ممکن فرزندانش را نبیند. اما قهرمان داستان ما مصصم تر از این است که از آرزوی خود دست بردارد. راهی طولانی و پر فراز و نشیب در پیش رو دارد… تسلیم نمی شود و مدرک خلبانی را دریافت می کند. حالا او اولین بانوی خلبان ایران است و ….

اولین پرواز سلو در مهر ۱۳۵۴ فرودگاه قلعه مرغی
آموزشگاه گلایدر در دوشان تپه ۱۳۵۴ به همراه فرزندان
فرودگاه اصفهان
سرهنگ وکیل مظفری معاون باشگاه پرواز قلعه مرغی

 

به زمان حال برگردید

قهرمان ما سال هاست که به همراه فرزندانش در سوئد اقامت دارد. اینجا هم تجربه خلبانی دارد اما او رویاهای دیگری هم در سر داشته است. حالا او یک فعال اجتماعی، هنرمند و نویسنده موفق است. جوایز زیادی دریافت کرده، سخنرانی می کند و کتاب هایش به زبان های فارسی ،‌انگلیسی و سوئدی منتشر و در سراسر دنیا خوانده می شوند.

 

قهرمان داستان ما خانم اکرم منفرد آریا است. او حالا پرواز نمی کند اما داستان زندگی او به خیلی ها برای پرواز جرات بخشیده است. پروازی به بلندی آرزوها.

 

گپ و گفت با رضا روحانی

گپ و گفت با نیکیتا و شری ام

گپ وگفت با ترنج کیوان – بازیگر سینمای هند

گپ و گفت با بهاره صالح نیا – عکاس و اینستاگرامر در نیویورک

 

این گپ و گفت از راه دور و با امکانات موجود در منزل تهیه شده تا به توصیه های بهداشتی برای مبارزه با بیماری کووید-۱۹ عمل کنیم.

امیدواریم از دیدن این فیلم لذت ببرید:

 

این ویدیو را می توانید در کانال آپارات پلاک ۵۲ تماشا کنید

پلاک ۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید