به مناسبت یکسالگی پلاک ۵۲

زمان زود می گذرد. حدود یکسال پیش در هشتم ماه اکتبر، اولین شماره پلاک۵۲ را با همراهی تعدادی از دوستان عاشق و هنرمند که سال ها در عرصه مطبوعات با عشق به فرهنگ و هنر ایرانی خدمت کرده بودند در ونکوور منتشر کردیم. از ابتدا هدف مان این بود که پلاک ۵۲ روزنامه ای فرهنگی، هنری، اجتماعی و طنز باشد که به صورت کاملا مستقل و به دور از هرگونه جهت گیری سیاسی و یا اعتقادی با محتوای اصیل و اختصاصی تهیه و در اختیار هم وطنان قرار گیرد. بی طرف ماندن در این دنیا، کار سختی است ولی به پیمان خودمان متعهد ماندیم چون اعتقاد داریم نزدیک شدن دل ها زیر سقف یک خانه ایرانی، بسیاری از گره های کور را باز می کند.

قدم اول، ونکوور

استقبال از روزنامه پلاک ۵۲ که دوشنبه هر دو هفته منتشر و در ونکوور توزیع می شد بیشتر از آن بود که فکر می کردیم. به زودی درخواست هایی هم از خوانندگان در آمریکا برای دریافت روزنامه به دست مان رسید و برای احترام به این عزیزان، ارسال پستی را شروع کردیم. اما به زودی به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم با ارسال پستی، انبوه درخواست ها از شرق و غرب را پوشش دهیم. برای همین با کمک پژمان تبریزی ، دفتر تورنتو را فعال کردیم و پس از آن پلاک۵۲ برای مدتی در هر دو سوی این کشور پهناور چاپ و توزیع شد.

حالا ما چهل و چهار اندیشه هستیم اما همگی یک باور داریم که ایرانی لایق بهترین ها است.

اما از همان ابتدا به دلیل اعتقادی که به رسانه های دیجیتال و نقش چشمگیر و رو به گسترش آن ها در زندگی انسان امروز داشتیم، زیرساخت های یک نشریه دیجیتالی را به موازات چاپ سنتی فراهم کرده بودیم برای همین با شروع بحران ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ و قرنطینه های طولانی مدت اجباری، به سرعت و بدون از دست دادن ارتباط با خوانندگان حتی برای یک شماره، نسخه دیجیتالی پلاک ۵۲ آماده و در اختیار خوانندگان گرانقدر قرار گرفت تا بدون نیاز به خروج از خانه، به نشریه دسترسی داشته باشند.

به قول شاعر، عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد

و دیجیتالی شدن باعث شد که پلاک۵۲ بدون محدودیت به خارج از مرزهای کانادا و آمریکا پرواز کند و حالا هر شماره آن که به صورت چندرسانه ای ( مولتی مدیا) منتشر می شود، مهمان خانه های گرم هزاران ایرانی عزیز در گوشه و کنار این دنیا است.

به تدریج تیم پلاک۵۲ بزرگتر شد و حالا این افتخار را داریم که در هر شماره چهل و چهار نفر انسان فرهیخته برای تهیه مطالب دست به دست هم می دهند تا نشریه ای خواندنی تقدیم خوانندگان شود و وظیفه خود می دانیم از تک تک این عزیزان که همراه ما در این راه هستند صمیمانه تشکر کنیم.

 

حالا ما چهل و چهار اندیشه هستیم اما همگی یک باور داریم که ایرانی لایق بهترین ها است.

تولد یکسالگی پلاک ۵۲ روز هشتم اکتبر بود ولی به احترام درگذشت استاد محمدرضا شجریان و ویژه نامه ای که به یاد ایشان منتشر کردیم، پاتوق این شماره را با دو هفته تاخیر به یکسالگی پلاک۵۲ اختصاص دادیم.

به این مناسبت، با حضور تعدادی از نویسندگان و هنرمندان پلاک ۵۲ مهمانی کوچکی ترتیب دادیم. در این مهمانی، فاصله فیزیکی را کاملا رعایت کرده ایم چون هر کدام مهمانان در گوشه ای از این دنیا هستند! پلاک ۵۲ متعلق به شماست و مهمانان اصلی این جشن هستید و با احترام شما را به آن دعوت می کنیم. امیدواریم میزبان خوبی برایتان باشیم.

پلاک۵۲



این ویدیو را می توانید در کانال آپارات پلاک ۵۲ تماشا کنید