افزایش حقوق در راه است

نخست وزیر جاستین ترودو امروز شنبه نهم ماه می ، سخنان روزانه خود را به مروری بر اقدامات دولت برای حمایت از اقشار مختلف جامعه که در طول هفته به آن ها پرداخته بود، اختصاص داد. در این ارتباط او از افزایش حقوق کارمندان مشاغل و خدمات ضروری که در خط مقدم مبارزه با بیماری هستند شروع و از زحمات آن ها تقدیر و تشکر کرد.

نخست وزیر گفت که در پی توافقی که با تمام استان ها صورت گرفته، بودجه لازم برای افزایش حقوق این قشر از جامعه اختصاص یافته و آن ها به زودی پول بیشتری در جیب خود خواهند داشت.

حمایت از تولیدکنندگان مواد غذایی

موضوع دیگری که نخست وزیر به آن اشاره کرد، حمایت دولت از بخش های تولید و فرآوری مواد غذایی بود. وی گفت که دولت بودجه لازم برای این صنایع در نظر گرفته تا بتوانند وسایل و تجهیزات ایمنی برای پرسنل خود تهیه کنند.

توزیع مازاد تولید مواد غذایی در خیریه ها

همچنین او گفت که تدابیر لازم برای کمک به تولید کنندگان دام و طیور لحاظ شده تا خود را با شرایط جدید تطابق دهند. نکته دیگری که ترودو به آن اشاره کرده برنامه ریزی دولت برای خرید عمده مازاد تولید این بخش از صنعت که ممکن است مشتری نداشته باشد و توزیع آن در مراکز خیریه بود.

وضعیت اقتصاد کانادا

نخست وزیر ترودو در ادامه سخنانش بیان داشت که حالا دیگر زمان آن فر رسیده که به افق بلندتری برای برگرداندن رونق به چرخ های اقتصادی کشور اقدام کنیم. برای همین دولت تصمیم گرفته که پرداخت یارانه حقوق (Canada Emergency Wage Subsidy /CEWS) را که تا کنون برای پرداخت حقوق حدود ۲،۰۰۰،۰۰۰ نفر از آن استفاده شده را تا پس از ماه جون هم ادامه دهد تا کارفرمایان با خیال راحت بتوانند کسب و کار خود را شروع کرده و نیروهایی که تعدیل کرده اند را مجدد به کار فرا خوانند.

وام ۴۰،۰۰۰ دلاری

او گفت از دیگر اقدامات دولت،‌ پرداخت وام ۴۰،۰۰۰ دلاری به کسب و کارهای کوچک و متوسط بود ( Canada Emergency Business Account/CEBA) که تا حالا بیش از ۵۰۰،۰۰۰ شرکت آن را دریافت کرده اند.

مشارکت جهانی کانادا در مبارزه با بیماری

نخست وزیر ترودو در ادامه به بحث مشارکت کانادا در مبارزه جهانی با کووید-۱۹ اشاره کرد. او همانطور که در ابتدای هفته در این خصوص صحبت کرده بود، گفت که این بیماری یک مشکل جهانی است و اگر می خواهیم ایمن بمانیم و به زندگی عادی بازگردیم، باید با آن در هر جایی که هست مبارزه کنیم تا ریشه کن شود و دولت برای ساخت واکسن و درمان این بیماری سرمایه گذاری کرده است.

مادران از اتاق خارج شوند!

نخست وزیر ترودو در ادامه سخنانش از مادران خواست که از اتاق خارج شوند تا بتواند گپی خصوصی با فرزندان آن ها داشته باشد و برای این منظور چند ثانیه فرصت اختصاص داد. او پس از آن ادامه داد که فردا روز مادر و روزی خاص برای تمام کسانی است که نقش مادر در زندگی برای ما دارند … مادران ،مادر بزرگ ها، مادران نانتی و خواهران بزرگتر و عمه و خاله … بیایید به آن ها نشان دهیم که چقدر عاشق آن ها هستیم . او گفت می توانید فردا صبح زودتر از خواب بیدار شوید و صبحانه را برای مادرتان آماده کنید…. یا از پدرتان بخواهید به شما برای تهیه دسته گلی کمک کند. او گفت اگر به دلیل شرایط فعلی نمی توانید به دیدار آن ها بروید، برایشان کارت تبریکی نقاشی کنید یا با آن ها تصویری تماس بگیرید و بگویید که چقدر دوستشان دارید، به آن ها نیاز دارید و برایتان مهم هستند. در پایان نخست وزیر به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.