مطابق اعلام انجمن سرطان کانادا، ۱ نفر از هر ۵ کانادایی در طول عمر باید در انتظار ابتلا به یکی از انواع سرطان باشد و ۱ نفر از هر ۴ نفر کانادایی، عمر خود را به دلیل ابتلا به سرطان از دست می دهد .

بیمه سلامت و سیستم مراقبت های بهداشتی از ابتدای شکل گیری فدراسیون کانادا، یکی از خواسته های اساسی مردم بوده است و در قانون اساسی مصوب در سال ۱۸۶۷برای اولین بار به شکل ساختار استانی فعلی مورد توجه واقع شد و استان ها مسئولیت تأسیس ، نگهداری و مدیریت بیمارستان ها و موسسات خیریه را بر عهده گرفتند. هر چند که در طول زمان، ساختار اجرایی بیمه های سلامت با تغییراتی رو به رو بوده است ولی به لطف یک سیستم درمانی مدرن، همیشه بهترین خدمات درمانی در بالاترین سطح استاندارد های جهانی در اختیار مردم بوده است.

مطابق قانون بهداشت و سلامت کانادا (Canada Health Act) ، ارائه خدمات بیمه درمان بر پنج اصل بنا شده است:

 دولتی بودن نظام سلامت، تامین تمام نیازهای درمانی ، در نظر گرفتن شرایط یکسان برای همه ، امکان انتقال بیمه از یک استان به استان دیگر در صورت تغییر مکان زندگی بیمه شده و در نهایت در دسترس بودن تمام امکانات پزشکی برای مردم بدون هیچ محدودیتی.

تا حالا دولت ها از احزاب مختلف در عمل به اصول قانون بهداشت و سلامت ، به غیر از اصل در دسترس بودن،  عملکرد کمابیش موفقی داشته اند. اما متاسفانه امروزه دسترسی به موقع به خدمات پزشکی تخصصی به یکی از چالش های اساسی برای مردم تبدیل شده است و برای بسیاری از مشکلات فوری  مانند درمان سرطان باید ماه ها در انتظار نوبت پزشک متخصص باقی بمانند و در بعضی موارد انتظار مشورت با متخصص و شروع درمان به بیش از یکسال می انجامد.

 

این در حالی است که مطابق آمار انجمن سرطان کانادا، سرطان اولین دلیل مرگ و میر در کانادا است و شناسایی و شروع درمان در مراحل اولیه می تواند احتمال غلبه بر بیماری را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

مطابق اعلام این انجمن، ۱ نفر از هر ۵ کانادایی در طول عمر باید در انتظار ابتلا به یکی از انواع سرطان باشد و ۱ نفر از هر ۴ نفر کانادایی، عمر خود را به دلیل ابتلا به سرطان از دست می دهد :

مهمترین دلایل مرگ و میر در کانادا

* منبع : اداره آمار کانادا (Statistics Canada)

بر اساس این آمار ۲۰ درصد از جمعیت کانادا به شکلی جدی در طول عمر خود به یکی از انواع سرطان مبتلا شده و ۲۵درصد جان خود را به دلیل عدم شناسایی و درمان در مراحل اولیه، از دست خواهند داد!!

این موضوع باعث شده که بسیاری از کانادایی ها، برای بیمه سرطان اقدام کنند تا درصورت واجد شرایط بودن، بتوانند مراحل درمان را به صورت فوری در مراکز درمانی خصوصی در کانادا و یا سایر کشورها به خصوص در آمریکا آغاز کنند.

بر اساس اعلام انجمن سرطان کانادا، دلایل اصلی ابتلا به انواع بیماری سرطان در کانادا، موارد زیر می باشد:

  • بالا رفتن سن
  • استعمال دخانیات
  • عدم مراقبت در برابر نور خورشید
  • داشتن برخی از بیماری های ژنتیک
  • اضافه وزن و چاقی
  • رژیم غذایی نامناسب
  • عدم تحرک کافی
  • نوشیدن مشروبات الکلی
  • تماس با برخی مواد شیمیایی مضر در منزل و محل کار
  • ابتلا به برخی عفونت ها

شاید خیلی از ما داستان هایی غیر قابل باور از شهروندانی شنیده ایم که به پزشک خانواده مراجعه کرده اند و پزشک مشکوک به مراحل اولیه سرطان (Stage 1&2)بوده ولی زمان طولانی انتظار برای مشورت با پزشک متخصص، باعث پیشرفت بیماری (Stage 3&4) و فوت بیمار شده است.

یکی دیگر از معضلات اجتماعی که در پی ابتلا به سرطان پدید می آید، مشکلات مالی خانواده به دلیل هزینه های بالای درمان سرطان و عدم امکان فعالیت اقتصادی در دوره بیماری است که می تواند منجر به از دست رفتن بخش قابل توجه و یا تمام پس انداز خانواده و یا حتی ورشکستگی باشد. جالب است که موضوع درآمد خانواده ها نیز در بیمه سرطان در زمان بستری در بیمارستان و پس از آن، تحت پوشش قرار می گیرد.

معضل عدم دسترسی فوری به پزشک متخصص و شروع درمان برای بیماری های خطرناک مانند سرطان ها، به تدریج تبدیل به پاشنه آشیل سیستم درمانی کشور شده  که می بایست با حداکثر اولویت مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.