خوانندگان گرامی چنانچه مقالات پیشین را مطالعه نموده باشید، برخی روش‌های مختلف جوانسازی پوست برای شما عزیزان شرح داده شد. در این مقاله قصد دارم یکی دیگر از متدهای جوانسازی و لیفت پوست را خدمتتان توضیح دهم و آن عبارت است از HIFU یا هایفوتراپی که امروزه طرفداران بسیاری در اقصا نقاط دنیا پیدا کرده است. تکنیک های درمانی مختلفی برای لیفت و سفت کردن پوست صورت و گردن و حتی بدن وجود دارد. اما بسیاری از این روش‌ها تهاجمی هستند و عوارض و مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می کنند.

هایفوتراپی را می‌توان امن ترین روش برای لیفت پوست صورت، گردن و حتی دست ها دانست.

هایفوتراپی چگونه عمل می کند؟

هایفوتراپی مخفف عبارت High Intensity Focused Ultrasound   است. ترجمه آن امواج ماوراء صوت با توان بالا و متمرکز شده است. ساز و کار این فناوری شبیه استفاده از ذره بین برای همگرایی نور در نقطه کانونی عدسی است. امواج صوتی متمرکز با استفاده از یک عدسی صوتی در نقطه کانونی متمرکز می شوند و انرژی حاصل از اجتماع این امواج در نقطه هدف حرارت ایجاد می‌کند. هایفو معمولاً همراه با یک روش تصویربرداری پزشکی نظیر سونوگرافی یا ام آر آی برای طرح درمان و کنترل آن انجام می پذیرد.

کاربردهای هایفوتراپی در پزشکی زیبایی

کاربرد هایفوتراپی در پزشکی زیبایی برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ از سوی FDA برای لیفت ابرو مورد تایید قرار گرفت و سپس در سال ۲۰۱۴ استفاده از این روش برای بهبود وضعیت خطوط و چین و چروک های ناحیه خط گردن و بالای سینه نیز تایید شد. شواهدی مبنی بر مضر بودن یا آسیب زننده بودن کاربردهای متعدد هایفوتراپی وجود ندارد و این روش بسیار ایمن تر از جراحی های زیبایی است. بطوریکه در موارد مجاز نبودن جراحی های زیبایی برای افراد به هر دلیل و یا عدم تمایل به جراحی استفاده از هایفوتراپی پیشنهاد می گردد.

معمولاً در هایفوتراپی از ۵ کارتریج اصلی موجود استفاده می شود. کارتریج های ۵.۱، ۳ و ۵.۴ میلی متر که عمق نفوذ متفاوتی دارند برای رفع چین و چروک های سطحی از لایه های درم تا لایه عضلات ایجاد حرارت می کنند و باعث لیفت پوست می گردند. دو کارتریج دیگر ۸ و ۱۳ میلی متری هستند که برای بدن و کاهش چربی های انباشته زیر جلدی به کار می روند.




برای انجام هایفوتراپی نیازی به آمادگی و مراقبت قبل از انجام پروسیجر نیست و فقط بایستی ابتدا مواد آرایشی از سطح پوست پاک شود و ناحیه موردنظر تمیز گردد.

معمولاً قبل از شروع کار ممکن است کرم های بی حس کننده موضعی روی محل درمان استفاده شود و مقداری ژل سونوگرافی روی پوست به کار رود. مدت زمان انجام هایفو ۳۰ تا ۹۰ دقیقه بسته به وسعت محل انجام آن متفاوت است. امواج هایفو را به صورت پالس های کوتاه به روی محل درمان ارسال می کنند. این پالس ها ممکن است باعث سوزش و احساس گرما در محل هایفو‌تراپی شوند. در صورت آزار دهنده بودن آن پزشک ممکن است یک مسکن معمولی مانند استامینوفن یا داروی ضد التهاب به شما تجویز نماید.

برای مطالعه بیشتر:

از تزریق ژل در نواحی صورت چه می دانید؟

انواع ژل های تزریقی، مزایا و محدودیت ها

جوانسازی پوست با تزریق توکسین بوتولینوم

بعد از این عمل نیاز به مراقبت خاص نبوده و بلافاصله می توانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید. قرمزی خفیف در موضع تحت درمان ظاهر می شود که طی چند ساعت برطرف می ‌گردد. در برخی موارد احساس سوزن سوزن شدن تا چند روز در موضع عمل ممکن است ادامه داشته باشد.

طبق آمار انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی آمریکا در سال‌های اخیر استفاده از هایفوتراپی در لیفتینگ پوست رشد چشمگیری داشته است. در یک تحقیق بیش از ۶۵ درصد افراد تحت درمان بعد از سه ماه تفاوت چشمگیری در صورت و گردن خود مشاهده نمودند. بهبود وضعیت صورت، شکم و ران نیز بعد از سه ماه از دیگر یافته‌های این تحقیق است.

ماندگاری هایفو چه مدت است؟

از مزایای هایفو در زیبایی به درمان چین و چروک صورت، صاف کردن پوست، لیفت گونه، ابرو و پلک، کاهش چین و چروک دورچشم، لیفت پوست ناحیه فک و سفت شدن پوست گردن می توان اشاره کرد.

میزان ماندگاری هایفو از حداقل ۶ ماه تا حداکثر ۳ سال پس از انجام آن قابل مشاهده است. ماندگاری این روش به عوامل بسیاری از جمله سن، سلامت عمومی، سبک زندگی، رژیم غذایی و میزان کلاژن های پوست بستگی دارد و در افراد مختلف می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.



اگرچه هایفو برای جوانسازی پوست روش بسیار مناسبی است و جایگزین خوبی برای عمل جراحی است، با این حال برای همه افراد و در هر سنی توصیه نمی شود.

تاثیر هایفو برای افراد بالای ۳۰ سال بیشتر است.

در موارد زیر هایفو روش مناسبی نیست:

  1. افرادی که پوست خیلی شل یا برعکس فشرده دارند
  2. افراد مسن‌تر که پوستی بسیار شل یا کرکی دارند (در این افراد روش‌های جراحی ممکن است مناسب تر باشد)
  3. افراد مبتلا به عفونت و دارای ضایعات پوستی و بیمارانی که در ناحیه مورد درمان ایمپلنت فلزی دارند

در آخر بایستی خاطرنشان کنم در این روش تمرکز امواج اولتراسوند در لایه های زیرین پوست است و لذا جذب لایه های بیرونی پوست نمی شود و آسیب به آنها نمی زند. با حرارت دادن لایه های مختلف بافت های زیرین گرم شده و سلول های فیبروبلاست وادار به تولید کلاژن می شوند.

کلاژن پروتئینی است که باعث استحکام پوست می‌شود. با افزایش کلاژن، خطوط و چین و چروک های ریز ناپدید می شوند، پوست سفت تر شده در نتیجه چین و چروک کمتر می‌شود. لذا افتادگی پوست اطراف چشم، صورت، چانه، گردن و سینه تنها با یک جلسه درمان به طور قابل توجهی بهبود پیدا می کند.