کنار باغچه‌های پائیزی که قدم می‌زنید، گل‌هایی به رنگ‌های زرد و نارنجی، زیبایی پائیز را دوچندان کرده‌اند. یکی از این گل‌ها، گلِ داوودی‌ست که بیش از 100 گونه مختلف داشته و از جمله گیاهان گل‌دارِ فصل پائیز است. این گیاهِ چندساله، بومی آسیا و اروپا بوده، قدمتش به 6 قرن پیش می‌رسد و در کشور چین نمادی برای قدرت زندگی تلقی می‌شده است. داوودی را هم در باغچه‌ها برای طراحی فضای سبز پائیزه می‌کارند و هم به عنوان گلِ شاخه بریده، با ماندگاری بالا، در تزئینات مختلف استفاده می‌کنند.

مشخصات علمی

نام علمی:  .Chrysanthemum sp   

گل‌هـای داوودی

مشخصات ظاهری

داوودی به قدری متنوع و جذاب است که در خصوص ویژگی‌های ظاهری تمام گونه‌های آن نمی‌توان صحبت کرد. در زیر، تنها به توضیح کلی و مختصری در مورد فرم‌های مختلف این گیاه گل‌دار خواهیم پرداخت.

مطالعه کنید:

چربی‌سوزی در منزل با شوید

جعفری روی میز شما معجزه می کند

  • برگ: برگ‌های این گیاه، نیزه‌ای شکل با حاشیه‌هایی بریده بریده و به رنگ سبزتیره است که در طول ساقه، به صورت متناوب قرار گرفته‌اند.
  • گل: گل‌های پُر گلبرگِ داوودی را می‌توانید بسته به گونه، به رنگ‌های سفید، صورتی، زرد، نارنجی، قرمز و بنفش و حتی سبز، در طبیعت ببینید. این گل‌ها، از دو مدل گلچه تشکیل شده‌اند، گلچه‌های زبانه‌ای که در بیرون قرار گرفته‌اند و نقش گل‌های ماده را ایفا می‌کنند و گلچه‌های لوله‌ای که درون گل قرار دارند. تنوع در نحوه قرارگیری و شکلِ ظاهریِ این گلچه‌ها، سبب شده تا فرم‌های بسیار متنوعی از داوودی را در طبیعت شاهد باشیم. فرم‌های کم پر، آنمون، عنکبوتی، قاشقی، منگوله‌ای و بسیاری فرم‌های دیگر که هر کدام در طیف‌های وسیعِ رنگی، زیبایی چشم‌نوازی به باغچه‌ها خواهند بخشید.  

گل‌هـای داوودی

نیازهای محیطی

  • نور: این گیاه سایه آفتاب‌دوست است. گیاه را در مکانی قرار دهید تا در تابستان، از تابش مستقیم نور خورشید برای طولانی مدت دور بوده و در فصل پاییز و زمستان از حداقل 6 ساعت نور خورشید برخوردار باشد. وجود نور برای ورود این گیاه به فازِ گلدهی ضروری‌ست. نورِ زیاد و مستقیم در فصلِ تابستان، خصوصاً در مناطقِ گرمسیری، باعث آفتاب‌سوختگی در برگ‌هاخواهد شد. از طرف دیگر، مقدار ناکافیِ نور، علفی شدنِ ساقه‌ها، فاصله‌دار شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها از پائین ساقه را در پی خواهد داشت.
  • دما: طیف دمایی مطلوب برای این گیاه، 15 تا 25 درجه سانتیگراد است، اما گل‌های داوودی گرماپسندند. در دمای زیر 10 درجه سانتیگراد، رشد گیاه کاهش یافته ولی اندام‌های زیرزمینی، زمستان را هم به خوبی تحمل می‌کنند تا در بهار، دوباره سبز شوند. در مناطقی با دوره‌های یخبندان طولانی و سخت، توصیه می‌شود برای زنده نگهداشتن ریشه‌ها، از لایه‌ای مالچ روی سطح خاک، استفاده شود.
  • آبیاری: بهترین روش، تست کردن ِ خشکی ِ خاک است. خاک را مرطوب نگهدارید ولی از غرقابی کردن آن خصوصاً در فصول سردِ سال پرهیز کنید. آبیاری بیش از اندازه، آسیب جدی به ریشه و ساقه گیاه وارد خواهد کرد و به مرور، گیاه از بین خواهد رفت.
  • خاک: مناسب‌ترین خاک برای این گیاه، ترکیبی سبک از خاک باغچه و مقداری کود است، اما از ترکیب خاک لومی و شنی هم می‌توانید استفاده کنید. اگر از خاک‌های آماده تهیه می‌کنید، دقت داشته باشید که خاک‌های قلیایی، باعث زرد شدن برگ‌ها خواهند شد.
  • کوددهی: استفاده از کودهای مناسب در زمان مناسب به رشد ساقه، شکوفایی گل‌ها و طراوت گیاه کمک خواهند کرد. ازکودهای آماده مخصوص گیاهان زینتی گل‌دار، می‌توانید استفاده کنید.

گل‌هـای داوودی

روش تکثیر

کاربرد وسیع و ماندگاری زیادِ داوودی به عنوان گلِ شاخه بریده، سبب شده تا به وفور در گلخانه‌های گیاهان زینتی کشت شود. این گیاه به راحتی رشد کرده و روش نگهداری نسبتاً ساده‌ای هم دارد.

 


تماشای رایگان این نمایش تا پایان ژانویه ۲۰۲۲


 

  • بذر: این گیاه را می‌توان از طریق کاشت بذر هم تکثیر کرد؛ ولی هم روشی زمانبر است و هم نیاز به دقت و تبحر دارد. به همین خاطر، در مصارف معمولی و کشت محدود، این روش توصیه نمی‌شود.
  • قلمه: یکی از بهترین روش‌های تکثیر این گیاه، قلمه‌گیری‌ست. قلمه‌هایی به طول 5 تا 8 سانتیمتر در اواسط زمستان تا اوایل بهار از ساقه گیاه اصلی جدا کرده و در دمای 15 تا 18 درجه سانتیگراد و در گلدانی مجزا با خاکی سبک بکارید تا ریشه‌دار شوند. سپس به محل اصلی منتقل کنید.
  • تقسیم بوته: اگر بوته‌ای با سن 3 تا 5 سال دارید، می‌توانید آن را از طریق تقسیم بوته هم تکثیر کنید. این روش به شادابی گیاه و حذف ریشه‌های قدیمی و آسیب دیده هم کمک خواهد کرد.

 خواص درمانی

همانطور که گفته شد، داوودی را قرن‌ها پیش در چین به عنوان گیاهی دارویی مورد استفاده قرار می‌داده‌اند. گل‌ها و برگ‌های این گیاه، حاوی کاروتن و کلروژنیک اسید بوده، منبع مناسبی از ویتامین‌های A، C، K و B6 و همینطور حاوی مواد معدنی مثل کلسیم، منیزیم و روی هستند.

گفته می‌شود این گیاه تأثیر قابل قبولی در درمان بیماری‌هایی چون فشار خون، آنفلوآنزا و نارسایی‌های قلبی داشته به بهبود آکنه و افزایش سلامت چشم کمک می‌کند.

از آنجا که امکان ایجاد حساسیت برای افراد و همینطور مسمومیت در صورت مصرف این گیاه وجود دارد، اکیداً توصیه می‌شود، پیش از مصرف دمنوش‌های گل داوودی، خصوصاً در مورد بانوان باردار، با پزشک مشورت شود.