وارن بافِت (Warren Buffett) یکی از موفق ترین سرمایه گذاران تمام دوران و با ۱۱۸ میلیارد دلار سرمایه، نفر پنجم لیست ثروتمندان مجله فوربس در سال ۲۰۲۲ است. او را اوراکل اوماها می نامند زیرا جامعه سرمایه گذاری از نزدیک گزینه های سرمایه گذاری و نظرات او را در بازار دنبال می کند، او در اوماها، نبراسکا زندگی و کار می کند.

بافِت مدیریت Berkshire Hathaway را بر عهده دارد که مالک بیش از ۶۰ شرکت از جمله شرکت بیمه Geico، سازنده باتری Duracell و رستوران زنجیره ای Dairy Queen است و همچنین سهام قابل توجهی از شرکت های به نامی مثل کوکاکولا، امریکن اکسپرس، کرفت هینز و اپل را در مالکیت خود دارد.

 وارن بافت چگونه وارد دنیای تجارت شد؟

در زندگی‌نامه وارن بافت آمده‌است که پدرش هاوارد بافت، تاجر و سیاستمدار بود. وارن بافت دومین فرزند از ۳ فرزند و تنها پسر خانواده بافت بود. او در دوران کودکی نیز استعداد زیادی در تجارت داشت. وارن تحصیلات خود را در دبستان رز هیل در شهر اوماها آغاز کرد.



در سال ۱۹۴۲ پدرش در انتخابات کنگره آمریکا پیروز شد و در پی آن وارن بافت به همراه خانواده به واشینگتن دی سی نقل مکان کرد. وی در آن‌جا در مدرسه راهنمایی آلیس دیل تحصیلات‌اش را ادامه داد و در سال ۱۹۴۷ در ۱۶ سالگی از دبیرستان وودرو ویلسون فارغ‌التحصیل شد.

وارن بافت در آن دوران کارش را با فروش خانه به خانه آدامس، نوشابه کوکاکولا و مجلات هفتگی شروع کرد و مدتی نیز در مغازه پدربزرگش مشغول به کار شد.

در ۱۱ سالگی سه سهم شرکت سیتیز سرویس را به قیمت هر سهم ۳۷ دلار خرید. پس از مدتی، قیمت هر سهم به ۲۷ دلار کاهش یافت. وی دست نگه داشت و پس از مدتی هر سهم را ۴۰ دلار فروخت؛ ولی سیر صعودی قیمت سهام مذکور ادامه یافت و به ۵۰۰ دلار رسید. این تجربه بعدها به یکی از بزرگ‌ترین درس‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت تبدیل شد. او اولین بار در سن ۱۳ سالگی مالیات خودش را ثبت کرد.

 

 

بافت در سال ۱۹۴۷ وارد مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا شد. او ترجیح می داد بر روی سرمایه گذاری های تجاری خود تمرکز کند، اما پدرش او را برای ثبت نام در دانشگاه او را تحت فشار قرار داد. وارن به مدت دو سال در آنجا تحصیل کرد. او سپس به دانشگاه نبراسکا منتقل شد و در ۱۹ سالگی با لیسانس علوم در مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد.

گوش کنید : جف بزوس، خالق آمازونی

بافت پس از رد شدن توسط مدرسه بازرگانی هاروارد، در مدرسه بازرگانی کلمبیا دانشگاه کلمبیا ثبت نام کرد و در سال ۱۹۵۱ مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد را از کلمبیا دریافت کرد. پس از فارغ التحصیلی، بافت در موسسه مالی نیویورک حضور یافت.

کارزار تعهد بخشش وارن بافت

در سال ۲۰۱۰، او و بیل گیتس کارزار تعهد بخشش« Giving Pledge » را راه اندازی کردند و از میلیاردرها خواستند متعهد شوند که حداقل نیمی از ثروت خود را به اهداف خیریه اهدا کنند. او قول داده است که بیش از ۹۹ درصد از دارایی خود را اهدا کند. او تاکنون بیش از ۴۵ میلیارد دلار کمک کرده است که بیشتر به بنیاد گیتس و بنیادهای بچه هایش کمک کرده است.

جملات و سخنان معروف وارن بافت

  • امروز اگر کسی در سایه نشسته است به خاطر این است که کسی درختی را مدت ها پیش کاشته است
  • اگر راهی پیدا نکنید که بتوانید هنگام خوابیدن هم پول در بیاورید شما باید تا وقتی که زنده هستید کار کنید
  • قیمت چیزی است که شما پرداخت می کنید ارزش چیزی است که شما بدست می آورید
  • زمانی که دیگران حریص هستند ترسو باشید و زمانی که دیگران ترسو هستند حریص
  • در مورد درآمد: هرگز به درآمد مجرد وابسته نشوید. برای ایجاد منبع دوم سرمایه گذاری کنید.
  • اگر چیزهایی بخرید که نیاز ندارید، به زودی مجبور خواهید شد چیزهایی را که نیاز دارید بفروشید.
  • آنچه را که پس از خرج کردن باقی می‌ماند پس انداز نکنید، بلکه آنچه را که پس‌انداز می‌کنید خرج کنید.
  • صداقت هدیه بسیار گران قیمتی است، آن را از افراد ارزان قیمت انتظار نداشته باشید.
  • ما نباید از بقیه باهوش تر باشیم. ما باید نظم بیشتری نسبت به بقیه داشته باشیم.
  • موفقیت را با تعداد افرادی که مرا دوست دارند می سنجم.