جهان بسرعت در حال تغییر است. این را دیگر هر کسی می داند. اما شدت این تغییر تنها در این نیست که مثلا در طی این بیست سی سال اخیر اینترنت و گوشی های هوشمند وارد زندگی بشر شده اند. بلکه رده های بالای بیزینس جهانی هم تعییر کرده است. اگر روزگاری صنایع عظیم نفت و گاز و صاحبانشان یکه تاز ثروت و قدرت در سطح جهانی بودند، امروزه جایگاهشان را به شرکت های عظیم اینترنتی و استارتاپ ها واگذار کرده اند.

ثروتمندترین انسان روی کره زمین

بر طبق آخرین داده های نشریه معتبر فوربس برای سال ۲۰۲۱ جف بزوس بنیانگذار و مدیرعامل آمازون غول خرید و فروش اینترنتی، عنوان ثروتمندترین انسان روی کره زمین را به خود اختصاص داده است. بر طبق لیست Forbes، دارایی او ۱۷۷ میلیارد دلار برآورد شده است.



بر طبق گزارش  the USA Inquirer روزانه مبلغی بالغ بر ۳۲۱ میلیون دلار بر ثروت جف بزوس افزوده می شود. شاید باید گفت که در طول تاریخ کسی چنین ثروتی را روزانه بدست نیاورده است.

جف، میلیاردی خود ساخته است

بزوس آمازون را در ۱۹۹۴ در گاراژ منزلش تاسیس کرد و در ابتدا فروشگاهی آفلاین برای فروش کتاب بود. اما بعد به محلی برای فروش هر چیزی که تصورش را می شود کرد تبدیل شد. سرعت رشد سالانه آمازون را ۲۳۰۰ درصد اعلام کرده اند. تمامی این ها نشان می دهد این فارغ التحصیل رشته مهندسی برق و علوم رایانه ای از دانشگاه پرینستون، مسیرش را از ابتدا به درستی تشخیص داده است.

جف بزوس در پارکینگ خانه، آینده را می سازد- ۱۹۹۴

طلاق ۳۵ میلیارد دلاری

جف بزوس و همسرش مک کنزی در ژانویه ۲۰۱۹ بعد از ۲۵ سال، به زندگی مشترک خود خاتمه دادند. این طلاق با توافقی به ارزش حدود ۳۵ میلیارد دلار نهایی شد. با این طلاق توافقی، جف بزوس جایگاه خود را به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا حفظ کرد اما مک کنزی جایگاه سومین زن ثروتمند دنیا را به دست آورد.

بر اساس این توافق، تمام دارایی‌هایی که از آن سهم می‌برد از جمله واشنگتن پست، Blue Origin و ۷۵ درصد از سهام آمازون و حق رای برای سهام باقی مانده خود را به جف بخشید. او همچنین کنترل رأی بقیه سهم خود در آمازون را هم به همسر سابق داده است. ارزش سهام باقیمانده مکنزی در آمازون چیزی در حدود ۳۵.۷ میلیارد دلار بود.

جف بزوس و همسر سابقش ۳ پسر و ۱ دختر ( فرزند خوانده از چین) دارند.

جف بزوس، تهدیدها را به فرصت تبدیل می کند

در دوران پاندمی ویروس کووید ۱۹ در سطح جهان و خانه نشینی مردم، با وجود اینکه بسیاری از شرکت ها در این دوران با وضعیت بسیار بد اقتصادی مواجه شده بودند اما شرکت آمازون با رشدی ۳۸ درصدی مواجه شد و به سرعت با پس زدن رقیبی همچون ایلان ماسک به ثروتمندترین انسان روی کره خاکی بدل شد.

برای مطالعه بیشتر:

برند و برندسازی از دیدگاه ریچارد برانسون

بزوس در کنار آمازون صاحب سایت سینمایی بسیار معتبر  IMDB و سایت کتابخوان ها Good reads  و روزنامه واشنگتن پست نیز هست، و در حال مذاکره برای خرید کمپانی فیلم سازی مترو گلدن مایر است. او همچنین در زمینه های بسیاری از جمله املاک و مستقلات سرمایه گذاری کرده و یک مزرعه عظیم ذرت ۶۶ هزار هکتاری در تگزاس در اختیار دارد. جف بزوس در شرکت های مختلفی مانند اوبر و گوگل و توییتر و … نیز سرمایه گذاری کرده است.

آمازون به فضا می رود

 این میلیاردر خود ساخته در تاریخ بیستم ماه جولای ۲۰۲۱  با فضاپیمای نیوشپرد (New Shepard) شرکت فضایی خصوصی خود به نام  بلواوریجین  به فضا رفت.

برادر او ، مارک، والی فانک پیشکسوت ۸۲ ساله صنعت فضایی و آلیور دی‌من یک دانش آموز ۱۸ ساله، همراه او بودند. بزوس سالانه یک میلیارد دلار به این شرکت اختصاص داده است.

تماشا کنید : جف بزوس به فضا می رود

می گویند جف بزوس زمانی که به مدرسه می رفته به معلمانش گفته بود:
آینده ی نوع بشر روی کره زمین نیست.