در دوره معماری مدرن که در ایران بیشتر با عنوان معماری معاصر شناخته می شود، بانوان معمار نقشی تاثیرگذار در خلق آثار منحصر به فرد و ماندگار در ایران و جهان داشته اند که در ادامه به معرفی ۵ بانوی معمار ایرانی که نامشان در تاریخ معماری جاوادان است، می پردازیم :

  1. گیسو و مژگان حریری

خواهران ماندگار در عرصه معماری ایرانی؛ خواهران ایرانی-آمریکایی حریری معماران برتر جهان در سالهای 2004 و 2012 بوده اند. خواهر بزرگتر، مژگان، در سال 1955 در ایران بدنیا آمد و خواهر کوچکتر، گیسو، یک سال بعد از آن یعنی در سال 1956 در ایران متولد شد.


هر دو آنها تحصیلات خود را در دانشگاه کرنل گذراندند و بعد طی کردن دوره های مختلف زیر نظر استادهای برتر معماری، شرکت معماری خود تحت عنوان شرکت حریری اَند حریری را در سال 1986 در نیویورک تاسیس نمودند.

مطالعه کنید : گیسو و مژگان حریری، معمار رویاهای خود هستند

گیسو و مژگان حریری
  1.  نسرین سراجی

نسرین سراجی از معماران زن ایرانی است که در سال 1957 در تهران بدنیا آمد. او در سال 2011 نشان شوالیه لژیو دونور را دریافت کرد. او از بنیانگداران آتلیه سراجی در پاریس و رییس مدرسه عالی معماری پاریس است.

نسرین سراجی در سال 1983 از مدرسه معماری انجمن معماری لندن فارغ التحصیل شد و در سال 1989 به پاریس نقل مکان کرد. بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ سراجی به عنوان استاد و دارای کرسی در دپارتمان معماری دانشگاه کرنل در ایتاکا نیویورک کار می‌کرد.

نسرین سراجی

سال بعد از آن، به عنوان رئیس مدرسه عالی معماری پاریس مالاکه انتخاب شد و همچنین تدریس در آکادمی هنرهای زیبا وین را آغاز کرد، جایی که به عنوان استاد چندرشته‌ای در زمینه‌های بوم‌شناسی، پایداری و حفاظت فعالیت می‌کرد. نسرین همچنین در سال ۲۰۱۴، به عنوان ۱۰۰امین استاد مدعو طراحی در دانشگاه هنگ کنگ انتخاب شد.


 

 

  1. نکتار پاپازیان

معمار ارمنی تبار ایرانی از اولین معماران زن ایرانی متعلق به نخستین نسل از دانش آموختگان رشته معماری دانشگاه تهران می باشد. وی در اراک بدنیا آمد و تحصیلات متوسطه را در تهران گذراند و بعد از اخذ دیپلم وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد که نخستین دانشجو دختر معماری در آن زمان بود. بعد از آن به فرانسه رفت و در آنجا ادامه تحصیل داد.

نکتار پاپازیان

وی در سال 1338 به ایران بازگشت و دفتر معماری خود را تاسیس کرد و تا سال 1358 به فعالیت خود ادامه داد. نکتار پاپازیان اکنون 89 ساله است و ساکن پاریس می باشد.

آثار: دانشگاه جندی شاپور اهواز، نخستین طرح جامع تبریز، گمرک آستارا، دبیرستان جامع بوعلی همدان

  مطالعه کنید :

معروف ترین معماران ایرانی

آشنایی با ۱۰ نفر از معروف ترین معماران دنیا

  1. لیلا عراقیان

شروع علاقه لیلا عراقیان به معماری از آنجایی بود که آن را ترکیبی از ریاضی و نقاشی می دید؛ به همین دلیل بعد از اخذ دیپلم خود در سال 1380 وارد دانشگاه شهید بهشتی شد. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا گرفت و در سال 1384 همراه با همکار خود، علیرضا بهزادی، شرکت سازه های پارچه ای دیبا را تاسیس کرد.

لیلا عراقیان

این شرکت بعد از اجرای ساز ه های چادری پارک آب و آتش، به مسابقه طراحی پل طبیعت دعوت شد و برنده شد.


مطالعه کنید : دانشگاه بریتیش کلمبیا ، محل تحصیل لیلا عراقیان

آثار: پل طبیعت تهران، استادیوم بی سی پلیس

  1.  فرشید موسوی

فرشید موسوی از معماران معروف ایرانی بریتانیایی و بنیانگذار دفتر معماری فرشید موسوی است. وی تا 13 سالگی در شیراز زندگی کرده است و بعد از آن برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. او دانش آموخته دانشگاه کینگز لندن، دانشگاه داندی و دانشکده معماری کالج دانشگاهی لندن می باشد.

فرشید موسوی به مدت 8 سال در اتحادیه معماری لندن مشغول به تدریس بود و در همین حین ریاست موسسه معماری فرهنگستان هنرهای زیبا در وین را نیز برعهده داشت.

فرشید موسوی

در ژوئن ۲۰۱۱، موسوی افتتاح کار جدید خود، معماری فرشید موسوی (FMA)، مستقر در لندن را اعلام کرد. در اکتبر ۲۰۱۲، اولین موزه FMA، اولین ساختمان در آمریکا و موزه هنرهای معاصر کلیولند، به روی عموم مردم گشوده شد. در اوت ۲۰۱۲، آن با عنوان «معماری و احساسات» برجسته در نسخه سیزدهم از معماری دوسالانه ونیز در ایتالیا نصب و راه اندازی شد. «معماری فرشید موسوی» همچنین فروشگاه مورد علاقه ویکتوریا بکهام در لندن که در سپتامبر ۲۰۱۴ افتتاح شد را طراحی کرد.


او در حال حاضر، در تعدادی از پروژه‌های بین‌المللی از جمله مجتمع‌های مسکونی در منطقه مونپلیه و ناحیه لا دفنس در پاریس، فرانسه و همچنین یک برج اداری در لندن، انگلستان کار می‌کند.

آثار: فروشگاه ویکتوریا بکام، هنگ کنگ، چین؛ فروشگاه فلگشیپ ویکتوریا بکام، لندن؛ مجتمع اداری پلاک ۱۳۰ خیابان فنچورچ، لندن؛ موزه هنرهای معاصر، کلیولند؛ مجتمع مسکونی لا دیفانس، پاریس