تهران مصور با مطالب متنوع و مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هنری در هزار شماره و در قالب چهار دوره از سال ۱۳۰۸ تا سال ۱۳۶۰ منتشر شده‌ است.

 

فعالیت مجله تهران مصور به چهار دوره تقسیم می‌شود که اولین دوره به صاحب امتیازی عباس نعمت از ۱۳۰۸–۱۳۲۰ در تهران در ۱۶ صفحه و با قطع وزیری بزرگ، روزهای شنبه هر هفته منتشر می‌شد.

مقالات آن عمدتاً اجتماعی، تاریخی و فکاهی و شامل اخبار روز بود و به لحاظ محتوا نشریه خوبی به‌شمار می‌رفت. تهران مصور در ۱۳۲۰ شمسی برای مدتی تعطیل شد.

از خرداد ماه ۱۳۲۱ به صاحب امتیازی احمد دهقان منتشر شد و پس از ترور و قتل احمد دهقان، در ۱۳۲۹ مهندس والا صاحب امتیاز و محمود رجاء سردبیر آن شدند. در این دوره نویسندگانی چون:

سیامک پورزند، حسین سرفراز، اسماعیل رائین، لعبت والا، منوچهر محجوبی، اسماعیل یگانگی و صدرالدین الهی با این مجله همکاری داشتند.

شماره ۶۱ - خرداد ۱۳۲۳
شماره ۶۱ - خرداد ۱۳۲۳

قتل سردبیر تهران مصور

انتشار این نشریه تا 1329ش که احمد دهقان  به قتل رسید، ادامه داشت. احمد دهقان در ششم خرداد سال ۱۳۲۹ در دفتر تماشاخانه تهران در خیابان لاله زار به دست حسن جعفری کارمند شرکت نفت انگلستان ترور شد. عده‌ای معتقدند حسن جعفری عضو گروه کیانوری – روزبه در حزب توده ایران بوده‌ است. عده دیگری برآنند که رزم آرا که به‌تدریج از دربار فاصله گرفته و در اندیشه کودتا علیه شاه بود، این ترور را ترتیب داد. رزم آرا و کیانوری هر دو دست داشتن در قتل دهقان را رد کرده‌اند.

بررسی اسرار قتل احمد دهقان

دهقان پس از ترور به بیمارستان شماره ۲ ارتش انتقال یافت و پس از عمل جراحی روی طحالش درگذشت. حسن جعفری در محاکمه‌ای جنجالی و علی‌رغم تلاش وکلای مدافعش به اعدام محکوم و در ۲۵ فروردین ۱۳۳۰ اعدام شد. بعدها اسنادی به دست آمد که نشان می‌داد قاتل اصلی شخصی به نام قبادی از افسران توده‌ای شهربانی با نام‌های مستعار جاوید و دهقان نائینی بوده‌است.

پس از قتل دهقان،‌ دوره سوم انتشار آن با صاحب امتیازی عبدالله والا و سردبیری محمود رجاء آغاز شد که تا 1353ش منتشر و طی این مدت هزار شماره منتشر کرد. تیراژ تهران مصور در اوج فعالیت به 1500 نسخه می‌رسید که 30% آن در تهران و بقیه در شهرستانها فروش می‌رفت.

تهران مصور : اگر یک میلیون تومان پول پیدا کنید، آن را چگونه خرج می کنید؟

مطالعه کنید :

نگاهی به مطبوعات معاصر ایران | قسمت اول : مجله زن روز 

نگاهی به مطبوعات معاصر ایران | قسمت دوم : هفته نامه فکاهی توفیق

تهران مصور بعد از انقلاب اسلامی در ایران

ستار لقائی در اواسط دهه ۱۳۴۰ سردبیری این نشریه می‌شود و با افرادی چون: علی اصغر افراسیابی، هادی خرسندی، حسن شهرزاد، احمد اللهیاری و کریم میرزالو همکاری می‌کند و این تیم تا سال ۱۳۵۳ به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در ۲۹ مرداد ۱۳۵۳ به دستور عباس هویدا ، روزنامه و هفته نامه و ماهنامه تعطیل می‌شود و عبدالله والا نیز مجله را می‌بندد و این حرفه را کنار می‌گذارد تا شهریورماه ۱۳۵۷ که مجله تهران مصور دوباره با مدیریت او شروع به کار می‌کند و سردبیری آنرا مسعود بهنود به عهده می‌گیرد.

تهران مصور به سردبیری مسعود بهنود

شورای انقلاب فرهنگی با تصویب لایحه مطبوعات در تابستان ۱۳۵۸ شمسی از انتشار این مجله، به دلیل وابستگی به ساواک، جلوگیری کرد.