اگر باغچه‌ای در منطقه‌ای معتدل و سرد دارید  به ژاپنی  گزینه مناسبی برای باغچه و روف گاردن (بامِ سبز) شماست. این درختچه خزان‌کننده، بومی چین و ژاپن است و بسته به گونه، ارتفاعش ۵۰ سانتیمتر تا بیش از ۲ متر خواهد بود. رشد این گیاه، متوسط تا کند است و به دلیل شکوفه‌های بسیار زیبای و خوش‌رنگش در گروه گیاهان زینتی قرار گرفته و در طراحی فضای سبز استفاده می‌شود.

 مشخصات علمی

 مشخصات ظاهری

برگ

برگ‌ها بیضی شکل و دندانه‌دار، به رنگ سبز تیره، ضخیم و با لمس چرمی هستند. طول این برگ‌ها بسته به گونه‌های مختلف، از ۳ تا ۱۴ سانتیمتر است و بعد از گل‌ها بر روی ساقه‌های خاردار گیاه ظاهر می‌شوند.

گل:

این گیاه، از همان سال ابتدای عمرش، گل می‌دهد و بین ۳ تا ۵ سال بعد، به بلوغ می‌رسد. گل‌ها باتوجه به شرایط اقلیمی، از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت، بر روی ساقه‌های قدیمی و عریان گیاه، ظاهر می‌شوند. این گل‌ها، بسته به گونه، به رنگ‌های قرمز لاکی، سفید، صورتی و یا ترکیبی از این رنگ‌ها دیده خواهند شد.

برای مطالعه بیشتر:

گل ِ خورشیدی

پرسیلِ ضد سرطان

میوه:

میوه این گیاه، بِه‌های زردرنگی است که بعد از گل‌ها، بر روی شاخه‌ها ظاهر خواهند شد و شبیه به سیب یا همان بِه کوچک هستند. قطر میوه، بین ۳ تا ۱۰ سانتیمتر است. این میوه‌ها خوراکی بوده و برای درست کردن پای بِه یا مربا مورد استفاده قرار می‌گیرند. دانه‌های داخل میوه به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای‌ست و همان مصرف دارویی بِه دانه را دارد؛ در واقع، خوردن لعاب ایجاد شده‌شان در آب، به درمان سرفه کمک می‌کند.

نیازهای محیطی

نور:

این گیاه سایه – آفتابدوست است ولی در مکانی با نور کافی، گل‌دهی بهتری خواهد داشت.

دما:

دمای ایده‌آل برای رشد مطلوب آن ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد است و تا دمای ۲۵- درجه سانتیگراد را هم در زمستان تحمل می‌کند. در واقع، بِه ژاپنی از گیاهان مناسب مناطق سردسیری‌ست و بهترین رشد را در این مناطق دارد.

آبیاری:

بسته به دمای محیط، هفته‌ای یک‌بار یا دوهفته یک‌بار، آن را آبیاری کنید. این گیاه در دسته گیاهان با نیاز آبی متوسط قرار دارد. اگر آن را در گلدان می‌کارید، به زهکشی مناسب، دقت داشته باشید و از غرقابی کردن آن بپرهیزید.

تکثیر

قلمه:

در اواخر بهار یا اوایل پائیز، قلمه‌هایی حاوی جوانه، از انتهای ساقه جدا کرده، ریشه‌دار کنید و در گلدانی مجزا بکارید. گیاه جدید را به طور منظم آبیاری کنید.