«از کودکی همیشه دنیای بازی خودمان را با هم اختراع می کردیم، هنوزم که هنوزست انگار دنباله روی همان روزها هستیم.»

این ها بخشی از سخنان گیسو حریری است. مژگان و گیسو حریری که امروز یکی از شناخته ترین معماران در عرصه طراحی ساختمان هستند، بخش عظیمی از موفقیت خود را مدیون دوران کودکی شان می دانند. از دید گیسو حریری موفقیت رسیدن به اهدافی است که در ذهن خود تعریف کرده است. این دو خواهر دست در دست هم دنیای معماری را به دنبال آفرینش شکلی تازه فتح کرده اند. امروز آنها نه تنها افتخار ایران بلکه به عنوان دو زن موفق و خودساخته افتخار تمام زن های جهان هستند.

وقتی به گذشته مژگان و گیسو حریری سرک می کشیم نکته جالب توجه تاثیر اقلیم و کودکی بر میزان موفقیت و خلاقیت این دو خواهر است. به گفته گیسو حریری آنها از همان ابتدا به جمع آوری سنگ ها و کریستال ها علاقه مند بودند و ساختارهای آن ها را بررسی می کردند. شکل های انتزاعی، هندسه نامتقارن و الگوهای طبیعی آن ها که در معماری ایران و معماری مدرن غرب نیز مشهود است، برایشان آموزنده و جالب بوده است.

خواهران حریری هر دو زاده کرمانشاه هستند و کودکی خود را در مناطق کویری آن ناحیه گذرانده اند. البته به گفته خودشان بخشی از کودکی آنها نیز در اصفهان شکل گرفته است، هنگامی که برای تعطیلات تابستانی به خانه مادربزرگ و پدربزرگشان می رفته اند.

به گفته مژگان حریری اثر زندگی کویری و زیبایی بناهای اصفهان در طراحی آثارشان کاملا مشهود است. مژگان حریری متولد سال ۱۳۳۴ است. او مدرک کارشناسی را در سال ۱۳۶۰ و مدرک کارشناسی ارشد را دو سال بعد از دانشگاه کرنل دریافت کرده است

نمای خارجی مجموعه‌ی خانه‌های سالرزبورگ، شش خانه در کنار هم

 

گیسو حریری با فاصله سنی یک سال، از مژگان حریری کوچک تر است. او همانند خواهر بزرگ دقیقا در همان دانشگاه کرنل نیویورک تحصیل کرده و مدرک کارشناسی ارشدش را در از دانشگاه کرنل دریافت کرده است.


گپ و گفت با کامبیز شریف،‌ مجسمه ساز در ونکوور



او یکی از مهم ترین دلایل موفقیتش را پرورش در خانواده ای می داند که به رویاهایش بها داده اند. گیسو حریری به همراه خواهرش همزمان با تحصیل در رشته معماری، در برنامه مطالعاتی در زمینه معماری هلند و خانه سازی مدرن به همراه یکی از اساتید برجسته دانشگاه کرنل شرکت کرده اند. پروژه های دانشجویی وی در گالری فیلیپه بونافونت در سان فرانسیسکو به نمایش درآمدند و در مجله دانشگاهی کرنل نیز به چاپ رسیدند. او تجربه تدریس به عنوان استاد افتخاری در دانشگاه کلمبیا را هم دارد.

پروژه های دانشجویی وی در گالری فیلیپه بونافونت در سان فرانسیسکو به نمایش درآمدند و در مجله دانشگاهی کرنل نیز به چاپ رسیدند. او در دفتر جنینگز و شتوت نیز مشغول به کار بود.

برای مطالعه بیشتر:

مفهوم نشیمن در معماری مسکونی معاصر

برندگان جایزه معمار ۱۴۰۰ 

مژگان و گیسو حریری

خانه دیجیتال

یکی از موفق ترین و جذاب ترین پروژه های این دو خواهر پروژه  خانه دیجیتال  است. آنها در سال ۱۳۷۹ به موزه هنر مدرن آمریکا یک خانه دیجیتال مفهومی با نام  خانه غیرخصوصی  ارئه دادند. این خانه که از فولاد و کریستال صفحه نمایش ها ساخته شده بود، یکی از منحصربه فردترین سازه ها در زمان خود بود و موفق به کسب جوایز متعددی شد. این هنر مفهومی بلافاصله توجه همگان را به خود جلب کرد.

خانه دیجیتال

در آشپزخانه این خانه دیجیتالی، غذاها با همکاری سرآشپز مجازی طبخ می شد. از ویژگی های جذاب دیگر این خانه مجهز بودن هر اتاق خواب به پنل ضبط رویا بود. مژگان حریری در یکی از مصاحبه هایش می گوید:

«این ایده ها شبیه به شعر می ماند که در وجود ما نهفته است. شعر در DNA ما ایرانی هاست. شما با حداقل کلمات می توانید جهان را توصیف کنید. بنابراین، با زبان معماری و با چند عنصر ابتدایی، می توانید تمام جهان خود را توصیف کنید.»

 

جایزه های معماری که خواهران حریری تا کنون دریافت کرده اند

جوایز

نوع نگاه تازه، سبک نوین در معماری و الهام از معماری ایرانی و تلفیق آن با علم و استفاده از متریال نو و طبیعی، شیوه معماری این دو خواهر خیلی زود مورد توجه استادان فعال در زمینه معماری قرار گرفت. آن ها نه تنها موفق به دریافت جوایز متعددی شدند بلکه آثار این دو خواهر برای چندین بار متوالی در موزه هنرهای معاصر آمریکا به نمایش درآورده شده است. خواهران حریری به عنوان د معمار برجسته در همایش های معنبر معماری سخنرانی کرده اند و امروزه اسم و رسم آنها یکی از شناخته شده ترین نام ها در عرصه معماری است. از جوایز خواهران حریری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی تالار مشاهیر، مجله اینتریور دیزاین، ۲۰۰۵
  • فرهنگستان هنر و ادب آمریکا، جایزه معماری فرهنگستان، ۲۰۰۵
  • جایزه­ ی طراحی مهمان ­نوازی (کافه مرکزی خوان والدس، نیویورک)، ۲۰۰۵
  • صد طراح و معمار برتر جهان، جایزه­ ی آرکیتکچرال دیزاین، ۲۰۰۴
  • دهکده سنت مارک (فینالیست مسابقه)، تورنتو، ۲۰۰۴
  • صد معمار برتر شهر، نیویورک مگزین، ۲۰۰۲
  • ۴۰ معمار زیر ۴۰ سال، ۱۹۹۶
  • آرکیتکچرال رکورد، خانه­ های ماندگار، ۱۹۹۵ (پروژه کلبه خلیج باری)
  • انجمن معماری نیویورک، ۱۹۹۵
  • نهمین دوسالانه معماری پان­امریکن، ۱۹۹۴ (پروژه خانه گورمان)
  • طراحی سالانه اینتریور دیزاین ، جایزه محیط، ۱۹۹۳ (پروژه کارگاه های موسیقی JSM)
  • انتخاب سازندگان، جایزه بزرگ طراحی ۱۹۹۳ (پروژه خانه نیوکنان)
  • آرکیتکچرال رکورد، خانه های ماندگار، ۱۹۹۳ (پروژه خانه نیوکنان)
  • معماران پیشرو، معماران جوان، ۱۹۹۰
  • انجمن معماری نیویورک، گردهمایی معماران جوان، ۱۹۹۰


 

شرکت حریری_حریری در سال ۱۹۸۶ به وسیله مژگان و گیسو تاسیس شد. این شرکت در شهر نیویورک مرکزیت دارد و کارهای آنان توسط افرادی چون استیون هال در نمایشگاه‌های نیویورک معرفی گردیده و ریچارد مایرنیز با آنان کتابی منتشر نموده‌است.