مالزی کشوری است که در آن تنوع قومی زیادی وجود دارد، همین امر سبب شده که نژادهای مختلفی با اعتقادهای مذهبی گوناگون همچون اسلام، بودائیسم و هندوئیسم به همراه معابد و مساجد مذهبی خود در کمال آرامش و صلح در کنار یکدیگر به راحتی زندگی کنند. اکثر معابدی که در مالزی واقع شدند خیلی قدیمی و تاریخی‌اند به همین دلیل مسافران و گردشگران زیادی به این معابد سر می‌زنند و احترام زیادی برای آنها قائل می‌شوند.

معبد باتو کیو (Batu Cave) مالزی، عبادتگاهی است باستانی که در 13 کیلومتری شمال کوالالامپور مالزی واقع شده است. همسایگان این معبد را غارها، تپه ها، و رودخانه باتو تشکیل می دهند. نامِ معبد باتو برگرفته از همین رودخانه است.

تا قبل از سال 1920 رسیدن به این معبد گاهی از مسیر صعب العبور از میانِ کوه ها و تپه ها صورت می پذیرفت. اما از 1920 به بعد، در مسیر گردشگران و زائران اقدام به ساختِ 268 پله در دلِ این کوه شد که دسترسی به این محل عبادت تسهیل گردد. معبد باتو کیو یکی از معروفترین معابد دین هندو در خارج از کشور هندوستان می‌باشد. سالانه بیش از ۱٫۵ میلیون نفر از این معبد دیدن می‌کنند که از این رو این معبد را به یکی از پر بازدیدترین اماکن مذهبی جهان بدل کرده‌ است.

معبد باتو کیو مالزی

باتو کیو محل برگزاری یکی از مهمترین جشن‌های آیین هندوست که به جشن سالانه تایپوسام معروف است، مراسم تایپوسام در آخر ماه ژانویه هر سال برگزار می شود.

جهانگردی با پلاک۵۲:

گشت و گذار در فلورانس ایتالیا – قسمت دوم

برج تلویزیون سئول، جذاب ترین سازه خواهر خوانده تهران

در ونکوور، از این ۱۰ موزه حتما بازدید کنید

در این مراسم افراد زیادی از غروب روز قبل جشن، در معبد سری ماهاماریامان جمع می‌شوند و درساعات اولیه روز بعدش، همراه با مراسمی به معبد باتو کیو در سلانگور می‌روند و به دیگر مریدان حاضر این معبد می‌پیوندند تا مراسم را به خوبی اجرا کنند. این مراسم زیبا و رنگارنگ حدود هشت ساعت طول می‌کشد.

معبد باتو کیو مالزی

مجسمه خدای توسط 15 مجسمه ساز هندی به بلندای 42 متر و با 300 لیتر طلا روکش شده است و هندوها این مجسمه را به عنوان نگهبان معبد از شر و بدی و جنگجویی برای خوبی ها در این محوطه ساخته اند.

به غار باتو غار میمون ها نیز می گویند زیرا آنها همه جا هستند و تماشای آنها سرگرم کننده است و برخی از گردشگران به آنها غذا می دهند، سعی می کنند با آنها سلفی بگیرند و یا حتی آنها را لمس کنند.

هندو های معبد باتو عقاید جالبی دارند. اصول دین هندو عبارت است از اعتقاد و احترام به کتاب‌های باستانی و سنت‌های دینی و پرستش خدایانی که به ظهور آن‌ها در دوره‌های کهن باور دارند.




تناسخ (به معنی اینکه هر انسانی پس از مرگ مجدداً در شکل دیگری متولد می‌شود) مورد پذیرششان است و به بهشت وجهنم که در ادیان ابراهیمی توصیف شده‌است بی اعتقاد هستند. رعایت مقررات طبقات اجتماعی در معاشرت و ازدواج، همچنین احترام به موجودات زنده، به‌ویژه گاو، به عنوان نماد حاصلخیزی زمین، از اصول دین هندوهاست.

معبد باتو کیو مالزی

معبد میمون ها از 3 غار بزرگ با سقف های بسیار بلند که از آن ها به عنوان غار اصلی یاد می شود و همچنین چندین غار کوچک تر دیگر تشکیل شده و نکته جالب در مورد تمامی این غارها نقاشی ها و مجسمه های کوچک و بزرگی است که در آن ها نگهداری می شوند و تمامی وسایل این غار همانند آیین هندوها شگفت انگیز است.

چهارصد میلیون سال قبل این تپه ها و غارها، در نتیجه چندین دگردیسی زمین شناسی از دریاچه ای ما قبل تاریخ و از سنگ های آهکی تشکیل شده است و جالب است بدانید که اولین کاشفین و ساکنین این تپه بعد از میمون ها، مردمان قبیله ” Temuan “ بودند که از ورودی های غار باتو به عنوان پناهگاه استفاده کرده و به طور مخفی در آن زندگی می کردند.

در سال 1860 میلادی چینی هایی که به مالزی مهاجرت کرده بودند به دنبال استخراج چلغوز، برای حاصلخیز کردن خاک زمین های کشاورزی شان به این تپه آمدند اما ویلیام هوراندی ” William Horandy ” با شناسایی غارها و منتشر کردن مستندات آن در سال 1887 میلادی غار باتو را به ثبت رساند و نامش را جاودانه کرد و به شهرت رساند سال ها بعد تاجر هندی به نام تامبوسامی ” Thamboosamy در بازدیدی که از بزرگترین غار این تپه داشت تصمیم گرفت از این جا پرستشگاهی به سبک هندو بسازد و آن را پیشکش به خداوند ” مورگن  Murugan ” نماید ، بنابراین ساخت و ساز آغاز گردید.

در ضمن مجسمه ساز ها و نقاش های زبردست، درون و بیرون غارها را با سازه ها و مجسمه های مذهبی مزین کردند و غار باتو با سرعت هر چه تمام، به مقصدی برای زائران هندو و گردشگران از سراسر دنیا تبدیل گردید. البته نباید فراموش کنیم که صاحبان اصلی این غارها میمون ها هستند.