اهمیت نور در زندگی ما بسیار زیاد است، تا حدی که مردم کشورهایی که تابش نور آفتاب به آنها کمتر است، دچار استرس، افسردگی و یا حتی بی خوابی می شوند و برای رفع این بیماری ها از نوردرمانی استفاده می کنند. بنابراین نور اتاق خواب باید به گونه ای باشد که ما یک خواب راحت و با کیفیت بالا داشته باشیم.

غروب خورشید و القای خواب

ما از طبیعت آمده ایم و رابطه خیلی عمیقی با نور خورشید داریم، در نتیجه درست کردن نوری مثل نور خورشید وقتی غروب می کند، می تواند در القای خوابیدن به ما کمک کند، چون غروب برای ما نشانه تمام شدن روز است و ما را برای استراحت کردن آماده می کند و آرامش ما را افزایش می دهد.

ترکیب نور گرم و سرد برای اتاق خواب

نور غروب در فضا گرم و ملایم است، به همین دلیل نورهای زرد یا آفتابی بهترین انتخاب برای اتاق خواب ها هستند و کیفیت خواب ما را بالا می برند. بنابراین برای اینکه بتوانیم خواب راحت تری داشته باشیم، قبل از اینکه بخواهیم برای اتاق خواب لامپ بخریم، بهتر است که دمای آن را چک کنیم که بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلوین باشد.

مقیاس کلوین

اشتباهی که ما انجام می دهیم این است که فقط یک منبع نور برای اتاق خواب در نظر می گیریم. سعی کنید برای اتاق خواب نور گرم و سرد محیطی را با هم داشته باشید.

 نور سرد به ما کمک می کند که در انجام کارهایمان انرژی داشته باشیم و هوشیاری ما را بالا می برد، مشکلی که دارد این است که ساعت درونی یا همان ساعت زیستی بدن ما را به هم می ریزد و باعث می شود که کیفیت خواب ما پایین بیاید و نتوانیم درست بخوابیم.

برای مطالعه بیشتر:

شش راهکار برای داشتن یک خواب راحت شبانه

۱۰ ایده‌ی ساده ولی تاثیرگذار برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

پس انداز و کاهش استرس به سبک زندگی مینیمالیستی

منبع نور برای اتاق خواب

بنابراین بهتر است از نور سرد درطول روز استفاده کنیم و برای قبل از خواب از نور گرم استفاده کنیم. ما عموما منابع نوری داریم که فقط در سقف جای گذاری شده اند. غروب برای ما زمان استراحت است و اگر در طبیعت دقت کرده باشید، وقتی خورشید غروب می کند، پایین تر از دید ما قرار دارد، در نتیجه بهتر است که ما این را از طبیعت کپی کنیم و نوری را داشته باشیم که بتواند پایین تر از دید ما قرار بگیرد.

پس باید از آباژور یا چراغ های دیواری استفاده کنیم که بتوانند این حس را به ما القا کنند. فراموش نکنید نور غروب ملایم است وما هم باید یک نور ملایم ایجاد کنیم.

برای مطالعه شما: ۶ اصل مهم طراحی داخلی کدامند؟

کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی هنگام خواب

اشتباه آخر که همه ما آن را انجام می دهیم این است که وسایل الکترونیکی خودمان را تا زمان خواب به همراه خود داریم. ولی خیلی خوب است که آنها را کنار بگذاریم. زیرا لوازم الکترونیکی مثل تلفن، لپ تاپ، تبلت و … یک نور آبی تولید می کنند که باعث ترشح ملاتونین در ما می شود.

ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری ما را کنترل می کند و اگر در بدن ما زیاد ترشح شود، باعث می شود که ما خوابمان نبرد و یا زمانی که خواب هستیم از خواب بپریم.