طراحی دکوراسیون داخلی دانشی فراگیر است که وسعت زیادی را در خود جای داده است. به همین دلیل هرگز نمی توان همه آن اطلاعات را در قالب یک مقاله و مطلب بیان نمود. اما در این میان می توان کاربردی ترین و اصولی ترین مفاهیم را شناسایی کرده و سپس آنها را در جایگاه خود دسته بندی نمود تا با شناخت بهتر و دقیق تری اقدام به رعایت اصول و کاربردی در امر دیزاین و طراحی داخلی نمود. با ما همراه باشید تا از این ۶ اصول مهم طراحی داخلی آگاهی پیدا کنید و در صورت لزوم از آنها در فضای داخلی خود استفاده نمایید.

اصل اول: تاکید

از مهمترین ویژگی های اصول مهم طراحی داخلی است که می تواند کل طراحی فضای شما را تحت شعاع خود قرار دهد. چرا که با رعایت اصولی و ماهرانه از این ویژگی می توانید به افزایش جذابیت بصری فضای خود کمک زیادی کرده باشید. در دنیای طراحی داخلی تحت عنوان  نقطه کانونی  نیز شناخته شده است. برای مثال زمانی که شما از یک شومینه و آینه در فضای نشیمن خود استفاده می کنید و مبلمان خود را در حول آن قرار می دهید، در این حالت شومینه و آینه در اصل نقش نقطه کانونی را بر عهده می گیرند.

 

و یا اگر در فضای نشمین خود به جای شومینه و آینه از تلویزیون برای گردهمایی استفاده کنید؛ تلویزیون به عنوان تاکید فضا محسوب می شود. به همین ترتیب می توانید با تاکید بر هر یک از المان ها در فضاهای دیگر، نقطه کانونی شاخص ایجاد کنید که کل فضا را تحت شعاع خود قرار دهد.



اصل دوم: تضاد

تضاد در طراحی و دکوراسیون داخلی در نوع فرم، متریال، رنگ، بافت و اندازه اجسام با یکدیگر خلاصه می شود. براحتی می توان با ایجاد تضاد در فضای داخلی، تفاوت های جذابی ایجاد نمود. در واقع تضاد باعث می شود تا از یکنواختی بیش از حد کاسته شود و در عوض شادابی و نشاط افزایش پیدا کند.

مطالعه کنید: ۱۰ ایده‌ی ساده ولی تاثیرگذار برای دکوراسیون خانه‌های کوچک

زمانی که شما در قفسه کتابخانه خود از اجسام دکوری متفاوت استفاده می کنید، و یا از چیدمان متفاوت کتابها برای چیدمان کل کتابهای کتابخانه بهره می برید و یا با نورپردازی متفاوت در میزان شدت نور و یا رنگ و یا زاویه های متفاوت نور در بین قفسه ها استفاده می نمایید، شما تضادی زیبا ایجاد نموده اید.

اصل سوم: تکرار

تکرار یا ریتم از جمله مواردی می باشد که به احتمال زیاد از آن زیاد شنیده اید. تکرار در طراحی داخلی می تواند در هر ویژگی از جمله طرح، رنگ، بافت، متریال، اندازه، شکل، اجسام و اصولا هر المان معماری در فضا صورت گیرد.

 

درواقع این تکرار در فضای داخلی باعث اتصال آن ویژگی های مشابه و متشابه با یکدیگر می شود که در نتیجه باعث یکپارچکی و انسجام کلی طراحی می شوند.

شما با تکرار چیدمان چندین تابلو کوچک و یا متوسط در کنار یکدیگر در فضای نشمین و یا هال خود، می توانید ریتمی موزون در این فضا ایجاد نمایید.

اصل چهارم: تعادل

توزیع یکنواخت وزن بصری فضا از اجسام، اشکال، رنگ ها، بافت ها و متریال هاست که در نهایت باعث ایجاد حس پایداری و ثبات فضایی شود. باید سعی کنیم تا جایی که می توان تعادل یکنواختی را با در دست داشتن مبلمان و اکسسوری موجود در فضا ایجاد نماییم تا بتوانیم در فضایی متعادل و همگون زندگی کنیم.

مطالعه کنید: طراحی و استفاده از رنگ برای تغییر روحیه

البته این تعادل هرگز به این معنی نمی باشد که پایتان را فراتر از کلیشه های رایج طراحی بگذارید و همه فضاهای خود را به صورت کاملا متقارن طراحی نمایید. تعادل هرگز به معنی تقارن نیست؛ بلکه به این معنی است که تمام وزن المان های طراحی فضا را به صورت متعادل در کل فضا توزیع نمایید و بگسترانید. به طوریکه یک سمت سنگین تر از فضای دیگر نشود.

برای مثال شما با قرار دادن یک آباژور بر روی میز عسلی در یک سمت کاناپه، می توانید یک یا چند تابلوی کوچک از اعضای خانواده خود را بر روی میز عسلی سمت دیگر کاناپه قرار دهید تا بدین شکل تعادل بصری بین تابلو و آباژور در این فضا به طور یکنواخت تقسیم شود.

اصل پنجم: مقیاس و تناسب

فاکتور بسیار مهم دیگری که باید حتما در معماری و به طور کل طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هر فضایی رعایت شود، مبحثی به نام مقیاس و تناسب است. در واقع مقیاس به معنی اندازه اجسام با یکدیگر است. و تناسب به معنی ارتباط و نسبت کل اجسام با یکدیگر در فضا می باشد.

زمانی که شما از دو یا سه گلدان مشابه در مقیاس های کوچک، متوسط و بزرگ در کنار یکدیگر بر روی قفسه کتابخانه خود استفاده می کنید، در واقع شما از فاکتوری مهم و منحصر به فرد به نام مقیاس استفاده نموده اید. (البته در این مرحله شما از فاکتور دیگری به نام تکرار نیز بهره برده اید. تکرار اجسام مشابه با یکدیگر.)

اما زمانی که در کل نگاهی به کل این قفسه می اندازید، باید تمامی آبجکت ها و نیز این گلدان ها، در یک نسبت و تناسبی دقیق و مناسب با کتابخانه شما قرار گیرند؛ به طوریکه شاهد ناهمگونی بصری در کل فضا نباشیم.

اصل ششم: هماهنگی

زمانی که همه آبجکت های فضا از جمله المان های معماری، مبلمان، اکسسوری، چیدمان، تزیینات و … با یکدیگر در هماهنگی کامل به سر ببرند. یعنی همه این عوامل دارای اشتراکاتی در طرح و نقش، رنگ، شکل، بافت، متریال، مقیاس و اندازه باشند.

مطالعه کنید: پس انداز و کاهش استرس به سبک زندگی مینیمالیستی

زمانی که شما توانسته باشید از مجموعه فاکتورها و عواملی در فضا بهره ببرید که همگونی زیبای بصری در کنار یکدیگر داشته باشند، شما موفق به اعمال فاکتور مهمی به نام هماهنگی شده اید.

برای مثال اگر در طراحی فضای نشمین خود، از پرده ای با نقش زیگزاگ استفاده نموده اید، می بایست این نقش را به گونه ای خلاقانه بر روی نقش پارچه مبلمان و یا کوسن ها و یا فرش و یا کاغذ دیواری فضای نشیمن خود نیز رعایت نمایید تا بتوان در مجموع به هماهنگی مناسبی در فضا دست یافت.

حال که با این ۶ اصل مهم طراحی داخلی آشنا شده اید، می توانید با کمک گرفتن از هر یک از این اصول، فضای داخلی خود را متحول نمایید. همه مباحث بیان شده در این مطلب به صورت کلی بوده؛ زیرا به دلیل گستردگی هر عنوان، می توان ساعت ها مطلب و مثال بیان نماییم که قطعا این امر در قالب یک مقاله گنجانده نمی شود.