اگر شما یک کانادایی هستید و از طریق گوگل ترنسلیت این متن را ترجمه می‎کنید و یا اگر ایرانی هستید و دلتان می‎خواهد دوستان کانادایی‎تان را توجیه کنید بهتر است این متن را بخوانید.

به نظر می‎رسد جوامع کانادایی برای برقراری ارتباط و درک بهتر از شرایط زیستی ایرانیان مقیم کانادا ، اعم از فرهنگ، سیاست، اقتصاد و … می بایست در برخی سیاست‎های زیستی خود تغییرات بنیادین اعمال کنند. چرا؟

به خاطر حفظ روح دموکراسی که می گوید در هر جامعه آزاد، نظرات اکثریت آن جامعه می‎بایست در دستور کار قرار گیرد. همان طور که همه می‎دانیم پس از فتح تهرانجلس در آمریکا، ایرانیان این روزها شهرهای کانادا را نیز یک به یک فتح می‎کنند. به ویژه زنان ایرانی در این موضوع نقش پررنگی دارند به نحوی که هم اکنون در جوامع غیررسمی وَنکووِر را «زَنکووِر » می ‎نامند.

پس یک کانادایی عاقل کسی است که قبل از این که برخی قوانین اجباری شوند خودش پیشگام شده و اقداماتی درخصوص درک و شناخت بیشتر فاتحان انجام دهد. با توجهه به مقدمه بالا شما فکر می‎کنید این روزها یک کانادایی به چه وسایلی نیاز دارد؟

  •  خودآموز زبان فارسی برای یاد گرفتن زبان اکثریت:

مثلا در جلسه هیات مدیره یک مجتمع مسکونی که ۶۰ درصد ایرانی هستند و حتما تا چشمشان به هم می‎افتد حال خانم‎باجی و نوه عمه‎ی مریضِ هم را می‎پرسند و نقبی هم به سیاست ایران و اوضاع مملکت می‎زنند، آیا یک کانادایی حاضر در مجمع ضرورت آموزش زبان فارسی را با پوست و استخوان خود حس نمی‎کند؟

گپ و گفت با رونیا کاظمی – نابغه ۹ ساله ایرانی که به ۶ زبان صحبت می کند ( تماشای فیلم کامل)

  •  خودآموز آشپزی ایرانی :

ترجیحا کتاب رزا منتظمی یا نجف دریابندری. برای یادگیری نحوه پخت غذاهای ایرانی از اشکنه تا مرصع پلو و پس از کسب اعتماد به نفس کافی، شرکت در مسابقه بفرمایید شام در زنکوور!


مجموعه برنامه های آشپزی با پارسا : تماشا کنید

  •  خودآموز آموزش رانندگی ایرانی:

یک کانادایی نیاز دارد به منظور خروج از زندگی خشک و یکنواخت خود با برخی هیجانات و مفاهیم بنیادین زندگی ایرانی که باعث تولید آدرنالین در خون شده و سطح نشاط را بالا می‎برد، آشنا شود.



بدین ترتیب او به یک خودآموز آموزش رانندگی ایرانی جهت یادگیری پارک دوبله در نقاط شلوغ ( با پارک دوبل فرق دارد) ، آموزش نحوه دنده عقب گرفتن در بزرگراه‎ها، استفاده بهینه از بوق، دستورالعمل حمل یخچال با موتورسیکلت و … نیاز دارد.

  • خودآموز بوق زدن :

ضرورت دارد یک کانادایی خیلی فوری با مفاهیم بوق شناسی بین ایرانیان آشنا شود. به عنوان نمونه،

  تک بوقِ ریز یعنی سلام چطوری .

بوق ممتد  یعنی هُش! برو کنار بینیم بابا.

  بوق دی‎دیم دیم دی دیم دیم  در کنار ماشینِ عروسِ افراد غریبه، یعنی شیطون ما که می دونیم چقدر خرکیفی الان، اما بیش‎تر فضولی نمی‎کنیم و …

داستان طنز : اصغر آقا فرمون به کانادا می رود

 

  • خودآموز سیاه کردن دیگران :

یک کانادایی می بایست بداند بر خلاف هجمه ای که سر سیاه کردن صورتش به جاستین ترودو شد در جامعه ایرانیان اگر یک نفرخودش را سیاه کند نه تنها اتفاق بد و نژادپرستانه ای نیست، بلکه می‎تواند با دایره زنگی زدن سر چهاراه‎ها درآمدزایی هم داشته باشد. در بین ایرانیان، سیاه کردن دیگران رفتاری زشت محسوب می‎شود نه سیاه کردن خودت!

  • خودآموز استفاده از بادنما :

ایرانیان نسبت به باد و رنگ خیلی حساس هستند و با وزش اولین باد مخالف، تغییر جهت داده و جهت رسوا نشدن خیلی زود همرنگ جماعت می‎شوند. به همین منظور برای این که یک شهروند کانادایی بداند با رفیق ایرانی‎اش چندچند است باید خیلی فوری نسبت به خرید و نصب یک دستگاه ، بادنما و بادسنج ( هر جنسی به جز جنس چینی) اقدام نماید.