موزیک ایران یک ماهنامه تخصّصی موسیقی به زبان فارسی بود که از سال ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۴ به مدیریت بهمن هیربد در تهران منتشر می‌شد. این مجله نخستین نشریه تخصصی درباره موسیقی در ایران بود که مستقل از بودجه دولت فعالیت داشت. آنطور که می‌گویند بهمن هیربد کارمند وزارت دارایی بوده و در حد تفنن ویلون می‌نواخته و مجله موزیک ایران را با همکاری هنرمندان وقت، با هزینه شخصی منتشر می‌کرده است.

بهمن هیربد

موسیقی‌دانان و اندیشمندانی چون ابوالحسن صبا، روح‌الله خالقی، حسین دهلوی، فرامرز پایور، ساسان سپنتا، علیمحمد رشیدی، بهرام بیضایی و … با این ماهنامه همکاری داشتند.

نقدهای بعضاً کوبنده در مجلّهٔ موزیک ایران مایهٔ رنجشِ فراوان بعضی از هنرمندان موسیقی در تهران می‌شد؛ از آن جمله درگیری فیزیکی همراه با الفاظ رکیک بین حشمت سنجری، رهبر وقت ارکستر سمفونیک تهران، و بهمن هیربد، مدیر مجلّه، در باغ سفارت رومانی در تهران.

در این مجله موسیقی علاوه بر مطالب گوناگون و شرح زندگی موسیقیدانان و نوازندگان گذشته معاصر ایران و سایر کشور ها در هر شماره دو آهنگ ضربی از معروف ترین و بهترین تصننیفی های جدید را که به وسیله رادیو تهران اجرا و پخش می شود با نوت و شعر آن منتشر می شد تا علاقه مندان بتوانند از آن ها استفاده کنند.



با گذشت مدتی اندک از انتشار مجله برای آشنا ساختن مردم به اهمیت و مقام ترانه های عامیانه سعی شده بود یک تصنیف محلی از آهنگ های منتشر نشده را با نوت و شعر آن چاپ و در اختیار مردم قرار دهد .




مجله «موزیک ایران» که گاه مورد تمجید و تعریف بزرگان وقت قرار گرفته، طی دوازده دوره منتشر شد و آن را یکی از منابع پژوهشی مهم در تاریخ معاصر موسیقی ایران می‌دانند و حال نیز چند دوره از آن در کتابخانه ملی ایران موجود است.

کشته شدن بهمن هیربد در سانحه اتوموبیل موجب توقف چاپ این ماهنامه شد.