این عکس چند سالی است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ یکی از افراد حاضر در تصویر نافرمانی مقتدارنه‌ای را به نمایش گذاشته است. قابل بیان نیست که چه تعداد مرد در بین جمعیت از روی ترس عمل کرده‌اند و کاملا آگاه بوده‌اند که احترام نگذاشتن به هیتلر برابر با امضای گواهی مرگ آنها است.

مردی که به دیکتاتور سلام نکرد

آگوست لندمسر (تولد: ۲۴ می ۱۹۱۰، مرگ: احتمالاً کشته‌شده در فوریه ۱۹۴۴) کارگر شرکت کشتی‌سازی بلوم + ووس در هامبورگ آلمان بود. وی به دلیل حضور در عکسی که در آن از اجرای سلام نازی خودداری می‌کند بسیار شناخته شده است. این عکس در ۱۳ ژوئن ۱۹۳۶ در هنگام برگزاری مانور نظامی هورست وسل گرفته‌شده‌است.

 

ایرما اکلر و آگوست لندمسر

لندمسر در سال ۱۹۳۱ به حزب نازی پیوست اما دو سال بعد عاشق یک زن یهودی به نام ایرما اکلر شد و در سال ۱۹۳۵ از او خواستگاری کرد. به همین دلیل از حزب طرد شد و درخواست ازدواج او تحت قوانین جدید نژادپرستانه نورنبرگ رد شد. به همین دلیل در سال ۱۹۳۶ لندمسر بازوی خود را برای احترام به هیتلر بلند نکرد. پس از این ماجرا، او و خانواده‌اش تلاش کردند از کشور خارج شوند ولی دستگیر و به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند.

 

ایرما در سال ۱۹۳۸ توسط گشتاپو بازداشت و به زندان فولسبازل منتقل شد و دو فرزند این دو به نام‌های اینگرید و ایرنه از هم جدا شدند.

اینگرید این شانس را داشت که همراه مادربزرگ خود زندگی کند، اما ایرنه ابتدا به پرورشگاه و سپس به والدین جایگزین سپرده‌شد. ایرما پس از به دنیا آوردن دومین فرزندشان به مرکز اوتانازی منتقل شد و در همانجا در سال ۱۹۴۲ کشته شد.



پدر این کودکان، آگوست لندمسر، در ۱۹ ژانویه ۱۹۴۱ مورد بخشش قرار گرفت و از زندان آزاد شد. لندمسر به عنوان سرکارگر در شرکت وست که شرکتی بلغاری بود و شاخه‌ای نیز در کارخانه‌ی هنکل-ورکه در “وارنموند” داشت، مشغول به کار شد. او در فوریه ۱۹۴۴ به گردان کیفری– واحد ۹۹۹ آفریقا- فراخوانده و پس از آن به عنوان مفقود جنگی در عملیات معرفی شد. گمان می‌رود او در همین عملیات به قتل رسیده‌باشد.