مزوتراپی (Mesotherapy) توسط دکتر پیستور فرانسوی در سال ۱۹۵۲ ابداع شد. مصریان حدود هزار سال پیش روی پوست روغن می ریختند و به پوست سوزن های متعدد وارد می‌کردند و اعتقاد داشتند جذب پوستی بهتری ایجاد می کند. ولی این روش اثربخشی مناسبی نداشت.

دکتر پیستور بر این باور بود که لایه سطحی پوست یا اپیدرم، خون رسانی مستقیم نداشته و لایه های زیرین پوست هم خون رسانی ضعیفی دارند در نتیجه هر مقدار دارو که در این نواحی تزریق شود حداکثر دوز را برای ما ایجاد خواهد کرد. زیرا با کاهش خون رسانی، داروها دیرتر از پوست حذف خواهند شد. در حالی که اگر دارو به شکل وریدی یا عضلانی تزریق شود یا به شکل خوراکی مصرف گردد سریعاً در کل بدن پخش خواهد شد و در موضع درمان و بافت هدف باقی نخواهد ماند.

 

فرض کنید یک گرم از داروی معینی را به یک فرد ۷۰ کیلوگرمی تجویز کنیم، این دارو در کل بدن پخش خواهد شد و به ازاء هر کیلوگرم وزن فرد ۱/۷۰ ام گرم خواهد رسید در حالی که اگر یک گرم از همان دارو را با روش مزوتراپی و از طریق وارد کردن سوزن های متعدد به پوست وارد ناحیه زیر جلد نماییم اثر موضعی صد در صد خواهد بود و تقریباً اثر سیستمیک دارو نزدیک به صفر است.

چرا از مزوتراپی استفاده می شود؟

پوست جزء ارگان هایی است که جذب سیستمیک پایینی دارد لذا برای رسیدن به این هدف از مزوتراپی استفاده میکنیم. برای مثال در مزوتراپی برای درمان ریزش مو و جلوگیری از آن داروی مورد نظر را نزدیک فولیکول مو تزریق می‌کنیم، در نتیجه عوارض کمتری ظاهر خواهد شد و مطالعات نشان داده است که مواد تزریق شده تا ۴۸ ساعت در ناحیه تحت درمان امکان حضور خواهند داشت.

محصولات حاوی ویتامین های گروه B اگر در روش مزوتراپی استفاده شوند، فرد دریافت کننده تا ۴۸ ساعت بوی این داروها را احساس خواهد کرد و این یک مزیت است چون اثبات می کند پس از گذشت این زمان هنوز دارو در بدن فرد وجود دارد.



کاربردهای مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی کاربردهای متعددی دارد و از جمله آن استفاده در درمان های پوستی و زیبایی و نیز درمان برخی اختلالات اسکلتی-عضلانی است. مزوتراپی ضد لک، مزوتراپی برای جوانسازی پوست، مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو، مزولیپولیز یا درمان چاقی موضعی با مزوتراپی و درمان استرچ مارک ها از موارد شایع و متداول این روش در حوزه پزشکی هستند.

مزوتراپی چگونه عمل می کند؟

در مزولیپولیز از داروی دی اکسی کولیک اسید که یک اسید صفراوی است برای حل کردن بافت چربی استفاده می شود. مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو باعث افزایش خونرسانی به فولیکول مو می شود و از طرفی فرو رفتن سوزن مزوتراپی به اطراف فولیکول مو باعث ایجاد اختلاف بار الکتریکی شده و از این طریق بر روی مردین ها یا نقاط طب سوزنی اثر کرده و باعث ترمیم و افزایش رشد مو می گردد.

مزوتراپی در جوانسازی پوست از دو طریق باعث اثر بخشی خواهد شد :

اول اثر داروی مزوتراپی که به وسیله سوزن به پوست وارد می شود و دوم فعال شدن سیستم التهابی به واسطه ورود سوزن و افزایش خونرسانی و خونریزی های خفیف و متعاقب آن ورود به فاز ترمیم و در نهایت بازسازی پوست اتفاق خواهد افتاد. ورود هر سوزن به پوست باعث افزایش میکروسیرکولیشن و در نتیجه تولید رگ های ریزی که جریان خون ناحیه را بهتر می‌کنند، خواهد شد.

 

مزوتراپی ضد لک های پوستی از طریق ورود داروهای ضد لک به نزدیکی سلول های رنگدانه ای پوست یا اصطلاحاً ملانوسیتها باعث درمان لک های پوستی خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر:

جوانسازی پوست با تزریق توکسین بوتولینوم

از تزریق ژل در نواحی صورت چه می دانید؟

انواع ژل های تزریقی، مزایا و محدودیت ها

هایفوتراپی چگونه به جوان سازی پوست کمک می کند؟

از کاربردهای بسیار جالب توجه مزوتراپی در پوست، استفاده از آن برای تقویت روند کاشت مو است. کسی که می‌خواهد کاشت مو انجام دهد اگر ناحیه مورد درمان را مزوتراپی نماییم اثر بهتری خواهد داشت و شانس موفقیت کاشت‌مو بیشتر خواهد بود. لذا هم ناحیه‌ای که از آن فولیکول های مو برداشته می‌شود و هم ناحیه‌ای از پوست که قرار است مو کاشته شود، مورد مزوتراپی قرار می‌گیرد و نتیجه کاشت مو بسیار رضایت بخش خواهد بود.

برخی موارد منع انجام مزوتراپی:

  • آلرژی یا حساسیت به هر یک از مواد تشکیل دهنده مزوتراپی
  • بیماریهای قلبی-عروقی و کلیوی
  • مبتلایان به سرطان و بدخیمی ها
  • دیابت کنترل نشده
  • نقص ایمنی
  • مصرف داروهای ضد انعقاد نظیر آسپرین، وارفارین و پلاویکس
  • عفونت و التهاب در ناحیه تحت درمان
  • ابتلا به بیماری های بافت همبند
  • سابقه صرع و تشنج
  • تبخال پوستی فعال تا یک ماه بعد از بهبودی
  • بیماران تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی
  • بارداری و شیردهی