طنزپرداز: همایون حسینیان

خب ضمن خسته نباشید به همه رای دهندگان و رای گیرندگان عزیز؛

به همه کسانی که چه وقت رای دادن دستاشون جوهری! شد و چه نشد؛ چه اونایی که لیبرال بودند و راهنمای اینور رو زدند ودر یک حرکت غیرجوهری رفتند اونور!، به اونایی که چه منطقی رای دادند و چه احساسی! خلاصه به همه ایرانیان همیشه در صحنه! یه خسته نباشید جانانه می گم.

حالا با خیال راحت اونایی که به جنبش “یک ماه وگان” پیوسته بودند می تونن برن به یه رستوران و یه استیک بزرگ سفارش بدن و حسابی دلی از عزا دربیارن، به هر حال مقاومت هم حدی داره! حالا تا انحلال بعدی و انتخابات بعدی خدا بزرگه!.

فقط من به دوستانی که انتخاب شدند پیشنهاد می دم با توجه به بحث وجود سرب زیادی در آب؛ بعد از “مالیات برکربن” یه طرح “مالیات بر سرب” هم پیشنهاد بدن، خدارو چه دیدی یه بار دیدی همین طرح باعث درآمدزایی دولت شد. به هر رو بهتره بحث سیاسیو همینجا تمومش کنیم و بریم سراغ گرفتاریهای خودمون تو این کشور “غریب آشنا”!

اختلاف های فرهنگی بین کشورها بحث مهمیه که باید مهاجران، خصوصا افراد تازه وارد بهش دقت داشته باشند و فکر نکنند هرجا که می رن با همون شیوه کشور خودشون می تونن برخورد کنند و کارشون راه میافته! من لازم دیدم برای مهاجران تازه وارد مواردی و متذکر بشم.

۱- برای اخذ مدرک دکترا نیاز به اینه که در یک دانشگاه پذیرفته بشین و چند سال تحصیل در اونجا اجباریه و پولی که پرداخت می کنین برای هزینه تحصیله نه خرید مدرک! ضمنا دم استادو دیدن هیچ کمکی در تسهیل مراحل آموزش نداره!

۲- ورودی در! با جاهای دیگه فرقی نداره و موقع عبور از اون نیازی نیست با بغل دستیتون تعارف کنید. الان درها به اندازه ای بزرگ هستند که بتونید هر دوتا باهم ازش عبور کنید!

۳- اگه به مرکزی یا اداره‌ای به عنوان مثال به پلیس فدرال زنگ می زنید می تونید فقط یه سلام بگید و بعدش حرفاتونو بزنید و احتیاجی نیست دیگه احوال پرسی کنید و حال پدر و مادر و فک و فامیل طرفو بپرسید مطمئن باشید بدون اینا کارتون راه میافته!.

۴- دقت کنید خلافهای رانندگی جریمه های سختی داره و درصورت انجام خلاف و حضور پلیس، کار شما با “جون من نکن و مرگ من ننویس” راه نمیافته ضمنا یادتون باشه وقتی دارین گواهینامه‌تونو به پلیس می‌دین اشتباهی! اسکناسی، چیزی لاش نباشه!

۵- متاسفانه “ژن خوب” داشتن برای اقامت امتیاز محسوب نمی‌شه. این امتیازو باید قبل از اینکه مهاجرت کنید تو ایران تبدیل به دلار کنید بعد تشریف بیارید!

۶- شوربختانه! ساعات کار هفتگی در کانادا 36.6 حقیقی است و فکر نکنید همینکه ساعت ورود و خروج بزنید دیگه لازم نیست کاری انجام بدین.

۷- در کانادا هوا به اندازه کافی سرد هست ونیازی به خریدن فریزر بزرگ نیست. و در آخر اینکه به هنگام عید اگه لباس حاجی فیروزو بپوشین و تو شهر شروع به رقصیدن کنید یک امتیاز محسوب نمی شه و مطمئنا شمارو به جرم تبعیض نژادی مورد مواخذه قرار میدن. میزان مجازاتشو هم می تونین از جاستین تورودو استعلام کنید که بهترین مرجع تو این زمینه س!