من نمی‌دانم چه تسلیحاتی در جنگ جهانی سوم به کار خواهد رفت، اما تسلیحات جنگ جهانی چهارم چوب و سنگ خواهد بود. آلبرت انیشتین

یکی از مهم ترین خاصیت های رمان این است که بتواند زمانه اش را توصیف کند. تفاوت اصلی رمان و داستان با روزنامه در همین جا است. روزنامه چگونگی رویدادها را توصیف می کند و رمان می خواهد که چرایی، دلایل و اثرات ناشی از رویدادها را بیان و تشریح کند. دان دِلیلو رمان نویس برجسته آمریکایی به تازگی هجدهمین رمانش را که رمان کوچکی است منتشر کرده به نام سکوت.


معرفی کتاب سکوت با صدای داوود قنبری


سال ۲۰۲۰ است،

جیم کریپس و تِسا بِرِنز در حال بازگشت از اروپا به آمریکا هستند که در راه هواپیمایشان سقوط می کند. اما آنان به گونه ی معجزه آوری تنها با چند خراش از این مهلکه نجات می یابند، و مسیرشان را به سمت خانه مکس اِستِنِر و دایان لوکاس در نیویورک پیدا می‌کنند. روز برگزاری سوپر بول پنجاه و ششم (مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی، یکشنبه سوپر بول ، این مسابقه در طی سالیان دراز تبدیل به پربیننده‌ترین مسابقه تلویزیونی آمریکا گشته) است.

مکس و دایان به همراه مارتین شاگرد سابق دایان جلوی تلویزیونی منتظر مهمانانشان جیم و تسا هستند. همگی جلوی تلویزیونی که هیچ چیزی نمایش نمی دهد نشسته اند. اینترنت هم قطع است. مکس به صفحه ی تلویزیون نگاه می‌کند و نمی‌تواند از صفحه ی خاکستری آن چشم بردارد، و در این میان مارتین نقل قولی از انیشتین می گوید.

معرفی کتاب:

همه دروغ می گویند

خونِ گل ها

رمان جدید دلیلو به شکلی عجیب به زمانه ی ما شبیه است،

دان دلیلو در این کتاب (The Silence) با دیدگاهی آینده نگر به اتفاقاتی می پردازد که برای بشر معاصر می افتد و زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. او از حضور عظیم و گسترده و همه جانبه ی تکنولوژی ارتباطات در زندگی بشر حرف می زند. امروزه به گونه ای زیست می کنیم که به نظر می رسد دیگر آن بشر سابق نیستیم. هر دم از مرزهایی عبور می کنیم که ما را به جهان های جدیدی می برد. نویسنده می خواهد این پیش فرض را وسط بکشد که اگر تمامی امکانات ارتباطی امروز را از دست بدهیم چه خواهد شد؟

دان دلیلو (Don DeLillo‎)

دلیلو در تمامی آثارش نثر ثابتی دارد،

نثری آهنگین شاعرانه و رها، اما باید این را هم بگوییم که خوانش آثار او کمی مشکل است. درواقع برای کتاب خوان هایی که می خواهند تندخوانی کنند مناسب نیست و ممکن است در همان اوایل کتاب مجبور شوند آن را رها کنند. او متخصص بیان اضطراب های مدرن زمانه ی ماست.


گپ و گفت با هدیه صفیاری – کارآفرین در ونکوور (‌فیلم کامل را تماشا کنید)


دلیلو در سال ۱۹۳۶ درخانواده ای از مهاجران ایتالیایی در محله ی برانکس نیویورک متولد شده و هشتاد و سه سال است که همانجا زندگی می کند. او پس از سر گذاراندن تجربیاتی چند، سرانجام به نوشتن روی می آورد و اولین کتابش را در سال ۱۹۶۰ منتشر می کند.

دلیلو تا کنون بیست و پنج جایزه معتبر ادبی گرفته و از شناخته شده ترین نویسندگان معاصر امریکاست. کتاب جدید او به شکلی عجیب به زمانه ی ما شبیه است. تصاویر خیابان های خالی از جمعیت نیویورک در زمانه ی همه گیری کرونا بسیار آخرالزمانی بودند. دهه ها بعد برای نوادگانمان خواهیم گفت: بله من هم بودم.

در پایان بخشی از کتاب را می آوریم:

“این همیشه در لبه های درک ما بود. قدرت تمام می شود. خاموش شدن، از بین رفتن فناوری، یکی پس از دیگری. ما بارها و بارها شاهد این اتفاق بوده ایم، در این کشور و جاهای دیگر ، طوفان و آتش سوزی های گسترده و آوارگی، خشکسالی، مه غلیظ، هوای آلوده، رانش زمین، سونامی، خشک شدن رودخانه ها، خانه ها در حال فرو ریختنند، کل ساختمان ها در حال فرو ریختنند، آلودگی هوا آسمان را ناپدید کرده. متاسفم و سعی می کنم خفه شوم. اما تازه ماندن در هر حافظه، ویروس، طاعون، راهپیمایی در راه روهای پایانه های فرودگاه، ماسک های روی صورت، خیابان های شهر خالی می شود.”

It was always at the edges of our perception. Power out, technology slipping away, one aspect, then another. We’ve seen it happening repeatedly, this country and elsewhere, storms and wildfires and evacuations, typhoons, drought, dense fog, foul air. Landslides, tsunamis, disappearing rivers, houses collapsing, entire buildings crumbling, skies blotted out by pollution. I’m sorry and I’ll try to shut up. But remaining fresh in every memory, virus, plague, the march through airport terminals, the face masks, the city streets emptied out.