طنز پرداز : شهرام شهیدی

هربار یکی از همزیستی مسالمت آمیز بین مردم دنیا صحبت میکنه خنده ام می گیره. می دونم رفتار زشت و زننده ایه اما خب دست خودم نیست. اینطوریه دیگه. احتمالا به سندروم خنده های بی قرار مبتلا شده ام. البته خنده ام خیلی هم الکی و بی دلیل نیست.

به نظر شما پیش نیاز همزیستی چیه؟ نباید از زیستن به عنوان مقدمه همزیستی نام برد؟ خب در جهان چه مردمی از زیست مناسب برخوردارند که حالا با دیگرانی آن سوی دنیا که آن ها هم زیست شان خوب باشد همسو شوند و هم را پیدا کنند و همزیستی را تعریف کنند. البته اگر به همین سادگی هم بود خب فقط می گفتند همزیستی. نه همزیستی مسالمت آمیز.

گاهی فکر می کنیم یک همزیستی چقدر شیرین و مسالمت آمیزه اما نباید به ظاهر هر چیزی توجه کرد. مثلا در همسایگی ما یک زوج مسن هستند که به نظر می رسه خیلی خوب در کنار هم زندگی می کنن. شنبه ها با هم می رن کافه بین جوونها میشینن و با هم لبی تر میکنن. سه شنبه ها مرد با بدبختی خودش را سلانه سلانه و لنگ زنان می رسونه به پیانو و آهنگ مورد علاقه خودش را برای زن می زنه. چهارشنبه ها زن غذایی که خودش دوست داره را برای مرد درست می کنه و جمعه ها تو تراس خانه شان می نشینند و بدون این که کلمه ای با هم حرف بزنند به آوای پرنده ها گوش میدن. البته از آن جایی که وسط بیابان زندگی می کنند، برای شنیدن صدای پرنده ها  باید صد و هشتاد مایل بکوبن و برن تا برسن به اولین آبادی نزدیکشان. از همه جالب تر اینه که زن یکشنبه ها که به کلیسا می رود شکلاتی را به کششیش می دهد تا متبرکش کند و بعد که به خانه می آید و آن را به زور دگنک به همسر پیرش می خوراند و می گوید بخور شفا بگیری. آخییش چه رمانتیک؟ می پرسید طفلک چه بیماری ای دارد؟ ایشان دیابت داره.

می بینید همزیستی مسالمت آمیز خیلی وقتها این طوری است. ظاهر قشنگی داره اما در باطنش غوغایی است. مثل همزیستی ملانصرالدین و خرش. ملا می گفت خرش باید درکش کنه و با شرایط و اوضاع جدید زندگی اش کنار بیاید . برای همین هر روز یک مقدار از کاه و یونجه ای که به خرش می داد کم می کرد. تا خر ذره ذره به نخوردن عادت کند. خب نتیجه معلوم است. چیزی نمانده بود که جناب خر با شرایط کنار بیاید و به این نوع زندگی عادت کند اما خب قبل از این که عادت کند از گرسنگی مرد.

می بینید چقدر به حال و هوای ما جور در میاد؟ همزیستی مسالمت آمیز ما با کشورهای همسایه، هموطنان، هم شهریان ، همکاران و …

جهانی پر از شکلات برای همسایگان دیابتی. زندگی مسالمت آمیز بشر امروز این طوریه!