رکوردشکنی افتتاح کتابفروشی‌‌‌ در سرزمین ویکتور هوگو؛ فرانسوی‌ها سال گذشته ۳۶۵ میلیون جلد کتاب خریدند!

آمارهای فرهنگی سالانه نشان می‌دهد که کتابخوانی در فرانسه به طور فزاینده‌ای رواج یافته و در سال گذشته افتتاح کتابفروشی‌های جدید در این کشور رکورد شکسته است.

بنا بر گزارش موسسه تحقیقاتی جی‌اف‌کی (GFK) درباره بازار کتاب فرانسه در سال ۲۰۲۲ میلادی، صنعت نشر این کشور از طریق فروش کتاب، بازاری ۴.۳ میلیارد یورویی داشته که این رقم رتبه دوم بالاترین گردش مالی این حوزه در طی ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

فرانسوی‌ها در سال گذشته ۳۶۴ میلیون کتاب چاپی جدید خریدند که یک کاهش ۲ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. کتاب‌های حوزه ادبیات عمومی و کمیک استریپ به تنهایی ۵۰ درصد این فروش را شامل می‌شوند.

بنابر آمار، فرانسوی‌ها در حوزه ادبیات عمومی نیز در سال گذشته بیش از ۱ میلیارد یورو خرج خرید ۸۷ میلیون نسخه رمان و داستان جدید کردند. کتاب‌های ادبیات غیرداستانی، آشپزی، مصور و حوزه کودک و نوجوان در رده‌های بعدی قرار داشته‌اند.


آشنایی با پروفسور نسرین سراجی
معمار معروف ایرانی در پاریس



همزمان، اقبال به کتاب‌های کمیک استریپ (داستان مصور) و مانگا (رمان گرافیکی ژاپنی) نیز حفظ شده است. در حالی که بیش از ۴۸ میلیون نسخه کتاب مانگا فروخته شده است، یک کتاب کمیک استریپ به نام «دنیای بی‌پایان» اثر کریستف بلین و ژان مارک یانکوویسی با فروش بیش از نیم میلیون نسخه در صدر کتاب‌های پرفروش سال ۲۰۲۲ فرانسه قرار داشته است. مسئولان می‌گویند فروش کتاب‌های کمیک استریپ در کشور طی ده سال گذشته دو برابر شده است.

ده کتاب پرفروش فرانسه همچنین تیراژی بیش از ۳۰۰ هزار نسخه کسب کرده‌اند. رشد فروش کتاب در فرانسه در حالی است که بنابرآمار‌ها میانگین قیمت خرید کتاب، تورمی ۲ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.



بنا بر اعلام مرکز ملی کتاب فرانسه (CNL)، در سال گذشته میلادی ۱۴۲ کتابفروشی جدید در این کشور افتتاح شده است که رکورد جدیدی در این زمینه به شمار می‌رود. در مقام مقایسه، در سال‌های دهه ۲۰۱۰ میلادی سالانه تنها ۶۰ تا ۸۰ کتابفروشی جدید ایجاد می‌شده است.

معرفی کتاب :

 وقتی نیچه گریست

سر و دست و قلب

مقامات می‌گویند کسب‌و‌کارهای جدید عمدتا در مناطق روستایی و ساحلی بوده‌اند، هرچند رشد این صنعت در کلان‌شهرها به ویژه بوردو، مارسی، نانت و رن و همینطور شهرک‌های اقماری شهرها محسوس بوده است.

به گفته مرکز ملی کتاب فرانسه بسیاری از کتابفروشان جدید شهرهایی را انتخاب می کنند که در آن‌ها کتابفروشی کم بوده است. بنابر آمارها، از هر دو کتابفروشی که از سال ۲۰۱۷ به این سو افتتاح شده، یک کتابفروشی در شهری با جمعیت کمتر از ۱۵ هزار نفر و از هر چهار کتابفروشی یکی در شهری با جمعیت کمتر از ۵ هزار نفر بوده است.

مطابق آمارها همچنین در حالی که تنها ۳ ماه از سال ۲۰۲۳ گذشته، حدود ۵۰ کتابفروشی جدید در فرانسه به ثبت رسیده‌اند.

ارقام تازه از کسب و کار کتابفروشی‌ها به مناسبت کارزاری برای ترویج کتابخوانی منتشر شده است که در روز ۱۰ مارس برگزار می‌شود. این دومین دوره از این رویداد خواهد بود که توسط مرکز ملی کتاب فرانسه با همکاری وزارت آموزش ملی کشور ساماندهی شده است.

این نهاد عمومی درباره این کارزار گفته است:

«هدف این است که خواندن را در دل زندگی روزمره خود قرار دهیم؛ با ایجاد تمایل به مطالعه ۱۵ دقیقه در روز و یا حتی بیشتر.»

در این کشور استقبال از کتاب‌های الکترونیکی و اشکال دیگر کتابخوانی نیز روند رو به رشدی داشته و رونق بازار خود را حفظ کرده‌اند. بنا بر آمار، در سال ۲۰۲۲ میلادی از هر ۱۰ فرانسوی ۹ نفر علاقه به خواندن کتاب چاپی داشتند ( معادل ۴۷.۷ میلیون نفر)، ۱۳.۵ میلیون نفر به مطالعه کتاب‌های الکترونیکی پرداختند و ۶.۶ میلیون نفر نیز کتاب صوتی گوش داده‌اند.