در میان خوانندگان نسل جوان، یکی از افرادی که می‌توان از او با عنوان صاحب هنر در عرصه موسیقی ایرانی یاد کرد، رعنا منصور است. او خواننده‌ای است که آوازخوانی به سبک ایرانی را در کوچه پس کوچه‌های تهرون و شمرون یا در کنار حافظیه و تخت جمشید نیاموخته، بلکه او دختری از تبار ایرانی و زاده و بزرگ‌ شده آمریکا (الکساندریا، ویرجینیا) است.

 

بزرگ‌شدن رعنا در کشوری با فرهنگ بسیار متفاوت نسبت به ایران و سخن گفتن و نوشتن به زبانی غیر از فارسی و برخورداری از لهجه انگلیسی، برای این خواننده نه تنها یک ایراد به حساب نمی‌آید، بلکه یک ویژگی مهم محسوب می‌شود. به این خاطر که وی خواندن به زبان فارسی را با تلاش خود آموخته است و با مهارتی بسیار خوب هم موسیقی ایرانی را با پیانو می‌نوازد و هم شعر فارسی را می‌خواند.

دانش آموخته دانشگاه برکلی بوستون

رعنا منصور که دانش‌آموخته رشته موسیقی از دانشگاه برکلی بوستون در کشور آمریکا است خوانندگی را با بازخوانی ترانه‌های قدیمی ایرانی آغاز کرد. البته وی همواره سبک خاص خود را به این ترانه‌ها افزوده و به عبارتی آن را مال خود کرده است.

 

این اتفاق در شرایطی می‌افتد که فارسی زبان دوم این خواننده محسوب می‌شود و او تسلط کامل بر فرهنگ ایرانی ندارد. چون خودش در حال و هوا و فرهنگ داخل ایران زندگی نکرده و ارتباط وی با این فرهنگ و زبان همواره از طریق پدر و مادر و اطرافیانش بوده است.


شوهر پولدار

وی به جز بازخوانی ترانه‌های قدیمی ایرانی، چند ترانه‌ اختصاصی(اوریجینال) هم دارد که شاید یکی از مشهورترین آنها شوهر پولدار باشد که براساس همین ترانه کلیپی به سبک کمدی کلاسیک هم ساخته است.


بررسی اجمالی این ترانه و دیگر آثار اختصاصی رعنا منصور چند نکته را نشان می‌دهد؛ نخست اینکه، وی تلاش می‌کند آثارش با نسل جوان امروز ایران ارتباط برقرار کند و آثار قدیمی را با حال و هوا و نیاز کنونی جامعه هماهنگ می‌کند. دوم اینکه، شعرهای ترانه‌های وی با آنکه عامه‌پسند است،‌ اما به هیچ‌وجه عوامانه یا به عبارتی مبتذل نیست. بلکه در پس شعرهای او رگه‌هایی از نقد اجتماعی را می‌توان مشاهده کرد. سوم اینکه، موسیقی که رعنا منصور در سبک جز و پاپ استفاده می‌کند، با آنکه حال و هوای موسیقی دهه ۶۰ و ۷۰ آمریکا را به ذهن متبادر می‌کند، از رنگ و بوی کاملا ایرانی برخوردار است و مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

خواننده ای مستقل

رعنا منصور بدون شک یکی از مستقل‌ترین خوانندگان نسل جوان ایرانی است که هیچ‌گاه خود را از نظر حرفه‌ای وابسته به شخص خاصی نکرد و سعی در ارایه آثارش به صورت مستقل داشت. این خواننده جوان طی چند سال گذشته در مراسم مختلف به اجرا پرداخته که همین موضوع بخشی از توانایی‌های هنری‌اش را نمایان کرده است، ولی شاید یکی از نقاط عطف هنرنمایی این خواننده، در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد فعالیت هنری ابی (ابراهیم حامدی) باشد که او با اجرایی زیبا و باز هم به سبک خودش توانست نه تنها نظر مردم که حتی نظر گروه قابل‌توجهی از دست اندرکاران موسیقی ایرانی را به خود جلب کند.

پاتوق : گپ و گفت با رعنا منصور

آینده ای که می تواند درخشان باشد

رعنا منصور اگر با همین برنامه‌ریزی پیش برود، می‌توان به جرات گفت در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به یکی از خوانندگان ماندگار موسیقی ایرانی خواهد شد و می‌تواند به برخی از قله‌های بلند موسیقی ایرانی دست یابد که پیش از او معدود خوانندگانی همانند گوگوش یا هایده به آن دست یافتند.