درموسیقی پاپ ایرانی، او استانداردها را بالا برد

بدون شک رعنا منصور یکی از هنرمندان ممتاز و تاثیرگذار در موسیقی امروز ما است. هنرمندی که با صدای قوی و تسلطی که به موسیقی پاپ، جاز و راک دارد، استانداردهای موسیقی پاپ ایرانی را بالاتر برده است. هنرمندی که در آمریکا به دنیا آمده و تا کنون به ایران سفر نکرده ولی به زیبایی به زبان پارسی و به عشق مردم ایران می خواند. هنرمندی که تحصیلات دانشگاهی در رشته موسیقی از یکی از بهترین دانشگاه های دنیا، پشتوانه استعداد و علاقه او در راهی که انتخاب کرده بوده است. هنرمندی که به ده زبان می خواند و با هنر خود ، پلی برای ارتباط شرق و غرب ساخته است.از خانم رعنا منصور دعوت کردیم که گپ و گفتی با ایشان برای خوانندگان پاتوق پلاک ۵۲ داشته باشیم و همانطور که از یک هنرمند مردمی انتظار می رود، با روی گشاده دعوت ما را قبول کرد.



پلاک ۵۲: خانم رعنا منصور عزیز ، این روزها شما به عنوان یک هنرمند مردمی در قلب خیلی از ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارید و از این که دعوت ما را برای گپ و گفت قبول کردید، از شما تشکر می کنیم.

رعنا منصور : همانطور که می دانید این روزها سخت درگیر فعالیت های مختلف مانند تمرین و اجرای آهنگ های جدید و آماده شدن برای کنسرت ها و اجرا های مختلف در داخل و خارج از آمریکا هستم ولی عشق و علاقه ی قلبی من به خوانندگان فرهیخته ، عزیز و محترم شما موجب انگیزش من برای شرکت در این مصاحبه و پاسخ گویی به سوالات شما که در حقیقت سوالات خوانندگان گرامی شماست، شد.


پلاک ۵۲: لطفا در مورد سابقه ی کار هنری خود برای خوانندگان پلاک۵۲ بگویید. آیا خانواده در اینکه هنر را به صورت حرفه ای در زندگی انتخاب کنید، نقش داشته اند؟

رعنا منصور: در مورد سابقه ی هنری خودم باید بگویم که من در خانواده ای هنرمند به دنیا آمدم. پدرم یکی از عکاسان و فیلمبرداران شاخص تلویزیون ملی ایران و مادرم نیز یکی از تهیه کنندگان و کارگردانان آن تلویزیون قبل از انقلاب بوده است .بنابر این در خانه ی ما همیشه ترانه های مشهور آن زمان شنیده می شد و من با اینکه در آمریکا به دنیا آمده ام و هرگز ایران را ندیده ام ، از زمانی که سخن گفتن آموختم با موسیقی ایرانی ، آمریکایی و موسیقی ملل دیگر آشنا شده ، با آنها زندگی کرده ام و ترانه های خوانندگان مشهور ایران زمین مانند دلکش، مرضیه، هایده، مهستی، گوگوش و دیگر بزرگان موسیقی ملی را فراگرفته و با آنها زندگی کرده و بعضی از آنها را از کودکی در جلسات مختلف خانوادگی و اجتماعی اجرا کرده ام که ویدیوی برخی از آنها در دنیای مجازی وجود دارد. در طول زندگی هنریم و بخصوص بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، کنسرت ها و اجراهای بسیاری در آمریکا و در سایر کشور ها داشته ام.

 

 

 

پلاک ۵۲: اولین اجرای رسمی رعنا منصور در چه سنی و به چه مناسبتی بوده است؟

رعنا منصور : در سن شانزده سالگی اولین آلبوم خودم را با نام (SWEET 16) که شامل چند ترانه ی فارسی و چند ترانه ی انگلیسی بود، منتشر کردم و در همان سال کنسرت مشترکی با خواننده مردمی و محبوب، معین عزیز داشتم که هر کدام جداگانه اجراهای خودمان را داشتیم و پس از آن در همان سن و سال کنسرت های مشترک دیگری هم با استاد معین و استاد بیژن مرتضوی داشته ام.

فمینیسم به نظر من نگاهی برتری جویانه برای زن نسبت به مرد نیست بلکه عبارت از دستیابی زنان به سطحی از حقوق مدنی است که در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی، با مردان برابر بوده و از فرصت های شغلی برابری برخوردار بشوند.

پلاک ۵۲: تا جاییکه ما می دانیم، شما جزو آن دسته هنرمندانی هستید که علاوه بر تجربه حرفه ای، به صورت علمی هم در زمینه موسیقی تحصیلات دانشگاهی داشته اید و به نظر می رسد این موضوع نقش مهمی در موفقیت شما داشته است. لطفا کمی در مورد تحصیلات خود در حوزه موسیقی برای ما توضیح بدهید. در کدام دانشگاه و کدام رشته تحصیل کرده اید؟

رعنا منصور : با توجه به عشق و علاقه ام به خواندن و موسیقی ، تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه موسیقی برکلی آمریکا که یکی از برترین دانشگاه های جهان در زمینه موسیقی محسوب می شود ادامه دادم و از این دانشگاه با رتبه ی بالا فارغ التحصیل شدم.


پلاک ۵۲: به عنوان یک هنرمند حرفه ای با تحصیلات دانشگاهی در حوزه موسیقی، به نظر شما آیا آواز خواندن به تحصیلات احتیاج دارد یا فقط استعداد و علاقه داشتن کافی است ؟

رعنا منصور: برای موفقیت در هر زمینه ای از جمله آواز خواندن ، علاقه ی تنها کافی نیست. من نمی گویم که تحصیلات دانشگاهی لازم است ولی معتقدم که شاگردی استادان آن رشته و آموزش در محضر بزرگان و افراد با تجربه و تمرین زیاد و مستمر از جمله شرط های موفقیت حرفه ای در آن زمینه می باشد.

پلاک ۵۲: آیا شما در منزل به موسیقی خودتان هم گوش می دهید؟

رعنا منصور: کارهای موسیقایی من مثل فرزندان من هستند ، بنابراین با آنها زندگی می کنم ، به آنها گوش می دهم و مثل یک مادر که بر فرزندانش نظارت می کند ، من هم ضمن گوش کردن به کارهایم به آنها نظارت می کنم و در صورت لزوم در نحوه ی اجرای آنها تغییراتی می دهم.

پلاک ۵۲: خودتان کدام یک از کارهایتان را بیشتر دوست دارید و چرا؟

رعنا منصور: همان طور که گفتم کارهای یک هنرمند مانند فرزندان او می باشند و همه ی آنها را دوست دارد. من هم همه ی کار های خود را دوست دارم ولی ترانه هایی را که در آنها پیامی اجتماعی و یا احساسی برای زندگی بهتر انسان ، آزادی ، برابری، عدالت و حقوق بشر نهفته باشد ، بیشتر دوست دارم . ترانه هایی مانند:فریاد کهنه، زن، مرداب تنهایی، تقاص عشق و غیره.

پلاک ۵۲: جدید ترین کار شما کدام است؟

رعنا منصور: کارهای زیادی در حال تولید است ولی آخرین آنها که آماده شده، آلبوم عشق ناب است.

پلاک ۵۲: آیا کنسرت و تور در حال اجرا و یا برنامه ریزی دارید؟ طرفداران شما کجا می توانند اجرای شما را ببینند؟ آیا تا حالا اجرایی در ونکوور داشته اید؟

رعنا منصور: در حال حاضر تعدادی کنسرت در آمریکا و تعدادی کنسرت خصوصی در اروپا دارم و در حال برنامه ریزی یک تور جهانی هستم. در مورد ونکوور باید بگویم که تا حالا چندین بار افتخار آن را داشته ام که برای اجرای کنسرت های خصوصی به این شهر زیبا سفر کنم.

با توجه به وضعیت کنونی انسان ، نه تنها در خاور میانه بلکه با نسبت هایی کم و زیاد در کل جهان ، زمانی به عنوان یک هنرمند احساس رضایت می کنم که کارهای من توانسته باشد پیام آزادی، مساوات ، برابری زن و مرد ، عشق و شادی را به دیگران منتقل کرده و موجب تغییراتی مثبت در جامعه ی انسانی شود.

پلاک ۵۲: رعنا منصور فعلی چقدر به رعنا منصور ایده ال شما نزدیک است؟

رعنا منصور: همه ی ما انسان ها هر روز و هر ساعت ‌حتی هر لحظه در حال تغییریم و به نسبت تلاش ، تمرین و مطالعات مان رشد می کنیم. من هم از این قانون خارج نیستم و هر روز هم چنان که من رشد می کنم، ایده آل های من نیز رشد می کند و تغییر می کند. پس در این رابطه حد و مرزی وجود ندارد.

پلاک ۵۲: پیام موسیقی رعنا منصور چیست؟ چه زمانی به عنوان یک هنرمند از خودتان احساس رضایت می کنید؟

رعنا منصور: سوال خوبی است زیرا که موسیقی از نظر فیزیکی علم ترکیب صدا ها و نت های مختلف برای ایجاد یک ملودی است و تا اینجا یک علم است و تنها زمانی به هنر تبدیل می شود که حامل و در بر گیرنده ی پیامی باشد. البته نباید تصور شود که منظور از پیام، تنها پیام های اجتماعی یا سیاسی است ، بلکه این پیام می تواند پهنه ی وسیع تری را در بر بگیرد. مثلا پیام شادی، پیام غم و اندوه، پیام عاشقانه، پیام آزادی و برابری، پیام ملی، پیام انگیزشی و غیره و غیره هر یک از کارهای من پیامی متفاوت را در بر دارد ، ولی با توجه به وضعیت کنونی انسان ، نه تنها در خاور میانه بلکه با نسبت هایی کم و زیاد در کل جهان ، زمانی به عنوان یک هنرمند احساس رضایت می کنم که کارهای من توانسته باشد پیام آزادی، مساوات ، برابری زن و مرد ، عشق و شادی را به دیگران منتقل کرده و موجب تغییراتی مثبت در جامعه ی انسانی شود.


پلاک ۵۲: کدام بخش از جامعه را مخاطب موسیقی خود می دانید؟

رعنا منصور: همه ی اقشار جامعه از کوچک و بزرگ، زن و مرد می توانند مخاطب موسیقی من باشند. چنانچه برخی از کارهای من مخصوص کودکان بوده است و برخی دیگر مانند فریاد کهنه و زن حاوی پیام هایی برای همه ی انسان هاست.

پلاک ۵۲: شما در آمریکا متولد شده اید اما بیشتر به پارسی می خوانید. چه چیزی باعث شد که زبان مادری را انتخاب کنید و به ما بگویید چگونه به این خوبی پارسی صحبت می کنید؟

رعنا منصور: البته همه ی کارهای من به زبان پارسی نیست و من آلبوم هایی به زبان انگیسی و یا ترانه هایی به سایر زبان ها مانند فرانسه، ایتالیایی، ارمنی، عبری، عربی ، ترکی ، اسپانیایی و حتی زبان اشاره اجرا کرده ام اما همانطور که گفتم در خانه ی ما از زمانی که من متولد شدم همواره ترانه های زیبای فارسی در گوش من طنین انداز بود و من با آنها بزرگ شدم و البته پدرم هم در این رابطه مشوق خوبی برای من بود.

پلاک۵۲: معیار شما برای انتخاب ترانه چیست؟ آیا خودتان هم ترانه ای سروده اید که آن را بخوانید؟ بیشتر ، ترانه های چه کسی را برای خواندن می پسندید؟

رعنا منصور: انتخاب ترانه برای من به میزان ارتباطی که آن ترانه با من برقرار می کند و همچنین پیامی که در آن وجود دارد بستگی دارد. زمانی من با کمپانی معروف پخش موسیقی WARNER CHAPPEL همکاری داشتم و ترانه ای برای اجرای خودم نوشتم اما خواننده ی دیگری از آن کمپانی خیلی این ترانه را پسندید و من هم که این اشتیاق او را دیدم تصمیم گرفتم که اجرایش را به او بسپارم. در رابطه با بخش آخر این سوال باید بگویم که ترانه سراهای مختلفی از داخل یا خارج از ایران ترانه های خود را برای من می فرستند و من از میان آن ها ترانه ای را که با من ارتباط بر قرارکند و حاوی پیامی باشد انتخاب می کنم.

پلاک ۵۲: به عنوان یک بانوی هنرمند چه تعبیری از فمینیسم دارید؟

رعنا منصور: فمینیسم به نظر من نگاهی برتری جویانه برای زن نسبت به مرد نیست بلکه عبارت از دستیابی زنان به سطحی از حقوق مدنی است که در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی، با مردان برابر بوده و از فرصت های شغلی برابری برخوردار بشوند و جنسیت عاملی تعیین کننده برای جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی انسان نباشد.

 

بازی کردن در فیلم سینمایی بخصوص فیلم ها و تئاتر های موزیکال یکی از آرزوها و اهداف آینده ی من است،

پلاک۵۲: کدام خواننده ی ایرانی یا غیر ایرانی بیشتر الهام بخش شما بوده است؟

رعنا منصور: بسیاری از خواننده های ایرانی و غیر ایرانی با سبک های متفاوت الهام بخش من بوده اند که ترجیح می دهم اسمی از کسی به زبان نیاورم. ولی سبک خودم را با هیچکس مقایسه نمی کنم زیرا فکر می کنم کار هر کسی منحصر به فرد است.

پلاک۵۲: به سینما هم علاقه دارید؟ فیلم و هنر پیشه ی محبوب شما کدام هستند وآیا دوست دارید که روزی در یک فیلم سینمایی یا تئاتر موزیکال بازی کنید و بخوانید؟

رعنا منصور: بله، بازی کردن در فیلم سینمایی بخصوص فیلم ها و تئاتر های موزیکال یکی از آرزوها و اهداف آینده ی من است، من بسیاری از هنر پیشگان ایرانی و خارجی را دوست دارم ولی بازهم ترجیح می دهم که نام شخص خاصی به زبان نیاورم زیرا که معیار انتخاب هنرمند محبوب برای افراد مختلف متفاوت است.

پلاک۵۲: آیا موسیقی معاصر در ایران را دنبال می کنید؟ چه نظری درباره وضعیت فعلی موسیقی در ایران دارید و آیا نسبت به گذشته پیشرفتی داشته است؟

رعنا منصور: بله تا آنجا که فرصت اجازه دهد موسیقی معاصر را دنبال می کنم و به نظر من با توجه به رشد تکنولوژی بخصوص در زمینه ی موسیقی و استفاده از آلات و ادوات جدید ، موسیقی معاصر ایران هم رشد به سزایی داشته است ولی برای اینکه در زمینه ی موسیقی پاپ به مانند موسیقی سنتی به درجات بالاتر و حرفه ای تری دست یابیم، نیاز است که در زمینه آموزش های آکادمیک و دانشگاهی موسیقی پاپ ، نیز فعالیت های بیشتری صورت پذیرد.

پلاک۵۲: آیا به موسیقی سنتی ایرانی هم علاقه دارید؟

رعنا منصور: همانطور که گفتم من در خانواده ای متولد شده و رشد کردم که همواره شنونده ی انواع ترانه ها و موسیقی های سنتی ایرانی بوده ام و به آن علاقه ی خاصی پیدا کرده ام و خواننده هایی مثل بانو دلکش ، بانو قمرالملوک ضرابی، مرضیه و غیره الهام بخش من بوده اند.

پلاک۵۲: آیا دوست دارید روزی اجرای مشترکی با یکی از خواننده های مقیم ایران داشته باشید؟

رعنا منصور: البته که اجرای برنامه با خواننده های مقیم ایران بخصوص اگر شرایطی بوجود آید که بتوانیم در ایران عزیز برنامه داشته باشیم از آرزوهای من است. من آمادگی اجرای برنامه با همه ی خواننده های مقیم ایران بخصوص بانوان عزیز که از اجرای برنامه برای همگان محروم بوده اند را دارم.

پلاک۵۲: آیا تا کنون سفری به ایران داشته اید؟

رعنا منصور: متاسفانه تاکنون توفیق سفر به ایران عزیز را نداشته ام و آرزو می کنم بزودی شرایطی فراهم شود تا بتوانم به کشور عزیزمان سفر کنم و از زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی آن دیدن کنم.

پلاک ۵۲: اگر روزی در ایران به روی صحنه بروید، اجرای خود را با کدام ترانه شروع خواهید کرد؟

رعنا منصور: سفر به ایران و اجرای برنامه برای هموطنان عزیزم از آرزوهای قلبی من است و فکر می کنم اگر روزی این افتخار را پیدا کنم، اجرای خود را با ترانه ای که صدای همه ی زنان در طول تاریخ بوده یعنی ترانه ی “ فریاد کهنه “ آغاز کنم.

من و همسرم هر دو عاشق حیوانات هستیم و معتقدیم که ما نه تنها وظیفه داریم که از حقوق بشر دفاع کنیم بلکه به همان میزان موظفیم که از حقوق حیوانات هم دفاع کنیم.

پلاک۵۲: اگر اجازه دهید دوست داریم که کمی بیشتر با خصوصیات شخصی شما آشنا بشویم و برای همین چند سئوال کمی شخصی تر از شما می پرسم. آیا رعنا منصور در خانه آشپزی هم می کند؟

رعنا منصور: بله و آشپزی را دوست دارم و چون گیاه خوار هستم ترجیح می دهم همه ی غذا هایمان را از گیاهان و مواد خوراکی تازه و بدون مواد افزاینده و بخصوص اورگانیک تهیه نمایم. همه ی غذاهای گیاهی را دوست دارم .

پلاک ۵۲: رابطه ی شما با حیوانات چگونه است؟ آیا حیوان خانگی دارید؟

رعنا منصور: من و همسرم هر دو عاشق حیوانات هستیم و معتقدیم که ما نه تنها وظیفه داریم که از حقوق بشر دفاع کنیم بلکه به همان میزان موظفیم که از حقوق حیوانات هم دفاع کنیم. ما هر دو گیاه خوار یم و در خانه یک سگ بنام می می و یک گربه به نام چارلی ‌داریم که عاشق آنها هستیم و آن ها نیز با بازی ها و کشتی گرفتن های خود فضای خانه ی ما را شاد و مثبت کرده و موجب رفع خستگی ما می شوند.